5 av de värsta livsmedlen för hjärnan

· 7 mars, 2018

Att han en frisk hjärna beror på många olika faktorer. De två viktigaste är träning och syresättning. Men vad vi äter spelar också en väldigt stor roll. Det antingen tillhandahåller eller tar bort substanser som direkt influerar hjärnfunktion. Därför är det viktigt att veta vilka de värsta livsmedlen för hjärnan är.

Naturliga produkter utgör en hälsosam kost, och en hälsosam kost handlar framförallt om balans. Ingen är bra i överdrift. Vi bör undvika bearbetade livsmedel och framförallt undvika livsmedel med mycket socker, salt och fett.

Vårt humör, vår inlärningsförmåga och vårt minne påverkas av maten vi konsumerar. De innehåller substanser som potentiellt kan påverka vårt nervsystem och vår hjärna. Det är därför det är så viktigt att hålla koll på vad du äter.

Några av dessa skadliga ingredienser finns i de flesta bearbetade livsmedel, men går obemärkt förbi. Vi ser dem bara om vi läser på etiketten noggrant, men deras namn kan vara långa och svåra att förstå.

Här nedan ska vi lista fem av de värsta livsmedlen för hjärnan så att du kan hålla den frisk.

”Våra liv ligger inte i gudarnas händer, utan i kockarnas händer.”

-Lin Yutang-

1. Gluten – ett av de värsta livsmedlen för hjärnan

Gluten är en grupp proteiner som hittas i många spannmål. Även om de inte är exakt likadana så använder vi ett generiskt namn eftersom delar många likheter. Gluten finns i olika typer av vete, korn, råg och liknande livsmedel.

Dessa proteiner fäster sig vid tunntarmen och orsakar metaboliska, matsmältningsmässiga och immunsystemsrelaterade åkommor. Vissa personer är väldigt känsliga för gluten, medan andra inte upplever några direkta effekter även om det påverkar deras kroppar.

Gluten är ett av de värsta livsmedlen för hjärnan eftersom det påverkar nervsystemet.

Livsmedel med gluten

2. Konstgjorda sötningsmedel

Sötningsmedel är substanser som ersätter socker i livsmedel. Det finns naturliga varianter, men de flesta är konstgjorda. Vi vet att de påverkar hjärnhälsan och vissa kallar dem till och med för ”hjärngift” eftersom de stör nervcellerna.

Aspartam och saccharin – två konstgjorda sötningsmedel – har kopplats till vissa åkommor i nervsystemet. Bland dessa hittar vi depression, ångest, återkommande migrän och talfel.

En rad olika industriella livsmedel innehåller dessa sötningsmedel. Generellt handlar det om produkter som märkts som ”light” eller ”sockerfria”.

3. Mononatriumglutamat (MSG)

MSG finns i nästan all färdigpaketerad och burkmat. MSG är ett extremt koncentrerat salt som livsmedelsindustrin använder som konserveringsmedel och för att förbättra smak såväl som doft. Studier visar att konsumtion av MSG stimulerar produktion av dopamin i hjärnan.

Dopamin genererar en tillfällig känsla av välmående. Mononatriumglutamat innehåller dock även höga nivåer av så kallade ”excitotoxiner”. Det finns starka bevis för att denna substans påverkar hjärnhälsan. Forskare kopplar allvarliga sjukdomar såsom Parkinsons, Alzheimers, demens och kronisk trötthet till MSG-konsumtion.

Undvik MSG

4. Raffinerat socker

Forskare ser på socker som ett av tre ”vita gift” tillsammans med salt och raffinerat mjöl. För tillfället är det en av de vanligaste ingredienserna i maten vi äter. Utdragen konsumtion av socker kan orsaka problem och sätta hjärnan i riskzonen.

Raffinerat socker hindrar ett protein vid namn BDNF från att fungera ordentligt. Detta protein utför viktiga funktioner i nervsystemet. Två av dessa funktioner är att skydda minnet och främja kopplingar mellan nervceller. Studier har bevisat att personer med schizofreni eller depression blir sämre om de regelbundet äter socker.

5. Fluorid: ett av de värsta livsmedlen för hjärnan

Fluor är ett mineral som på vissa håll i världen läggs till i dricksvattnet i form av fluorid för att gagna rening och folkhälsa. Även om vi inte kan känna smaken av det så finns det ofta i vattnet som kommer ut ur kranen.

Kritiker ifrågasätter dock starkt bruket av fluor i vatten. Forskare misstänker att fluor kan vara kopplat till dålig intellektuell prestationsförmåga och förändringar av vissa kognitiva funktioner.

Fluor i dricksvatten

Fluoride Action Network (FAN) har presenterat bevis från 34 studier som verkar bekräfta detta påstående. Organisationer såsom UNICEF har tagit ställning mot fluor i vatten. Vi vet att flaskvatten kan ha ännu högre halter fluor.

Det bästa du kan göra för att hålla hjärnan frisk är att äta färska livsmedel. Paketerade och bearbetade livsmedel är några av de värsta för din hjärna. De har inte bara långt näringsvärde, utan gör oss även sjuka. Det är bättre att undvika dem helt och hållet.