Isolerad ensam: hur hanterar man det?

21 maj, 2020
Att vara isolerad hemma helt ensam är inte lätt. Det är viktigt att ha tillräckliga strategier för att hantera den här tiden på bästa sätt, så att dina tankar blir ett välbehövligt stöd.

Många människor uthärdar coronaviruset hemma, en isolerad och ensam tillvaro. De nuvarande omständigheterna har kommit plötsligt och nästan utan att vi haft tid att hinna inse det. COVID-19 har satt vår tillvaro på paus, och våra dagliga rutiner är som bortblåsta.

Att ta sig igenom denna period är mycket lättare tillsammans med familj och andra nära och kära. Där finns mer stimulation, närkontakt, kärlek och stöd som tröstar.

Vissa människor kan emellertid vara tvungna möta denna period av självpåtagen isolation helt ensamma i sina hem. Det kan antingen bero på att de bor själva under normala förhållanden, eller på grund av andra förpliktelser. Detta är särskilt en verklighet för många äldre.

Men situationen kan lätt förändras, och man måste vara vaksam på faktorer som ångest, stress och den börda som isolering kan innebära. Negativa känslor och ditt eget medvetande kan tynga ner dig i denna typ av sammanhang.

Kanske säger du att ”detta är väl inget problem eftersom alla har en internetanslutning”. Visst, videosamtal, kontinuerliga meddelanden och interaktion med sociala nätverk hjälper. Faktum är att modern teknologi hjälper en hel del. Du måste dock inse att det inte är tillräckligt. Vi behöver fysisk närvaro av människor. Vi behöver sällskap och den mening det ger oss. Så vad kan vi göra under dessa omständigheter?

Ett medvetet fönster.

Att vara isolerad ensam: ankaren och meningar

Det finns inte mycket forskning om hur människor hanterar moderna karantänsituationer. Vi kan dock utröna något från det som rapporteras i en mycket ny studie av King’s College i London, publicerad i The Lancet. Forskarna analyserar liknande erfarenheter från det som ägde rum i flera städer i Kanada år 2003, som en effekt av utbrottet av en annan typ av coronavirus: SARS.

I det fallet såg de att efter tio dagar upplevde befolkningen känslor av stress, större rädsla för infektion, frustration, tristess, ångest på grund av brist på mat och livsmedel och rädsla för att förlora sina jobb permanent. Forskningen baserades helt på observation av familjer. Därför har vi inga uppgifter om effekterna av att sitta isolerad ensam.

Det kan ha samma konsekvenser som att spendera flera timmar i en mörk flyttank. Att inte se eller ha kontakt med någon påverkar allvarligt vår hjärna. Naturligtvis skulle effekten bli mycket värre om vi inte hade tillgång till underhållningsteknologi samt våra mobiltelefoner för att behålla kontakten med andra.

Saker som förankrar dig till dagens verklighet

När en person tillbringar timmar, dagar eller veckor i ensamhet kan denna drabbas av en mycket specifik effekt: dissociation. Detta är ett mycket vanlig problem hos människor som lider av ångest. Det består i princip av att man börjar känna att det som händer inte sker på riktigt.

Du känner dig inte längre kopplad till din kropp. Du tittar dig i spegeln och upplever apati och distans från personen som du ser där. Verkligheten saktas ner och ingenting verkar ha någon betydelse längre.

Detta fenomen faller inom ett spektrum. Med andra ord, vissa lider av det på ett milt sätt, medan andra på ett extremt sätt. Vad du behöver göra här är att ”förankra” ditt sinne så att det inte flyr iväg. Du måste se till att dina tankar inte vandrar bort i fjärran, och att de fokuserar på det som finns här och nu.

Rutiner är viktiga när du är isolerad ensam

I dessa situationer är rutiner viktiga. Du måste försöka hålla dig till ett schema där du utför en uppgift under en viss tidsperiod. Utöver detta bör du också avsätta tid för fritid, vila och fysisk träning.

Att ha något att göra hjälper och uppmuntrar dig. Om du är tvungen att vara isolerad helt ensam är det mycket lämpligt att ha någon form av uppgift som tar upp lite av din tid varje dag. Det kan vara en bra idé att registrera dig på någon kurs online.

Några av dessa ”ankare”, och saker som hjälper dig att fokusera dina tankar, är kontakt med din familj och dina vänner.

Under samtal eller videosamtal bör du försöka komma ihåg glada stunder som ni har delat tillsammans, roliga anekdoter och andra saker som kan skapa positiva känslor. På så sätt utsöndrar din hjärna stora doser serotonin för att hjälpa dig att fokusera på det som verkligen är viktigt.

En kvinna som använder sin telefon i sängen.

Tänk på dina framtida mål och dina drömmar för morgondagen

För att klara av att vara instängd behöver din hjärna mer än bara en rutin. Den kommer också att behöva något som går längre än gemytliga meddelanden och möten med dina nära och kära på en skärm.

När du avslutar ett samtal kvarstår ofta tomheten. Ditt sinne kan drabbas och dina känslor kan påverkas negativt.

Det är i dessa ögonblick du bör komma ihåg dina planer och mål för framtiden. COVID-19 kommer att passera. Situationen kommer så småningom att bli mer hanterbar.

Vi kommer alla att slippa ut från självisoleringen i våra hem, och världen kommer att börja röra på sig igen. Dina drömmar kommer att finnas där, väntandes, redo att besannas. Dina målsättningar bör motivera dig, ge dig hopp och självförtroende.

Du måste öppna ditt sinne då och då – spana mot horisonten, inte bara på det kalla glaset i ditt fönster. Kom ihåg meningen med allt. Ja, det är sant att livet nu är lagt på is, men det kommer inte att dröja länge innan det tar oss i handen igen för att leda oss mot alla dessa drömmar. Allt kommer att återgå till det normala, allt kommer att bli som vanligt igen.

  • Brooks, Samantha. Webster, Rebecca. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8