5 steg för att träna din hjärna

· 9 augusti, 2016

På senaste tiden har jag stannat upp för att tänka på hur jag kan förbättra mina intellektuella förmågor och bli flexiblare såväl som snabbare när det kommer till resonerande. Ibland ställer jag mig själv den stora frågan: använder jag min hjärna ordentligt, eller kan det vara sant att jag är långsam när det kommer till att resonera? Skulle inte även du vilja veta hur du kan träna din hjärna?

Efter mycket efterforskning har jag insett att även de mest framstående genier ibland befinner sig i samma situation. Idag vill jag dela med mig av exemplet Steve Jobs – det kreativa geni som även kände behovet av att ytterligare träna och använda sin hjärna.

I en av hans intervjuer räknade han upp effekterna av meditation för sin biograf Walter Isaacson som följande:

”Om du sätter dig ned och bara observerar dig själv kommer du se hur rastlöst ditt sinne är. När du försöker lugna det blir situationen bara värre och värre. Om du efter ett tag kan göra det kommer andra, finare saker öppna upp sig för dig. Din intuition kommer bli skarpare, din syn tydligare och du kommer bli medveten om dig själv i tiden, i just det ögonblicket, här och nu. Dina tankar kommer bli långsammare, ditt medvetande kommer expandera och du kommer se mycket mer än vad du såg tidigare.”

Av alla typer av meditation vi kan använda är medvetenhetsmeditation den som valdes och användes av Jobs. I en av hans sista intervjuer sade Jobs till Isaacson att han under flera år utövat denna meditation med följande fem steg:

Steg 1: Hitta din ställning

Positionera dig i lotusställningen på din föredragna plats, avslappnad, bekväm och i tystnad. För att förebygga ryggproblem på grund av ansträngning kan du sitta på en kudde. Sedan börjar du genom att andas djupt…

Träna din hjärna

Steg 2: Observera sinnet

Håll ögonen slutna och lyssna på tankarna i ditt sinne. Dessa är en del av vad vi kallar ”apsinnet”. Oroa dig inte om dessa inte låter dig koncentrera dig helt. För nu ska du endast fokusera på att observera hur ditt sinne går från en tanke till en annan, och upprepa denna övning fem minuter om dagen i en vecka.

”Vissa är villiga att göra allt utom att leva här och nu.”

-John Lennon-

Steg 3: Koncentrera dig

Koncentrera dig på vad man kallar ”oxsinnet” – den del av ditt sinne som tänker lugnt och långsamt – genom att fokusera på världen omkring det. Det ämnar bara att observera, lyssna och känna, utan att döma eller förstå meningen. Oxsinnet låter dig vara tyst, tålmodig och noggrann på arbetet.

Steg 4: Visualisera

Att börja bli medveten om ditt ”oxsinne” kommer låta dig be dig själv att gå bortom stadiet med ”apsinnet”. Som ett exempel kan vi ta en titt på Jeffrey James, som använde följande teknik för att få hjälp med denna övning: han tänkte sig en oxe som lugnt gick åt ett håll medan apan somnade.

Oroa dig inte om apan då och då börjar ”strula”. Det är en normal del av processen och kommer gradvis försvinna, vilket låter dig fokusera mer på ”oxsinnets” stadium.

Maskros i solnedgång

Steg 5: Fokusera på andningen

När du börjar lugna ner ditt apsinne ska du fokusera på ditt oxsinne genom att hjälpa din andning att bli långsammare. Dina sinnen kommer bli skärpta och du kopplar samman med din omgivning och dina känslor bättre. Om du öppnar ögonen kommer du märka att världen omkring dig verkar annorlunda och möjligtvis konstig. Du börja leva i ”här och nu”, med en form som är sann till din essens.

Att utveckla en meditationsteknik för att träna din hjärna tar tid, men härda ut så kommer du gradvis öka din känsla av välmående och till slut inte ens märka att tiden flödar när du mediterar. Och kom ihåg, medvetenhetsmeditation låter dig:

  • Lindra stress. Den kommer låta dig slippa uppfatta stora svårigheter som stora problem.
  • Övervinna och undvika sömnlöshet.
  • Träna din hjärna till att få förmågan att tänka och reflektera tydligare samt uppskatta vad som händer i ditt liv i högre utsträckning.

”Det förflutna har flytt, vad du hoppades på är frånvarande, men nuet är ditt.”

-Arabiskt talesätt-