5 psykologiska strategier för att vakna på morgonen

28 december, 2017 i Psykologi 50 Delat
Väckarklocka för att vakna på morgonen

Att vakna på morgonen kan vara en riktig utmaning för oss, oavsett om man har ännu en deprimerande arbetsdag framför sig eller för att man inte sovit tillräckligt. Detta är dock inte så svårt om det är viktigt för oss att vakna på ett bra sätt och få ett övertag över klockan, eller helt enkelt inte somna om igen.

Idag kommer vi prata om 5 psykologiska strategier som kommer hjälpa oss att vakna på morgonen. Sanningen är den att de fungerar, även om många kan tycka att de är lustiga, antingen för att de verkar lustiga för oss eller för att vi har sett dem i någon film. Faktum är att de är bra för att uppnå det där målet som många har så svårt med.

Genom att anamma hälsosamma vanor kommer man att sova bättre och vara mer produktiv under dagen.

Placera klockan så långt bort som möjligt

Det har säkert hänt dig att du varit så trött då du vaknade att du stängde av alarmklockan utan att vara medveten om det. Ett par minuter senare vaknade du upp och undrade varför den inte hade ringt. Den hade ringt, men du stängde av den utan att inse det. Det är därför viktigt att ställa alarmklockan så långt bort som möjligt.

Du kommer då inte ha något annat val än att resa dig upp för att stänga av ljudet. På detta sättet kommer det bli mycket enklare och du kommer inte känna dig frestad att fortsätta sova eftersom du redan kommer vara på fötter! Om du även ser till att alarmklockan har en hög volym och att den har ett alarm som du helt enkelt inte kan ignorera kommer det bli mycket enklare för dig.

Kvinna och klocka

Ta en titt på din sovmiljö

Stämmer det inte att om du öppnar dina ögon och ser att ditt rum är en enda röra så känner du inte för att vakna på morgonen? Det är därför viktigt att du tar hand om din sovmiljö, så att det är lika inbjudande att gå upp som att somna om igen. För att uppnå detta måste du dock tänka på alla de element som kan distrahera dig, som exempelvis ljuset från en dator eller meddelanden som du får på telefonen.

Vad menar vi med detta? Din telefon som kan ta emot meddelanden klockan 2 på morgonen eller tv:n som inte har programmerats att stänga av sig själv och därför är på hela natten. Allt detta kommer få dig att ta längre tid till att sova och du kommer även vakna upp om och om igen under natten.

En lämplig temperatur och en bekväm madrass och bekväma kuddar kan ge dig en betydligt bättre vila.

Försök med musik

Att vakna upp och sätta på din favoritmusik kan vara ett fantastiskt alternativ för att ge dig energi och börja dagen bra. Detta kommer låta dig borsta tänderna, tvätta dig, äta frukost och ta på dig i ett lugnare tempo än om det hade varit total tystnad. Du bör dock tänka på att inte sätta på den alltför högt så att du inte även väcker grannarna.

Du kanske undrar vilken musik som är bäst att vakna till? Ett av de bästa alternativen är att sätta på någon form av motiverande musik som laddar dina batterier, förbättrar ditt humör och får dig att känna att du kan klara av allt!

Hoppande hund

En app kan hjälpa oss att vakna på morgonen

Tack vare den senaste teknologin kan du få hjälp med att vakna upp och inte somna om igen. Vissa av dessa appar är även programmerade för att respektera dina sömncykler och hjälpa dig att sova mycket bättre. Men vad gör du då alarmklockan ringer och din kropp vägrar gå upp ur sängen?

Det finns en väldigt intressant app med ett pussel – Puzzle Alarm Clock. Detta är en app som inte kommer sluta ringa förrän den vet att du är vaken. Hur gör den detta? Du måste lösa olika problem eller gåtor innan du kan stänga av ditt alarm för gott. Ett nytt och underhållande sätt för dig att vakna upp på morgonen.

Börja dagen med ett spel som kräver koncentration och du måste verkligen gå upp.

Bibehåll en hälsosam dygnsrytm

För att bibehålla en hälsosam dygnsrytm och vakna upp med mer energi bör du följa några steg som du kanske inte har tänkt på. Du bör först och främst inte äta stora middagar eftersom din kropp då måste smälta mycket mat, vilket kan ge dig insomnia.

Det rekommenderas inte heller att man tar koffein efter klockan 18. Vi bör inte heller glömma bort att man måste vara konsekvent med sina sömntider. Du kan inte förvänta dig att gå upp klockan 5 om du har gått och lagt dig klockan 2 på morgonen.

Kvinna vid sjö

Kom ihåg att vi bör sova minst 6 timmar. Varje person är annorlunda. Vissa får tillräckligt med sömn med 7 timmar, andra behöver 8. Det viktiga är att vi lär oss att bibehålla en bra sömnrytm och anamma hälsosamma vanor som låter oss få en bra vila för att vakna på morgonen. Allt detta kommer ha en viktig påverkan på din dag, på ditt sätt att hantera den och din produktivitet. Det är helt klart värt det!

MER FÖR DIG