Fyra konstnärliga aktiviteter för att göra sig av med stress

Vet du inte vad du ska göra med den där spänningen som du verkar drabbas av hela dagen? I denna artikel föreslår vi fyra konstnärliga aktiviteter för att lindra din stress som är baserade på emotionell uttrycksfullhet.
Fyra konstnärliga aktiviteter för att göra sig av med stress

Senaste uppdateringen: 27 september, 2021

Vad är det bästa du kan göra när du är stressad? Du kanske har funnit dig själv ställa denna fråga någon gång. Faktum är att konstnärliga aktiviteter ibland kan vara användbara för att göra sig av med stress. Det beror på att de ger dig en röst för att kommunicera både de medvetna och omedvetna processerna i dina erfarenheter.

Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) är stress “uppsättningen av fysiologiska reaktioner som förbereder kroppen för handling”. Det var dessa reaktioner som gjorde det möjligt för våra förfäder att överleva när de ställdes inför hot från omgivningen.

Men nuförtiden har det dagliga livet och tendensen till hyperproduktivitet lett till att stress är mer ett varaktigt svar över tid. Detta beror på ständiga hot som arbetsbelastning, relationsproblem och ekonomiska svårigheter, bland andra.

Med andra ord, i dagens värld uppstår ett problem när stress kvarstår över tiden och kroppen går in i ett motståndstillstånd. Detta kan leda till att kroppen och sinnet protesterar och går in i ett tillstånd av utmattning, obehag, ångest och konstant trötthet. Läs vidare för att upptäcka fyra konstnärliga aktiviteter för att lindra denna typ av stress.

Stressad kvinna

1. Forma med lera

Lera har alltid varit råvaran som används vid tillverkning av keramik. Faktum är att genom historien har keramik gjorts för att forma eller representera kulturella symboler.

Beröring är en av de första mänskliga erfarenheterna. När du modellerar med lera använder du din känsel för att knåda, släta ut, forma och fukta materialet för att få till din slutliga kreation. Detta gör formande till en behaglig och avkopplande aktivitet. Det inducerar faktiskt avslappning och orsakar en minskning av kortisolnivåer, vilket minskar stress och ångest.

Vetenskaplig litteratur har dragit slutsatsen att beröringsrollen vid användning av material som lera är relaterad till en minskning av blodtrycket och en förbättring av det autonoma nervsystemet.

2. Att göra sig av med stress genom att dansa

Till skillnad från andra konstformer är dans känd för sin förmåga att skapa kropp-själ-förbindelser och förbättra fysisk och aerob hälsa. Särskilt gruppdans minskar stress och förbättrar din mentala hälsa direkt.

I själva verket kommer dans i grupp att främja förtroende och känslan av att du är en del av något större, vilket ger dig berikande, känslomässiga och stärkande upplevelser.

Dans är befriande. När du dansar uttrycker du en viss uppsättning av känslor som det inte finns ord för. Dessutom frigör dans endorfiner som hjälper dig att må bättre och bibehålla ett mer optimalt fysiskt tillstånd.

3. Utforska improvisationsteater

God mental hälsa och välbefinnande konfigurerar din förmåga att anpassa dig flexibelt till förändrade situationer. Därför får du fler och bättre resurser för att hantera stressfaktorer.

I den meningen är improvisationsteater en bra miljö för att utveckla en del av din potential.

I själva verket kan teater generera ett utrymme för dig att förbättra både din självkännedom och självkänsla. Dessutom kan det vara en plats där du kan uttrycka dina känslor. Faktum är att teater kan hjälpa dig att bekämpa stress på en plats där det inte finns något dömande och ge form åt vissa processer som förbättrar både din kommunikation och förståelse.

4. Spela ett instrument

Musik och att spela ett instrument kan vara oerhört användbart när det gäller att släppa spänningar. Detta beror på att varje musiknot kan stimulera ditt nervsystem på ett särskilt sätt.

I själva verket kan musik göra smärtan mer acceptabel hos vissa kroniska patienter. Dessutom är det en verklig fördel i allmänna termer, eftersom det tenderar att distrahera dig från dina påfrestningar.

Kvinna som spelar gitarr

Är alla konstnärliga aktiviteter för att minska stress användbara?

Alla konstformer är potentiellt användbara för att göra sig av med stress eftersom de ger ett konkret sätt för dina känslor att växa fram. Därför får du fördelar på psykologisk nivå för att minska kronisk stress.

Därför bör du som utgångspunkt betrakta dessa former av uttrycksfullhet som ett möjligt sätt att uttrycka en stor del av din inre värld. Kom ihåg:

“Konst tillåter oss att uttrycka oss och lära känna oss själva; Genom att ge våra känslor en plats på utsidan uppnår vi stor inre lättnad. Den som kan skapa ett objekt kan skapa sig själv.”

-MS Fernández-

Detta kanske intresserar dig
Graham Wallas och de fyra faserna av den kreativa processen
Utforska Sinnet
Läs det Utforska Sinnet
Graham Wallas och de fyra faserna av den kreativa processen

Det finns fyra faser av den kreativa processen enligt Graham Wallas. De är förberedelse, inkubation, illumination och verifiering.



  • Erwin-Grabner, T., Goodill, S. W., Schelly Hill, E., Von Neida, K. (1999). Effectiveness of dance/movement therapy on reducing test anxiety. American Journal of Dance Therapy, 21, 1934. doi:10.1023/A:1022882327573
  • Miranda C., Marcelo y Hazard O., Sergio y Miranda V., Pablo (2017). La música como una herramienta terapéutica en medicina. Revista Chilena de Neuropsiquiatría, 55 (4), 226-277. [Fecha de Consulta 24 de Septiembre de 2021]. ISSN: 0034-7388. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331554485007