Att äta är nödvändigt – att äta bra är en konst

3 juni, 2016 i Kuriosa 0 Delat
Frukt

Ett stort namn inom fältet för livsmedelsmedvetenhet är Suzanne Powell – en irländsk kvinna som specialiserar sig på näringslära. Hon berättar hur man finner den bästa ”ätstilen” för varje person i sin bok Conscious Nutrition. Suzanne vidhåller att medvetet näringsintag är konsten att veta vad man ska äta, hur man ska äta det och när man ska äta det.

Vad bör vi äta?

”Man kan inte tänka bra, älska bra eller sova bra om man inte ätit bra.”

-Virginia Woolf-

Generellt sett lever vi stillasittande liv där vi inte tränar konsekvent, äter för snabbt och inte har koll på vår diet. Vi vet ofta inte vad vi äter eller hur vår kropp smälter det.

Därför är det viktigt att veta hur kroppen fungerar, hur mycket syre den behöver, hur man bibehåller bra pH-balanser etc.

Livsmedel

Människokroppen får det syre den behöver genom andning. Vi kan hitta syret vi behöver i luften vi andas, men eftersom syrereserverna i kroppen är minimala måste vi ta in nytt syre i kroppen kontinuerligt. Vuxna andas mellan tolv och tjugo gånger per minut, medan nyfödda andas mellan 40 och 60 gånger per minut.

Förhållandet mellan syror och baser i kroppen mäts på pH-skalan (vätepotentialen), där 0 är extremt surt, 14 är extremt basiskt och 7 är neutralt. Blodet bör ha ett pH-värde på mellan 7,4 och 7,45, vilket är något basiskt.

Vilka livsmedel är sura och vilka är basiska?

En av de grundläggande faktorerna som influerar surheten i kroppen är näringsintaget. Livsmedel som försurar blodet kan orsaka sjukdomar, och det är rekommenderat att undvika dem i så stor utsträckning som möjligt.

Här följer några exempel på livsmedel som försurar blodet: Raffinerat socker och dess derivat, alkohol, tobak, allt med färgämnen och konserveringsmedel etc. Bland livsmedlen som hjälper oss att bibehålla ett något basiskt pH finner vi råa frukter och grönsaker, nötter och frön, gröna växter (aloe vera, sjögräs) etc.

Hur bör vi äta?

Det är viktigt att vara medveten om hur vi bör äta vår mat. Det är viktigt att inte bara veta skillnaden mellan att äta den rå och tillagad, utan även att veta hur man kombinerar livsmedel korrekt.

Suzanne Powell vidhåller att sättet vi äter på är viktigt både för vårt dagliga liv och för våra chanser att tillfriskna från sjukdom, och att korrekt kombination av livsmedel kan hjälpa oss smälta maten bättre.

Suzanne säger bland annat att om vi kombinerar proteiner med stärkelse så kommer vi inte kunna smälta någon av dem på ett bra sätt eftersom varje livsmedelsgrupp kräver en specifik miljö för god matsmältning. Protein löses upp i syra medan kolhydrater behöver en mer basisk miljö.

Våra kroppar har olika enzymer som produceras beroende på livsmedlen vi tuggar. När vi blandar mat som inte kombineras väl, såsom ris och sallad med citron- eller vinägerbaserad dressing, försvårar det matsmältningen och kan göra magen upprörd.

Kvinna med sallad

När bör vi äta?

Olika typer av mat bör inte bara kombineras på rätt sätt, utan även förtäras vid rätt tid på dygnet.

Det är även viktigt att komma ihåg vilken årstid man befinner sig i och äta frukt och grönsaker som stämmer överens med den. Vi må ha tillgång till nästan alla frukter och grönsaker året om, men de som inte är säsongsenliga behandlas med konstgjorda substanser.

På morgonen bör du äta frukter som är i säsong tillsammans med yoghurt och müsli till frukost. Till lunch är det bästa att äta sallader och kolhydrater tillsammans med säsongsenlig frukt. Till middag bör du kombinera en sallad med kött eller fisk (proteiner). Om du känner dig lockad att småäta mellan måltiderna är det bäst att äta nötter, grönt te, yoghurt etc.

Att veta vad du ska äta, när du ska äta det och hur du ska äta det kommer hjälpa dig att smälta och ämnesomsätta på rätt sätt. I slutänden handlar det om att vara medveten om vad du äter och hur du kombinerar olika livsmedel för att gagna din hälsa och kropp.

”Den vise mannen bör tänka på att hälsan är människans största välsignelse.
Låt maten vara din medicin.”

-Hippokrates-

MER FÖR DIG