Så uppnår du en bättre mental hälsa

8 maj, 2016 i Psykologi 30 Delat
Kvinna med god mental hälsa

Du kan uppnå en bättre mental hälsa genom att kanalisera dina känslor med positiva tankar. Mentalt friska individer demonstrerar hälsosamt självförtroende när de ställs inför livets utmaningar, och de har en stark vilja att bygga varaktiga relationer med ömsesidig affektion för andra.

Det finns diverse indikatorer på god mental hälsa. Bland annat ett bra humör och upprymdhet över livet; en tydlig lutning mot permanent lärande; en önskan att experimentera med nya saker och en öppen attityd mot att leka; samt ett syfte i livet.

Att njuta av fritiden genom att utveckla tillfredsställande och stimulerande hobbys breddar inte bara vår syn på världen, utan kopplar oss även samman med oss själva och vår önskan att leva.

Kvinna på fält

Vad får den mentala hälsan att försämras?

Utdragen isolering och ensamhet är skadligt förutom när målet är att läsa en bra bok, utöva meditation eller ta sig tid att reflektera över något som verkligen stör oss.

Långa perioder av isolering påverkar balansen hos våra känslor och till och med vår fysiska hälsa. Undantagen är om vi är mästare på meditation eller om det finns konkreta omständigheter som kräver ensamhet för att vi ska kunna slutföra en uppgift. I alla andra fall finns det ingen anledning att spendera långa tidsperioder ensam.

Kvinna på bänk

Användning av vissa substanser får också vår mentala hälsa att försämras. Vi får inte missbruka läkemedel, alkohol eller tobak. Det är bättre att undvika substanser som kan skada vårt nervsystem eller påverka vår hjärna negativt.

Det finns även vissa dagliga vanor som inte hjälper oss att bibehålla en tillräcklig känslomässig och mental balans. Att se för mycket på TV, även om det bara är på grund av tristess, är något som fördummar snarare än underhåller dig. Det tillhandahåller en illusion av att ha kontakt med andra samtidigt som du progressivt isolerar dig från omvärlden.

Hur man uppnår god mental hälsa

Det första du måste göra är att ta hand om din kropp. Inget är mer talande i det här sammanhanget än ”en sund själ i en sund kropp”. Att ta hand om dig själv innebär att du måste sova bra, äta rätt och ägna dig åt fysiska aktiviteter regelbundet.

Precis lika viktigt som att ta hand om din kropp är att berika banden du har med människorna omkring dig. Det är viktigt att ha aktiva förhållanden med familj, vänner och kollegor, och inte bara göra det till en vanesak. Spendera tid med personerna som är viktiga för dig.

Om du upplever stadier av ångest eller sorg kan det vara hjälpsamt att utöva någon form av avslappning. Det handlar inte om att förändra ditt liv och bli som Dalai Lama; bara att börja med rutiner som kommer göra dig gott.

Det bästa du kan göra är avslappningsövningar som involverar hela din kropp inklusive lång, kontrollerad andning. Detta sätter dig i balans och spelar även en roll i din förmåga att utveckla kreativa processer.

Yoga för mental hälsa

Att läsa en bok, skriva korta essäer om ditt dagliga liv, njuta av ett musikaliskt verk på en konsert, ta bilder av solnedgången eller att blicka upp mot stjärnhimlen genom att teleskop är alla aktiviteter som hjälper dig att stimulera din känslomässiga intelligens och förbättra din mentala hälsa.

En av de viktigaste sakerna är givetvis att vara i kontakt med dig själv. Att upptäcka dig själv, acceptera dig själv, försöka förbättra dig själv och älska dig själv. Fundamentala uppgifter som kommer tjäna som stöd för resten av dina aktiviteter och förmågor.

MER FÖR DIG