3 andningsövningar som hjälper dig att slappna av

· 11 september, 2018

Stress är ett av de största problemen nuförtiden. Många av oss känner oss utbrända och överväldigade av allt vi måste göra. Det är därför väldigt viktigt att man lär sig andningsövningar för att slappna av.

Det har under tusentals år varit känt att det finns en relation mellan andning och avslappning. Enligt experterna andas folk i västvärlden inte på rätt sätt, vilket leder till många problem både på ett fysiskt och emotionellt plan. I den här artikeln kommer vi att ta upp andningsövningar som hjälper dig att slappna av. Du kan börja med dem redan idag.

Kvinna som blundar.

Kan alla använda andningsövningar?

Vissa tror att man måste lära sig någon form av disciplin som yoga eller meditation för att kunna använda andningen som avslappningsmetod, men det stämmer inte. Alla kan träna sig själva till att slappna av med en bättre andning.

Det enda du behöver göra är att avsätta lite tid varje dag för att utöva de övningar vi kommer ta upp nedan. Det kommer räcka med ca 5 minuter per dag.

De tre bästa andningsövningarna för att slappna av

I den här artikeln kommer du lära dig tre andningsövningar. Det är övningar som verkligen fungerar och som används av tusentals personer runtom i världen:

  • Alternerande näsborreandning
  • Trestegsandning
  • Räkna andetag

Saker att tänka på innan du börjar

För att få ut det mesta av dessa tre övningar så måste du utföra dem på rätt sätt. Följ dessa riktlinjer:

  • Lägg dig ner på rygg eller sitt rakt upp. Det viktiga är att du känner dig bekväm.
  • Ha på dig lösa kläder som gör att du kan röra dig fritt.
  • Utför övningarna på en plats där ingen kommer störa dig; någonstans där det är tyst och där det inte finns distraktioner.
  • Försök att fylla diafragman då du andas in istället för att lyfta på dina axlar. Detta är känt som djupandning.

Kvinna med öppna armar.

Övning 1: Alternerande näsborreandning

Den första andningsövningen för att hjälpa dig att slappna av är en där luften går in och ut ur din näsa. Du använder inte munnen. Tanken är att man ska andas in genom en näsborre och andas ut genom den andra. Du kan ändra ordningen med varje andetag.

Följ dessa steg:

  • För handen mot näsan och nyp dina näsborrar med pekfingret och tummen.
  • Täck över din högra näsborre med ett finger och andas in genom den vänstra. Ta ett långt och djupt andetag. Täck sedan över din vänstra näsborre och släpp på den högra sidan.
  • Andas in genom den högra näsborren och andas ut genom den vänstra.
  • Fortsätt att alternera under 5 min.

Övning 2: Trestegsandning

I vår nästa övning kommer du att utföra andningen i tre faser: du andas in, håller luften och andas ut. Genom att dela upp andningen på detta sätt kommer du få större kontroll över den. Det hjälper dig även att andas in luften bättre.

Man bör tänka på att varje steg ska vara proportionerligt mot de följande. Så om du andas in under två sekunder bör du hålla andan under fyra och andas ut under sex.

Kvinna som blundar övar på att slappna av.

Övning 3: Räkna andetag

I den sista övningen kommer vi även att använda oss av konceptet mindfulness. Detta är en teknik som hjälper dig att befinna dig mer i nuet, både då du utför övningen samt i ditt dagliga liv.

Börja med att andas in och ut sakta och kontrollerat. Varje gång du andas in bör du räkna ett steg. Målet är att nå hundra inandningar utan att bli distraherad.

Det kan verka enkelt i teorin, men det är inte lika enkelt som man tror. Övningen kommer hjälpa dig att slappna av även om du inte uppnår hundra andetag.