Du attraherar alltid vad du vill undvika

· 7 oktober, 2016

Vi spenderar massor av tid och energi på att undvika saker som vi inte vill ska hända. Men varför slutar det alltid med raka motsatsen? Detta är ett väldigt vanligt problem. Det är möjligt att lösningen på detta dilemma kan hittas om vi ändrar vårt perspektiv och skiftar vad vi lägger vår uppmärksamhet på.

Det finns många situationer i våra liv vi försöker kontrollera: arbete, studier, förhållanden, vänskaper etc. Vi har ett medfött behov av en viss illusion av kontroll och att känna att allt är i sin ordning. För att göra det listar vi alla möjliga faror i tron att vi på så sätt kommer kunna ingripa för att skydda oss från de möjliga konsekvenserna.

Verkligheten ser väldigt annorlunda ut. Dessa faror vi tänker på och som vi försöker förbereda oss på är ett av våra egna påhitt, och fyller oss med ångest när vi väntar på vad som ska ske. Det slutar med att vi går vilse i alla möjligheter, vilket hindrar oss från att värdera och dra nytta av vad vi genomlever nu.

”Profetian för en händelse leder till att sagda profetia inträffar. Det enda villkoret är att vi gör en profetia av oss själva och sedan anser den vara ett självexisterande faktum. Oberoende av oss eller nära förestående. På så sätt kommer vi just dit vi inte vill komma.”

-Paul Watzlawick-

Var bör vår uppmärksamhet vara?

Med våra tankar bestämmer vi på något sätt våra beteenden, vanor och i slutänden även vårt öde. Det är därför det är bra att hålla ett öga på vad vi fokuserar vår uppmärksamhet på. Omedvetet kan vi lätt fästa oss vid lidande genom att grubbla på negativa tankar – speciellt de som blir till en cykel.

En god strategi för att identifiera våra ”tanketendenser” består av att observera dessa tankar så att vi på något sätt kan komma på oss själva mitt i den självdestruktiva, intellektuella processen. På så sätt kommer vi förstå problemet som vi inte kan sluta grubbla på i våra huvuden. Vi bör även fråga oss själva vad nyttan är med att fortsätta tänka på det.

Att tvivla på våra egna tankar är viktigt när det kommer till att kunna modifiera dem till vår fördel. Det är även viktigt att inte tro på allt som går genom huvudet, utan istället tillåta möjligheten för andra perspektiv som vi helt enkelt inte kan se för stunden.

Flicka tittar ut

Vår uppmärksamhets fokus har makten att fokusera all vår energi på ett specifikt problem och förlora den större bilden. När vi gör detta med något vi inte gillar kommer vår upplevelse kretsa kring det.

Hjärnan förstår inte hur man undviker

Hjärnan är förberedd på att förstå vissa typer av information genom språk och tal. Beroende på vad hjärnan förstår kan vi uppleva saker på ett eller annat sätt. Det är därför vi kan kommunicera med oss själva på ett väldigt skadligt sätt, utan att ens inse det.

Vår hjärna associerar tankar med bilder, och ”NEJ/INTE” är inte integrerade i dessa bilder. Om du vill testa detta själv ska du säga följande till dig själv: ”Jag ska inte tänka på en rosa elefant”. Oundvikligen kommer du börja tänka på en rosa elefant. Det fenomen som produceras i våra sinnen är inom psykologin känt som ”ironisk processteori” (Wegner, 1994).

Wegners teori berättar för oss att våra försök att kontrollera interna upplevelser tenderar att misslyckas eftersom vi egentligen inte förstår hur de fungerar. Därför slutar det med att vi får motsatta resultat än vi tänkt oss. Det är så vi genererar motsatsen av vad vi försöker kontrollera.

När vi oroar oss och är upprörda över ett visst problem kommer tankar om att inte tänka på det endast förstärka våra tankar på det. Samma sak sker när vi skickar dessa budskap till andra personer.

Var uppmärksam på budskapen du skickar till dig själv och omvandla förnekanden till bekräftelser: Istället för att säga ”jag tänker inte tänka på gången jag ramlade på den där festen”, ska du istället tänka ”jag ska tänka på alla komplimanger jag fick på den där festen”.

Ensamt lysande glödlampa

Attrahera vad du vill ha istället för att undvika vad du inte vill ha

En strategi du kan använda för att undvika detta vanliga misstag är att ändra ditt perspektiv. Förändra din referenspunkt och orientera medvetet dina tankar. Du gör valet om var de kan vandra fritt. När du har återkommande tankar om oangenäma ämnen kan du använda följande tekniker:

  • Tala positivt: Skicka positiva budskap om vad du vill åstadkomma. Istället för att säga ”jag vill inte tänka på grälet jag hade med min partner” ska du säga ”jag vill tänka på hur mycket jag älskar min partner”.
  • Lägg din uppmärksamhets fokus på tillfredsställande aktiviteter: Lyssna på musik du gillar, dansa, laga mat, sporta etc.
  • Om du vill förändra något måste du göra det annorlunda samt modifiera vanor och beteenden som tillåter det du inte gillar.
  • Tänk på vad du vill åstadkomma, vad du behöver och vad du vill attrahera. Inkludera dessa budskap i sättet du kommunicerar.

Att försöka kontrollera vad du vill undvika i livet kommer bara få dig att tänka på det ännu mer. I en form av självuppfyllande profetia kommer du bara attrahera det. Kom ihåg att försök att undertrycka denna tanke inte är en lösning; det hjälper den bara att komma tillbaka om och om igen. Det smartaste du kan göra är att uppmärksamma vad du vill ha och fokusera på detta istället för att fokusera på vad du försöker undvika.