6 vanor för att vara mer positiv

· 26 juni, 2017

Följ dessa vanor för att vara mer positiv och märk att allt förbättras, inklusive ditt perspektiv. Att vara mer positiv är en färdighet du kan lära dig. Om du sitter och väntar på att livet ska vara perfekt för att kunna le, kommer du sitta så i åratal.

Vissa personer utsöndrar goda vibrationer utan extra ansträngning. Det verkar som att positivitet är något helt naturligt för dem och att de inte har några problem att oroa sig över. Får jag berätta en hemlighet för dig? Dessa personer har lärt sig att göra det bästa av varje situation.

1. Hitta något som motiverar dig varje dag

Det första steget för att vara mer positiv är att ha en anledning att vara det. Det kan vara vad som helst: en ny hobby, ett mål eller en aktivitet som inspirerar dig. Detta kommer ge dig spänningen du behöver för att vakna varje morgon och utföra dina förpliktelser.

Du kanske tänker att om du kan eliminera förpliktelserna i ditt liv, kommer du bli lyckligare. Problemet är att detta inte är möjligt. Du kommer alltid stöta på problem, svåra situationer och förpliktelser du måste möta.

2. Fira dina små segrar

Tror du att det bara är värt att fira de stora segrarna? Så är inte fallet! Att vara mer positiv är att börja erkänna varje litet steg du tar. Tänk på din existens som en serie mål som leder till större mål.

Om du bara koncentrerar dig på de stora drömmarna kommer du bli frustrerad och inte uppskatta ansträngningarna du gör varje dag. Senarelägg inte din lycka, fokusera på att njuta av allt du kan.

Person i solnedgång

Lär du dig ett nytt språk? Värdera varje steg du tar. Notera att många människor går halvvägs medan andra inte ens försökt.

3. Ge ovillkorligt

Att vara mer positiv handlar inte bara om dig. Att stödja dem som behöver en knuff i rätt riktning är en av de bästa sakerna du kan göra. Säkerligen har du genomlevt många perioder där du behövt någon vid din sida.

På samma sätt kommer du alltid hitta någon som behöver hjälp på något sätt. Du behöver inte ens spendera särskilt mycket pengar, tid eller energi. I gengäld kommer du bli nöjdare med dig själv. Bland sakerna du kan göra hittar vi donation av kläder du inte längre använder eller att hjälpa någon som ska gå över gatan med en massa matkassar.

4. Le

Det kan låta klichéartat, men det är sant. För de flesta av oss är det svårt att forma ett genuint leende när vi får ögonkontakt med en annan person. Vi kanske ger en snabb blinkning eller ett ”hej”, men ett sant leende kommer få dig att må bättre.

Glada vänner

Du kan inte garantera att andra kommer vara glada, men du kan jobba med att vara glad själv. Gör ditt bästa för att le, men gör det på riktigt. Hitta en anledning varje dag, speciellt när du känner dig nere eller saknar lust att fortsätta.

5. Återupplev inte det förflutna

En annan vana för att vara mer positiv är att fokusera på varje minut du upplever just nu. Vissa personer tänker mycket på vad de gjort eller vad de hade, vilket resulterar i att de begränsar sig själva. Andra gråter för att de tycker att det var bättre förr.

Vad de inte inser är att detta inte längre existerar. Oavsett hur bra eller dåligt det var så är det inte längre en verklighet. Det var tydligt markerat, men det behöver inte vara definierat. Har du inte livet du njöt av så mycket? Det är okej, för du har chansen att vara vem du vill vara. Du kan ge dig själv chansen att gråta när du behöver, men fortsätt framåt.

6. Låt inte rädsla kontrollera dig

Positiva personer är inte begränsade av sina rädslor. De vidtar nödvändiga åtgärder för att inte skadas, men strävar efter vad de vill ha.

Gå bortom, ta risker och utmana dig själv att begå misstag och misslyckas ibland. I värsta fall tar du ett väldigt dåligt beslut, men tänk om allt istället går bra?

Fri man på klippa

Stanna upp en stund och tänk på sakerna du kunde ha gjort i livet om du inte hade varit rädd.

Vilka av dessa vanor för att vara mer positiv kan du applicera på ditt eget liv? Vilka tror du att du kommer anamma från och med nu? Ge dig själv chansen att snabbt förbättra ditt perspektiv.