Ge mig en kram som varken rädsla eller vintern rår på

· 16 augusti, 2016

Jag behöver en kram, jag behöver dina armar runt mig, och de ska inte lämna plats för rädsla eller vinterns kyla. Jag behöver känna skydd inför sakerna som sårar mig, sakerna som gör mig ledsen. Men jag vill inte ha vilken kram som helst; jag vill ha en riktigt stark en, där det inte behövs ord eftersom din kropp omfamnar min och överför din energi till mig när du kramar mig med hela ditt hjärta.

Få mig att glömma vad som sårar mig och påminn mig om att livet är värme, hem, vänskap och kärlek. Det finns inget behov av att säga något, för dina händer på min rygg och ditt huvud vilande mot min axel kommer förmedla din uppskattning, din tillgivenhet.

”Jag kramar, ren glädje, ditt oigenkännliga ansikte, identiskt med min själ.”

-Marguerite Yourcenar-

Varför behöver vi kramar?

Det finns bevis för att barn behöver kramar eftersom tecken på tillgivenhet – kramar, kyssar, smekningar – är fördelaktiga för tillväxt, och de ökar oxytocinnivåerna. Och när vi växer upp och blir vuxna mottar vi väldigt få kramar; vi dedikerar väldigt lite tid åt fysisk kontakt med andra personer.

Barn i kram

Det verkar som att vi är rädda för att visa vad vi känner, att uttrycka omvårdnad och tillgivenhet, att beröra varandra och känna vår hud beröra huden hos en annan person. Vi behöver kramar för att känna oss skyddade, så att de kan skicka energi till oss, för att komma ihåg att det finns personer som tycker vi är väldigt viktiga, för att känna oss tröstade. Om du behöver en kram ska du berätta det för personen du vill ha den från, eller krama denne spontant.

”Om jag visste att detta skulle bli sista gången du gick genom denna dörr så hade jag omfamnat dig, kysst dig och kallat dig tillbaka för mer.”

-Gabriel García Márquez-

Fördelarna med kramar

Att krama en annan person har många fördelar, och det finns flera vetenskapliga studier som har visat att fysisk kontakt gör att vi mår bättre i oss själva; det har en positiv effekt på utvecklingen av vår intelligens och kan producera fysiologiska förändringar. Att krama är bara ytterligare en form av fysisk kontakt, men det råder inga tvivel om att det är en speciell typ.

Kramar ökar oxytocinnivåerna

En kram ökar våra nivåer av oxytocin – hormonet som ger oss en känsla av välmående och minskar stressnivåerna, vilket i sin tur sänker blodtrycket och pulsen.

När vi kramar vaknar receptorerna i vår hud och skickar signaler till vagusnerven i hjärnan, som ansvarar för att sänka blodtrycket. En studie som genomfördes 2010 vid University of Miami slog fast att ju fler kramar vi upplever, desto lägre är vårt blodtryck.

Kramar hjälper till med kommunikationen

När vi kramar skapar vi tillit, tillgivenhet och kärlek, vilket är förklaringen till att kommunikationen med personen som slår sina armar runt oss förbättras samtidigt som vi mår väldigt bra. Ord behövs inte eftersom det varsamma trycket av en kropp och armar som håller om oss leder till att tillit byggs upp av sig självt.

Kramar förbättrar vår självkänsla

När någon kramar dig ökar din självkänsla eftersom det känns som om den andra personen uppskattar dig, och delar detta genom sin kram. Under 2012 publicerades en studie i Journal of Science Psychology som avslöjade att kramar avsevärt minskar rädslan för att dö och förbättrar attityder i stunder av rädsla.

”Stanna hos kärleken som ger dig svar och inte problem, säkerhet och inte rädsla, förtroende och inte tvivel.”

-Paulo Coelho-

Kramar främjar empati och förståelse

Med en kram kan vi sätta oss i mottagarens skor och låta denne sätta sig i våra. Vi kan lyckas få en främling, en vän eller vår partner att förstå och stödja oss. Vårt behov av att bli förstådda av andra är mänskligt, och ibland kan vi känna det stöd vi behöver med en enkel kram.

Man omfamnar kvinna

Vi måste försöka återfå vår närhet till människor, för på grund av populariteten hos sociala nätverk och bruket av mobiltelefoner har dagens förhållanden blivit allt kallare, och det finns inget utrymme för att lyssna, se varandra i ögonen, smeka, kyssa eller krama.

Det är mycket viktigt för vårt välmående att vi finner tid till fysisk kontakt med andra, att vi uppmuntrar kramar. Därför ska du krama och låta dig själv bli kramad, och njuta av värmen och intimiteten som skapas av en lång, tajt kram.