Rekommendationer för att möta COVID-19-restriktionerna

21 maj, 2020
Vår situation har förändrats på mycket kort tid. Nu måste vi möta utmaningen att skapa en ny rutin under COVID-19-restriktionerna som kan skydda vårt välbefinnande så mycket som möjligt.

All extra hemmavistelse och de säkerhetsåtgärder som vidtagits under COVID-19, har förändrat vardagen på nästan alla fronter. Så hur ska vi möta COVID-19-restriktionerna på bästa sätt? I den här artikeln delar vi våra främsta rekommendationer för att göra ditt liv lite lättare.

Vi har på mycket kort tid kastats in i en alarmerande och oroande situation. Vi ser från första parkett hur osäkerhet och oro för framtiden lätt kan överväldiga oss. Utöver att vi måste tillbringa så många extra timmar hemma, måste vi också forma en rutin med fler begränsningar än vanligt.

Psykisk hälsa är en viktig del av våra liv som måste hanteras i den situation som nu pågår. Du måste identifiera dina egna behov. Tveka inte att be om experthjälp om du behöver det. Du bör heller inte försumma dem som redan var drabbade av psykisk ohälsa innan COVID-19 bröt ut.

Här är några viktiga rekommendationer som hjälper dig att möta COVID-19-restriktionerna.

Kvinna med en kopp kaffe

Fokusera på det positiva för att möta COVID-19-restriktionerna

Det är viktigt att fokusera på orsakerna till att dessa skyddsåtgärder vidtas. Rekommendationer som att vi ska hålla avstånden i mataffären och undvika att träffa äldre släktingar eller andra människor i riskgrupper, finns där av en anledning. Fokusera inte bara på det faktum att ditt liv har begränsats. Du måste komma ihåg att vi alla gör detta för det allmännas bästa, vilket är den viktigaste faktorn för närvarande.

Hälsoministrar i flera länder, liksom vård- och akutmottagningar, försäkrar oss att målet är att minska antalet smittade för att undvika att hälsovården och sjukhusen ska kollapsa under trycket.

Det är därför vi alla måste ta ansvar för att kunna ta oss ur denna situation så snart som möjligt och minimera skadan.

Organisera din dagliga rutin

Organisera dina aktiviteter och planera dina rutiner för att göra tiden roligare. Finns det några specifika aktiviteter du vill ägna dig åt som du inte hinner med i din vanliga rutin? Inkludera flera olika uppgifter i din dagliga rutin så att du inte behöver tillbringa så många timmar med att göra samma sak.

Att skapa ett schema med alla uppgifter du vill få gjorda dagligen är ett sätt att möta COVID-19-restriktionerna. Genom att göra detta underlättar du för att upprätthålla momentum. Du kommer att utföra alla dessa uppgifter och du förbinder dig att påbörja dem.

Byt rum och tillbringa inte hela dagen på samma plats. Du kan till exempel läsa i vardagsrummet, studera i köket etc.

Gör det hemtrevligt i det utrymme där du tillbringar mest tid. Byt prydnadssaker, möblera om lite. Gör det bekvämt för dig själv och gör utrymmet till ditt eget så långt som möjligt.

Fortsätt arbeta om möjligt, och om du inte kan det, bör du ta på dig nya ansvar. Inte alla ansvar är relaterade till arbete, vilket innebär att du också kan skapa dem själv. Använd dig av din fantasi.

Undvik störningsmoment under vila och måltider så mycket som möjligt. I många fall kan all extra tid hemma orsaka tvångsätande eller för mycket sömn.

Håll kontakten med dina nära och kära och de omkring dig. Kommunicera med dem, använd videosamtal och skicka meddelanden via dina sociala nätverk.

Detta är en bra tid att stärka banden med familjemedlemmar och vänner och lära känna dem på nya sätt.

Fortsätt vara aktiv

Att hålla sinnet och kroppen igång är ett sätt att möta COVID-19-restriktionerna eftersom det är positivt för ditt välbefinnande.

Det finns en mängd resurser som hjälper dig att underhålla dig hemma: läsa, träna, lyssna på musik, titta på en TV-serie eller en film, och teckna eller måla för att utveckla din kreativitet.

Att spendera timtal på soffan orsakar apati och lathet. Som en artikel i Psychology Today säger: lathet omvandlar en enkel aktivitet till något totalt oöverstigligt. Vi kommer aldrig att uppnå personligt välbefinnande eftersom vi knappt får något gjort.

Experter säger att lathet skapar oro och tristess. Detta är bara ytterligare en börda att hantera i den nuvarande situationen.

Att du är hemma betyder inte att du ska gå runt i din pyjamas hela dagen utan att duscha eller kamma håret. Hygienvanor är grundläggande också under denna tid.

Att undvika förgiftning av negativ information hjälper dig att möta COVID-19-restriktionerna

Att bara prata om COVID-19 kan skapa ökade nivåer av oro och ångest. Du är redan medveten om den aktuella situationen och naturligtvis är det viktigt att hålla sig informerad. Men det betyder inte att du måste gå runt och prata om det hela dagen.

Det kan också leda till att man bara fixerar sig tankar om framtiden, något du också bör undvika. Till exempel: ”Hur kommer jag att överleva om dessa restriktioner håller i sig en längre tid?”, ”Vad kommer att hända om 15 dagar?”, eller: ”Kommer jag ha kvar mitt jobb när det är över?”

Vi behöver leva här och nu. Att tänka på vad som kan hända i framtiden förvärrar bara saker och ting när du håller på att försöka genomleva restriktionerna. Dina farhågor kanske aldrig besannas, varför det är värdelöst att jaga upp dig själv genom att tänka på dem.

Kvinnor som samtalar

Ta dig tid för dig själv

Det är viktigt att du avsätter tid för att ta hand om dig själv under din dag och vecka. Ta ett avkopplande bad, smörj in dig med goda krämer och sminka dig om det är vad du brukar göra. Ta dig lite frisk luft och titta på världen utanför.

Identifiera och skriv ner känslorna som denna nya situation skapar inom dig. Att skriva ner dem hjälper dig att hantera dem.

Sammanfattningsvis är det ytterst viktigt att följa alla regler och åtgärder som satts upp till följd av COVID-19. Låt oss hjälpa varandra att övervinna denna situation!