5 naturliga huskurer för depression

26 mars, 2018 i Psykologi 52 Delat
Kvinna vid fält

Många tror att man bara kan behandla depression genom att ta piller. Vi tror att medicin kommer garantera en automatisk förändring i vårt humör och bota oss. Men det stämmer inte riktigt. Ibland kan naturliga huskurer för depression fungera bättre. Även när vissa mediciner hjälper med symptomen så tar de inte itu med de verkliga problemen.

I vissa fall är de väldigt användbara på kort sikt. Men vissa studier har ifrågasatt deras effektivitet i det långa loppet. Vissa misstänker att de efter fem år kan omvandla en tillfällig depression till kronisk.

”Dina känslor bör inte paralysera dig. De bör inte vara defensiva. De bör inte hindra dig från att vara allt du kan bli.”
-Wayne W. Dyer-

Vissa av dessa mediciner har även negativa bieffekter. Vissa är väldigt allvarliga. Det stämmer att vi ibland behöver medicin, men vi bör alltid försöka minska ner på dem närhelst vi kan. Men det finns goda nyheter! Vi kan använda naturliga huskurer för depression. Här är fem bra och naturliga sätt att förbättra ditt humör.

Ät ordentligt

Den mat vi stoppar i oss kan förbättra eller försämra vårt humör. En person i ett deprimerat tillstånd behöver en kost som är rik på vissa vitaminer och mineraler. Ät livsmedel som innehåller dessa näringsämnen:

Vattenmelon är en av våra naturliga huskurer för depression

  • Vitamin C och D. Du hittar dem i citrusfrukter, broccoli, melon, grönpeppar, fisk, ägg och mjölk, etc.
  • Järn och zink. De finns i rött kött, fisk, skaldjur, äggulor, choklad, jordnötter, korvar, smör, etc.
  • Folsyra. Du kan få den från grönsaker, citrusfrukter, bönor, vete och mjölk.
  • Omega-3. Detta hittar du generellt i fisk.
  • Selen. Ät linser, ärtor, jordnötter, jordnötssmör och andra nötter.

Att följa en hälsosam kost kommer inte visa resultat över en natt. Men med lite tålamod kommer det inte ta lång tid innan du börjar se effekter. Kom även ihåg att dessa näringsämnen inte kommer bota depression själva. Näring är dock väldigt viktigt.

Träning är väldigt bra för depression

Det finns många studier som visar hur träning spelar en viktig roll när det kommer till humöret. Faktum är att det finns personer som hävdar att träning kan vara lika hjälpsamt som antidepressiva medel.

Träning ökar vårt dopamin och serotonin. Detta resulterar i en känsla av välmående och större lugn, mer förtroende samt bättre humör. Vi måste dock inte bete oss som en professionell atlet. Det viktigaste är att utföra någon fysisk aktivitet regelbundet. Detta är tillräckligt för att man ska kunna dra nytta av fördelarna med träning.

En antidepressiv ört

Äkta johannesört har visat sig vara till stor hjälp. Den bästa delen är att den inte har de bieffekter som syntetiska mediciner har. Dess positiva effekter mot depression har utvärderats av olika läkare i Tyskland.

Äkta johannesört

Den är väldigt enkel att tillreda. Allt du behöver göra är att tillreda ett te på växtens torkade blad. Du kan hitta dem på naturapotek eller i hälsokostbutiker. Den vanliga dosen för depression är en halv kopp två gånger per dag. Du bör konsultera en läkare om du tar någon annan medicin samtidigt eftersom det kan förekomma riskfyllda interaktioner.

Solljus och naturen: naturliga huskurer för depression

Solljuset har stor påverkan på vår hälsa och vårt humör. Solen ger oss först och främst vitamin D. Det har även visat sig att mörker ökar produktionen av melatonin. Detta ger upphov till en känsla av trötthet och minskad kognitiv funktion.

Det har även visat sig att brist på solljus förhindrar serotoninproduktionen. Serotonin är en substans som indirekt påverkar vårt humör. Höga nivåer av melatonin och låga nivåer av serotonin tillsammans är alltså inte bra för vårt humör. Det är därför en dålig kombination när det kommer till depression. Solljus är en av våra naturliga huskurer mot depression som vi bör dra nytta av.

Massage

Massage är en tusen år gammal teknik som ofta används inom österländsk medicin. Du kan ta massage samtidigt som du konsumerar medicin. Massage minskar muskelspänningar och låter dig slappna av. Detta hjälper till att förbättra humöret och ge oss energi. Massage är en av de bästa huskurerna för depression.

Kvinna som får massage

Alla dessa naturliga huskurer för depression är effektiva. Den bästa delen är att de inte bara minskar symptomen. De förbättrar även vår livskvalitet och ger oss bättre hälsa. Vidare har de inte några bieffekter, och om vi är konsekventa med dem så kommer vi se bättre resultat över tid.

MER FÖR DIG