Fördelarna med en 10 dagars tyst reträtt

23 januari, 2019

Jag hade kunnat skriva många artiklar om fördelarna med en 10 dagars tyst reträtt. Jag hade kunnat spendera flera timmar med att prata om fördelarna med en tyst semester. Det finns många saker jag hade kunnat säga, men jag kommer bara säga några.

Jag kommer bara berätta om de fördelar som jag kan dela med mig för de flesta av dem är personliga och individuella. De är så fantastiska och obeskrivbara att jag inte kommer kunna framföra dem oavsett hur många ord jag skriver här.

Då jag slutförde min första 7 dagars tysta semester för två år sedan ville jag med detsamma berätta för andra om vad jag hade varit med om. Jag insåg då att alla inte är redo för att förstå vilken upplevelse detta kan vara. Nuförtiden pratar jag inte mycket om det om någon inte frågar mig.

När jag återvände från min sista tysta reträtt så fick jag höra saker som: ”Tio dagar utan att prata med någon och utan att använda din mobiltelefon?” ”Ja,” svarade jag. ”Du är så konstig” sade de då.

Vad är en tyst reträtt?

En tyst reträtt är i grund och botten en paus från livet. Det kan verka lite abstrakt då man beskriver det på detta sätt, så låt mig förklara lite bättre.

I vårt dagliga liv stöter vi på situationer som gör oss arga och vi måste ha att göra med personer som irriterar oss. Vi bemöts även av situationer som kan göra oss ledsna. Vi måste hela tiden bemöta situationer som får oss att känna obehag. Med andra ord är vi offer för något som i extrema fall kan klassificeras som beroende.

En tyst reträtt innebär därför att man temporärt drar sig bort från det som orsakar detta besvär. Man kommer då lära sig att vara för sig själv.

Grupp som mediterar.

De första tillfällena

Då det var min tredje tysta reträtt så hade jag redan en viss erfarenhet av detta. Men det första tillfällena var annorlunda. Den innefattade även det sista som jag var tvungen att göra för att bli instruktör i buddhistisk meditation, så jag kände såklart att jag hade ett stort ansvar.

Mellan dessa reträtter så går livet vidare och vi fortsätter att samla på oss erfarenheter. Men då du går in i lokalen vet du att du kommer vara ensam med ditt sinne trots att du är där med andra personer. Du kommer heller inte ha någon mobiltelefon. Du kommer inte ha någon kontakt med världen utanför.

I våra dagliga liv måste vi undvika våra mest obehagliga tankar. Vi tolererar inte tankar som får oss att må dåligt. Detta är anledningen till varför vi vänder oss till våra telefoner eller någon annan aktivitet som distraherar oss. På en tyst reträtt är du ensam med dina rädslor, ditt sinne och dina tankar.

Meditation och tankar på en tyst reträtt

Meditation

Eftersom det var en tyst reträtt i slutet av en kurs där vi utbildade oss till att bli instruktörer inom tibetansk meditation, mediterade vi runt 5-6 timmar per dag för att öva. Vi kunde även meditera individuellt så ofta vi ville. Vi gick också på många seminarier. Detta var de enda orden vi hörde under hela dagen. Resten av dagen bestod av tystnad.

Genom att meditera blir du medveten om alla dina tankar. Det finns tankar som du trodde att du hade kommit över och andra som har uppstått mer nyligen. Vissa stannar kvar i djupet av ditt sinne. Du sitter med korsade ben, andas djupt och låter tankarna fylla ditt sinne. Du observerar dem utan att döma dem. Men när du är klar med meditationen så kommer de tillbaka.

Tankar

De tankar som vi trodde att vi hade under kontroll börjar visa sig. De flyter fram som lava och är helt bortom vår kontroll. Då vissa av dessa tankar visar sig i det dagliga livet försöker vi få dem att försvinna genom att använda oss av internet.

Under en tyst reträtt så visar sig inte bara toppen på isberget, utan allt under ytan också. Du blir alltmer medveten om hur stort berget är och förstår att många tankar är som isberget som sänkte Titanic. Du tror att de inte påverkar dig så mycket, men de skadar dig i det tysta och krossar din självkänsla. Grattis! Du har börjat att bemöta dina demoner!

På en tyst reträtt kommer varje störande tanke att bli till en skräckinjagande drake.

Kvinna som mediterar.

Trots att många av dessa platser är lugna så är det vanligt med ångestattacker, skakningar, gråt, hjärtklappningar och hyperventilering.

Jag vill inte skrämma dig med detta, men det är viktigt att man är medveten om allt som händer då vi konfronteras med vårt sinne. Detta visar hur mycket vi döljer för oss själva. Och då vi sedan måste bemöta oss själva så vet vi inte var vi ska börja.

Denna ångest påminner om den effekt som uppstår då en person ska sluta med en drog. Man är van vid en viss rutin och att gå från en plats till nästa. Men på en tyst reträtt måste man hålla ett schema. Man kan inte använda sig av sin telefon eller dator. Du kan inte lämna rummet under natten för att gå och ta en glass från frysen.

Vad är fördelarna med en 10 dagars tyst reträtt?

Det intressanta med detta är att du inte kommer börja märka av fördelarna med den tysta semestern förrän du återvänder till ditt dagliga liv. Då du befinner dig vid centret kommer du känna frid, men då du återvänder till ditt normala liv kommer du inse att ditt sinne nu är mycket lugnare och att du inte behöver prata. Du kommer heller inte behöva alla de stimulin som du behövde innan för att vara lycklig.

Du lämnar centret och då du är på väg hem kommer allt ljud från din omgivning att kännas som en flod. Bilar, personer som pratar och skriker… Du börjar bli medveten om allt ljud runt omkring dig.

Det är anledningen till varför folk alltid är stressade, nästan på en omedveten nivå. De som lever ensamma har en fördel. Men när du bor med andra så kommer en att se på TV, en annan sitta vid datorn och en tredje med telefonen. De gör allihopa något som inte bidrar med något i deras liv.

”Då vi ger oss själva chansen att släppa alla våra spänningar kommer kroppens naturliga förmåga att läka sig själva börja fungera.”
-Thich Nhat Hanh-

Interaktion som inte berikar

Då du börjar interagera med andra människor igen kommer du inse att många av konversationerna är rent sociala. Med andra ord fyller de bara tomrum och bidrar inte med något som berikar dig. Efter tio intensiva dagar som du spenderar med att utveckla din inre styrka så kommer du bli medveten om all den överskottsinformation som uppstår då du pratar.

Du lär dig att uppskatta de enkla sakerna som verkligen är värdefulla i livet. Då du besöker ett shoppingcenter kommer du bara se materialism. Du öppnar dina ögon och inser att du sedan barndomen har fått lära dig att söka lyckan utanför dig själv. Men lyckan finns faktiskt på insidan, men vi har inte fått lära oss hur man kultiverar den.

Faserna med grottan, dalen och kyrkogården

Det är svårt att återvända efter en tyst reträtt. Många blir besatta av att bara prata om det som hjälper dem att utvecklas. Det är dock bäst att uppnå en balans. Lämna inte dina vänner och din familj i sticket, men gör inte heller detta med dina meditationsövningar.

Rinchen Gyaltsen ledde träningskursen i meditation och pratade alltid om andlighetens tre faser:

  • Grottfasen
  • Dalfasen
  • Kyrkogårdsfasen

Den första fasen innebär att man drar sig bort från allt som påverkar en negativt eller gör en beroende. Det är en typ av mental träning. När vi tror att vi är redo går vi ner i dalen för att hantera det dagliga livet och se hur långt vi har kommit.

Kyrkogårdsfasen kan verka något förlegad. I Indien brukade man använda ruttna kroppar som placerades fullt synliga på kyrkogården. Det sades att om man kunde meditera på en kyrkogård så kommer man vara redo för allt. Som tur är behöver vi nuförtiden inte meditera på en kyrkogård, och även om vi gör det så finns där inte några synliga kroppar. Vi kan gå från grottfasen till dalfasen.

Då många personer lämnar den tysta reträtten så vill det att allt ska vara lika lugnt som om de befann sig i en grotta. Men detta är väldigt svårt och ofta orealistiskt. Varje dag blir vi bombarderade av hundratals stimulin, och vi måste bemöta olika situationer och motgångar.

Men det är inte hälsosamt att dras med alltför mycket av dalfasen. Det bästa är att lära sig hur man interagerar med sin miljö samtidigt som man bibehåller en inre frid.

Eld i skymningen.

Rekommendationer för en tyst reträtt

Det rekommenderas att man börjar men en 2-3 dagars guidad tyst semester. De platser jag har gått till (7 dagars, 3 dagars och 10 dagars) har alla varit guidade. Jag började direkt med en 7-dagars tyst semester som förändrade mitt liv. Det kan dock vara utmattande för många med en sådan lång reträtt.

Det är å andra sidan viktigt att man känner till det center man ska besöka. Med andra ord bör du leta efter referenser, försöka träffa personer som har besökt det förr, besöka hemsidan och se vilka lärare där finns. Denna information kommer göra att du känner mer bekväm och får ett större förtroende.

En annan aspekt som du bör tänka på är att det inte är alla reträtter som är tysta. Många praktiserar meditation men kräver inte tystnad.

Det är också viktigt att veta att du kan känna ångest under några dagar om du besöker en tyst reträtt. Detta är väldigt vanligt. Om du inte vet hur du ska hantera din ångest så är det bäst att prata med din lärare eller din guide. De kommer ge dig instruktioner som kommer hjälpa dig. Tänk på att du inte har något att vara rädd för.

Avslutande kommentarer

Många har sagt till mig att de aldrig hade besökt en tyst reträtt. Det är dock en upplevelse som jag verkligen rekommenderar. Vi spenderar mycket pengar på obetydliga saker. Vi bör därför också spendera lite tid och pengar på vår personliga utveckling.

  • Razzaque, R., & Wood, L. (2016). Exploration of the Effectiveness and Acceptability of a Professional Mindfulness Retreat for Psychiatrists. Mindfulness. https://doi.org/10.1007/s12671-015-0443-2