Problemet med att vara bekymrad

· 28 januari, 2016

Att vara bekymrad betyder att man oroar sig över något som komma skall. När du är bekymrad över något kan du inte njuta av stunden, nuet eller dagsläget. Din oro paralyserar och lamslår dig alltså i nuet.

Hur många gånger har vi inte kunnat sova på grund av att vi grubblat över ett problem? Detta orsakar fysisk och mental utmattning, vilket i slutändan får motsatt effekt för att hantera vad det nu är för problem vi upplever. När vi är utmattade försämras vår förmåga att ta beslut.

Vidare kan vi ofta bli besatta av påhittade problem. Många människor finner sig i en oändlig cirkel av oro, skapar påhittade monster och tar fram tusen och en katastrofer de kan drabbas av. De lever inte i nuet eftersom de är för bekymrade över framtida orosmoment som i 90% av fallen aldrig kommer inträffa.

Så hur kan vi förhindra att fruktan för framtiden fångar oss i oro? Genom att leva ett bekymmersfritt liv.

Tryck till på bromsen

När våra huvuden förbereder sig på att springa ett maraton bestående av femtio påhittade problem ska vi sakta ner. Ta ett djupt andetag. När vi lever i framtiden gör hastigheten hos våra tankar att vårt sinne går bortom vad som är rationellt. Vi blir till och med futurister och gör förutsägelser som är lika ödesdigra och osannolika som vår orosnivå.

När du konfronteras av en återkommande oro ska du visualisera det värsta som kan hända. På så sätt kommer du förstå att det inte är så illa. Medan du reflekterar ska du förstå att chanserna för att allt detta ska hända är mycket små.

Det finns saker bortom vår kontroll, såsom livet och döden, naturkatastrofer och olyckor. Hur bekymrad du än blir kommer det inte göra något för att hjälpa dig. Om du lär dig att leva livet utan bekymmer kommer du vara mycket bättre rustad till att hantera dessa situationer om de inträffar. Ditt sinne kommer inte vara utmattat av förväntningar och du kommer vara full av förslag på lösningar för att hantera situationen.

Axla inte andras problem

Hur mycket elände de än åsamkar dig är din partners problem just det; din partners problem. Var empatisk och försök hjälpa så gott du kan, men lär dig att inte ta över andras dilemman. Plåga inte dig själv med problem som inte angår dig; du har tillräckligt med problem själv.

Gör dig av med dina ”tänk om”

”Tänk om…” är påhittade vänner som har för vana att ta sig in i våra sinnen, vilket får dig att komma på tusentals frågor. Tänk om jag inte tar rätt beslut? Tänk om jag får sparken imorgon?

Sommaräng

”Tänk om” är onödig stress. Om beslutet inte är rätt kommer du lära dig att ta ett bättre nästa gång. Dessa ”tänk om”-tankar är felaktiga över 90% av gångerna. Tänk på hur du kan använda din tankekraft på mer berikande sätt.

Fokusera på nuet

När du är bekymrad lever du inte i realtid. Du lever i en fiktiv framtid som hindrar dig från att njuta av den där koppen kaffe med en vän, den där boken du så gärna ville läsa, den där konversationen eller bara den fantastiska känslan av att slappna av och inte tänka på något annat.

Lär dig att sluta oroa dig. Gå ut, andas, lyssna, smaka och känn denna tid med alla dina sinnen. Tiden flyger förbi och de senaste ögonblicken kommer aldrig åter. Så gör dig av med dina ”tänk om”, för idag har du planer som är mycket vackrare att fokusera på.