Din hjärna och D-vitamin: varför du behöver sol

· 11 augusti, 2018

Din hjärna och D-vitamin: visste du att din hjärna behöver solljus? D-vitamin skyddar inte bara dina ben, utan även dina nervceller och hjälper dig att syntetisera mineraler. Det är många som lider av brist på D-vitamin utan att veta om det. Faktum är att uppskattningsvis 60% av alla mellan 50 och 60 års ålder har någon form av brist, och bland den äldre delen av befolkningen är det ännu värre – runt 80%.

Det finns två huvudanledningar. Den första är att det blir svårare för kroppen att syntetisera detta ämne när vi blir äldre. Den andra anledningen har att göra med våra vanor. D-vitamin syntetiseras genom huden vid kontakt med solljus. Vi kan även få det från den mat vi äter, speciellt mjölkprodukter.

Det finns många anledningar till varför du kanske inte får tillräckligt med solljus. Om du är laktosintolerant eller inte tycker om mjölkprodukter kan det också hända att du inte får tillräckligt med D-vitamin, vilket både kroppen och hjärnan kommer märka av.

Hjärna och vitaminer.

Din hjärna och D-vitamin

Har du svårt att koncentrera dig, tänka och ta in ny information? Allt detta kan ha att göra med brist på D-vitamin. Det är inte alltid vi tänker på dessa neurologiska symptom.

De flesta vet att det finns en relation med kalcium, starka ben och osteoporos. Men det har under lång tid även varit känt att det finns en koppling mellan hjärnan och D-vitamin.

  • D-vitamin aktiverar och avaktiverar enzymer i hjärnan och påverkar de processer som skapar signalsubstanser och får nerverna att växa.
  • D-vitamin skyddar nervcellerna och minskar inflammation.
  • En studie vid University of Cambridge av neuroforskaren David Llewellyn visade att personer med lägre nivåer av D-vitamin presterade sämre på tester som mätte den mentala prestationsförmågan.
  • Om det är svårt för oss att lära oss nya saker kan problemet vara att vi inte har tillräckligt med D-vitamin.

Symptom på D-vitaminbrist

Det kommer inte synas direkt att man lider av brist på D-vitamin. Många gånger skylls det på andra åkommor och sjukdomar, samt även åldrandet i sig. Det är dock viktigt att man investerar i sin hälsa allt eftersom att man blir äldre för att hjärnan ska hålla sig i bra form.

Vitamin D kemisk struktur.

Låt oss titta på några möjliga symptom på brist på D-vitamin:

  • Utmattning
  • Muskelsvaghet
  • Smärta i höfter och rygg
  • Koncentrationssvårigheter
  • Minnesförlust
  • Problem med att lära sig nya saker

Hur får man i sig tillräckligt med D-vitamin?

Vissa typer av livsmedel är berikade med D-vitamin. Det kan exempelvis röra sig om mjölk, yoghurt eller vissa typer av spannmål. Låt oss nu se vad det finns för andra livsmedel som är rika på D-vitamin:

  • Lax
  • Tonfisk
  • Sardiner
  • Ostron
  • Kantareller
  • Ost
  • Mjölk
  • Ägg
  • Kikärter
  • Mandlar
  • Broccoli
Lax vitamin D.

Det kan vara bra att tala med din läkare för att undersöka huruvida du får i dig tillräckligt med D-vitamin. Om du ska börja ta tillskott med D-vitamin är det också bra om du pratar med en expert först.

D-vitamin kommer stärka kroppens immunförsvar och hjälpa dig att hantera den dagliga stressen bättre. Det är viktigt för både kropp och sinne. Se till att du får i dig tillräckligt, för det finns en stark koppling mellan din hjärna och D-vitamin.