12 hantverk som aktiverar dina känslor

· 9 oktober, 2016

De saker du gör med händerna har en direkt och omedelbar effekt på din hjärna. Ett stort antal terapier använder hantverk som ett sätt att kanalisera problematiska känslor. Och detta är inte förgäves. Det är ett faktum att manuellt arbete gör dig mer benägen att ha positiva tankar och attityder.

Här följer en katalog av hantverk du kan vända dig till när något inte fungerar. De är en fantastisk och enkel form av terapi. Genom dem kommer du kunna ändra sättet du ser på situationen som åsamkar dig lidande.

”Skönhet är det estetiska uttrycket av kärlek.”

-Lindsay Kemp-

1. Linjer för ilska

För stunder när du är arg finns det inget bättre än att rita raka linjer. Horisontella, vertikala och diagonala. För varje detalj som passerar genom ditt sinne och gör dig arg, ska du rita en linje. Du kommer se hur kraftfulla resultaten är.

2. Spiraler för att gå vidare

Rita spiraler för att övervinna känslan av att du sitter fast och för att bli av med idén om att det inte finns någon väg ut, ingen tydlig stig att följa. Använd olika färger och rita en efter en annan, utan att tänka på det för mycket. Låt bara spiralerna flöda ut ur dig…

Svepande hjärta

3. Riv sönder din indignation

Ilska har ibland väldigt kraftfulla baser, speciellt om du fallit offer för en orättvisa eller när du känner indignation över ett konkret faktum. För att bryta upp denna indignation är det bästa du kan göra att ta en bit papper och riva sönder det i småbitar. Så små du klarar av. Du kommer se hur detta får dig att må bättre.

4. Rita rutnät för att aktivera din koncentration

Om du känner dig splittrad och ofokuserad men vill koncentrera dig på ett visst mål och uppnå det, kan du aktivera din uppmärksamhet genom att rita rutnät, så perfekt du kan. Ett annat alternativ är att rita koncentriska cirklar, likt en piltavla. Sträva efter att vara väldigt detaljerad och se hur din viljestyrka kommer förstärkas.

5. Höj humöret med landskap

När du känner dig nere och inte har någon energi kan du aktivera din vitalitet genom att rita väldigt färggranna landskap. Oroa dig inte över att göra perfekta former. Fokusera istället på att använda många olika nyanser för himlen, vegetationen, havet eller vilket landskap du nu valt att rita.

Färgglatt landskap

6. Självporträtt för förvirring

Ibland vet du inte vad som gör dig upprörd, ledsen eller arg. Du vet heller inte om du beter dig lämpligt eller inte. För de stunder som är fyllda med förvirring där du inte tycks kunna komma på vad du känner, är det bästa du kan göra att rita ett självporträtt.

Stå framför spegeln och fokusera uppmärksamt på dina ögon, din mun och din panna. Försök att fånga dessa i din teckning. Denna övning främjar självuppfattning. Hantverk som relaterar till självporträtt hjälper oss att få kunskap om hur vi uppfattar oss själva.

7. Övervinn osäkerhet med kollage

Precis som i det tidigare fallet kommer du ibland på dig själv med att vara förvirrad; inte över dina känslor, utan snarare om dina önskningar. Du ställs inför dilemman och vet inte vilken väg du ska ta. Du är fylld med förvirring och ovisshet…

För dessa stunder av obeslutsamhet är kollage ett utmärkt verktyg. Ta några tidskrifter och gamla tidningar för att göra ett kollage på en bit kartong eller liknande. Tänk inte för mycket på sammansättningen. Gör det nästan automatiskt. Själva kollaget kommer ge dig ledtrådar till vilket beslut du bör ta.

8. Återskapa för att hantera besvikelse

Det finns stunder av desillusion eller besvikelse där hantverk kan vara till stor hjälp för dig. När du upplever desillusion ska du ta en berömd målning du gillar och försöka återskapa den genom att rita på en bit papper. Detta kommer hjälpa dig att omdirigera dina känslor.

9. Vågor och cirklar för till synes olösbara problem

Om du har ett problem som verkar sakna lösning ska du sätta dig framför en bit papper och börja måla olikfärgade vågor och/eller cirklar av varierande storlekar. Försök att göra varje figur i en enda rörelse och använd helst svala färger. Upprepa denna process tills ett ljus uppenbarar sig vid tunnelns slut. Tro mig: det kommer ske.

10. Mandalor för ökad förståelse

Oavsett hur mycket du försöker finns det vissa saker du inte kommer förstå. Det kan vara sättet att utföra en uppgift, skriva en viss text eller förstå någon annans beteende. Att måla mandalor eller former fyllda av arabesker kommer hjälpa dig att öppna upp till förstående och uppfattning. Ta din tid, sök avslappning och frid.

Målning med pensel

11. Trasdockor för ångest

Vem har inte fått ovälkommet besök av ångestkänslorna som lämnar dig vid desperationens rand? Det finns många situationer som kan leda till denna irriterande känsla av ångest, som inte verkar försvinna vad man än gör.

När du känner dig ängslig är det bästa du kan göra att skapa en trasdocka. Storleken spelar ingen roll. Den måste bara vara komplett: med huvud, kropp och armar. Ge dockan den form du vill och designa uttrycket på dess ansikte. Denna typ av hantverk kommer attrahera det lugn du behöver.

Trasdockor

12. Konfrontera rädsla genom stickning

När du är rädd är det dags att sticka. Ja, sticka. Det spelar ingen roll vilken metod du använder: det kan vara virkning, stickning med två nålar, makramé, manuell stickning eller någon annan teknik. Att sticka är en uråldrig aktivitet som även stärker förtroendet för dina egna färdigheter. Inom stickning såväl som livet förenas flera olika trådar tills något nytt bildas.