Lär dig hur man håller sig lugn

· 4 maj, 2017

Här är det första du bör veta: man kan lära sig hur man håller sig lugn. Även om alla kommer till världen med gener som gör dem mer eller mindre impulsiva så är det naturligt att man dras med av känslor och passion tidigt i livet, då frontalloben fortfarande inte är helt utvecklad.

Om du har turen att utvecklas i en bra miljö kommer du att lära dig att handla resonabelt och ha kontroll över dina impulser. Du kommer även att inse att om du inte har självkontroll så kommer du att bete dig irrationellt och göra eller säga saker som kommer att skada dig i det långa loppet.

”Livet är som en färd på havet; det finns lugna dagar och stormiga dagar, men det som är viktigt är att vara en bra kapten på ditt skepp.”

-Jacinto Benavente-

Den dåliga nyheten är att det inte är alla som har haft en uppväxt som främjar självkontroll. Den goda nyheten är att man kan utbilda sig själv efter barndomen. När du är medveten om problemet och kan tänka på de gånger i det förgångna som du handlade för snabbt så kan du ändra detta beteende. 

Det stämmer att detta involverar att du trycker tillbaka dina impulser. Det krävs att du minskar på de drifter som försvårar samexistens med andra.

Den person som drar mest nytta av din självkontroll är du själv. Detta motverkar att du spiller emotionell energi och du får mer drivkraft. Vi kommer härunder att ge dig 4 råd för hur du kan hålla dig lugn när detta är det svåraste du kan göra.

För att hålla dig lugn bör du motverka stressfaktorn

Bristen på kontroll uppstår när man bemöts av en stressig situation. ”Stressig” innebär något som gör dig rädd eller som hotar dig, och även saker som ifrågasätter eller går emot det som du vill.

Kvinna

Om du inte har utvecklat självkontroll så kommer dessa stimuli att göra dig mer defensiv, vilket uttrycks som aggression. Detta inkluderar skrikande, våldsamma gester och sårande ord.

Du kan kontrollera dessa impulser om du kan hålla dig tyst och stilla under 20 sekunder. Om du känner att det är omöjligt att inte reagera, ställ dig bara upp och lämna situationen under ett tag och andas djupt. Det stämmer att man måste räkna till tio. Ibland ligger skillnaden mellan en stor framgång och ett stort misstag i dessa sekunder.

Fokusera din uppmärksamhet på din egen kropp

Det är väldigt viktigt att du tränar dig på att vara uppmärksam på allt som har att göra med din egen kropp. Aktivera detta sinnestillstånd varje gång du känner dig obekväm med någon eller något. Sluta att tänka på den externa verkligheten och vänd din uppmärksamhet inåt. De signaler som kommer från din kropp kommer tillsammans med det tillstånd av ångest som du känner.

Koncentrera dig på din andning, på dina hjärtslag. Tänk på din kropps temperatur och om du känner dig varm, svalka dig med lite vatten eller frisk luft. Notera om dina muskler är spända och stretcha dem. Även om du knappt inser det så kommer du att börja känna dig bättre.

Kvinna

För att aktivera detta tillstånd, upprepa detta konstant: ”Jag vill förstå mina kroppsreaktioner.” Om du noterar att något förvirrar eller irriterar dig, vänj dig vid att automatiskt tänka denna fras. Denna fras kommer att göra att du observerar dig själv och som en konsekvens av detta kommer du att uppnå självkontroll.

Träning, träning, träning

Om du är ett av de kroniska fallen (personer som exploderar hela tiden utav vilken anledning som helst) så kommer du att behöva introducera en träningsrutin i ditt dagliga liv. Det är bäst om det är en sport eftersom detta kommer att ta bort den överblivna energi som du annars hade använt mot dig själv.

Det är vetenskapligt bevisat att träning aktiverar produktionen av olika hormoner som påverkar humöret. Att använda sig av fysisk energi kommer även att släppa loss emotionell spänning som gör att du känner dig så irriterad att du håller på att explodera. Den disciplin som träningen och sporten kräver är ett annat sätt att träna din förmåga för självkontroll.

Cykel

Det handlar inte om att tävla mot andra eller att göra vinsten till ditt mål. Det viktiga är att du njuter av aktiviteten och lyssnar på din kropp i ett utrymme som ger dig friheten att röra dig snabbare och med mer energi.

Det är även bättre om det är något som du tycker om. Men om du inte tycker om att göra något särskilt, utför helt enkelt lite träning i hemmet eller ta en daglig promenad. Du kommer snart att känna dig bättre.