Om du gör mer av samma sak, förvänta dig inte nya resultat

· 3 mars, 2017

Vid någon punkt hjälpte den strategi, resurs eller lösning som du nu applicerar på ditt problem dig att uppnå goda resultat. Då, när du var vilse, ensam och nästan inte hade några resurser tillhanda, dök den upp som från ingenstans – du applicerade den och den fungerade. Så du har återigen beslutat att använda den för detta problem, men nu verkar det som att resultaten inte var lika framgångsrika.

Det är sant att många problem kan lösas med samma strategier som redan gett dig goda resultat. I många fall är det därför smart att upprepa en procedur som hjälpte oss ut ur en komplicerad situation.

Så länge vi inte gör det automatiskt och förväntar oss att det ska fungera; så länge vi vet hur man stannar i tid och söker ett alternativ när vi observerar att det inte fungerar. Så i denna artikel föreslår jag ett annat synsätt för att kunna observera dina problem. Du beslutar huruvida du ska fortsätta göra mer av samma sak eller prova på nya saker för att få nya resultat.

”Först avlägsnar vi dammet, sedan klagar vi över att inte kunna se.”

-Berkeley-

Du är skickligast på ditt problem

Det finns ingen större expert på ett problem än personen det tillhör. Låter det konstigt för dig, eller kanske väldigt passande? Personen som har ett problem är den största experten på det eftersom denne ofta är den som har upplevt denna svårighet som längst. Till och med personen som utan att mena det har upprätthållit situationen genom sina försök med ineffektiva lösningar, i syfte att få den oangenäma upplevelsen eller resultaten att försvinna snabbare.

Du är den största experten på ditt problem, personen som vet mest om det, även om du kanske inte inser det.

Kvinna släpar moln

Ibland är vi ”fångade” i försök med tidigare lösningar som kan ha varit effektiva, men som i andra fall inte är lika framgångsrika, även om vi tror att de liknar varandra. Poängen är att vi inte inser detta, och fastnar.

Vi gör det genom att systematiskt upprepa vad vi tror är effektivt, men det är värdelöst för att lösa problemet i dess nuvarande form. Vi går in i en ond cirkel som är svår att bryta.

Jag föreslår att du observerar problemet som om du vore i ett förhållande med det. När det råder svårigheter eller gräl, vad gör du oftast för att få nya resultat? Fortsätter du agera på samma sätt eller försöker du nå en överenskommelse eller förhandling med din partner? Normalt sett är svaret givet. Vad betyder denna överenskommelse? En förändring… gör en överenskommelse med ditt problem!

Om du stannar upp för en stund och reflekterar över vad som sker kommer du därför kunna identifiera vad du försökt under så lång tid, utan att lösa något. Istället för att behålla detta kan du därmed modifiera eller avfärda det för att få nya resultat.

Gör något annorlunda och experimentera

Försök att relatera till ditt problem; du ska alltså observera och analysera hur du agerar. Du kommer ofta finna dig själv fångad i ett hål som genereras av att alltid känna samma sak. Om du till exempel har ett problem och alltid klagar, tror du att detta kommer lösa något? Tror du att det finns flera alternativ du skulle kunna fokusera på?

Genom att göra mer av samma sak bör du inte förvänta dig nya resultat. Vänd på saken. Skulle det inte vara bättre att välja något annorlunda? Tänk på saken… eller förväntar du dig att klagande över att saker inte är som de borde kommer förändra situationen på magiskt manér? När du gör en kaka och den bränns, sätter du in den på samma temperatur igen nästa gång?

”Om det du gör inte fungerar, tro inte att du är inkapabel, prova bara något annat och se vad som händer.”

-Giorgo Nardone-

Fågel i hand

Om du använder strategier som inte fungerar för dig ska du gå ut och se vad andra gör. Gör något annorlunda och se vad som sker! Lura inte dig själv. Ibland kommer mer av samma sak inte producera förändringen vi vill ha, utan göra vad vi trodde var en lösning till det verkliga problemet.

När vi till exempel inte kan sova och vrålar åt sömnen att komma så gör vi motsatsen till vad som rekommenderas: att slappna av och distrahera vårt sinne med stimulans som inte utlöser vårt sympatetiska nervsystem. Så om vi använder denna lösning om och om igen, kommer vi skrämma bort sömnen för resten av natten: raka motsatsen till vad vi ville uppnå. Detta sker även när vi väntar oss ett tillstånd av ångest.

Till och med i förhållanden är det vanligare än vi tror. Hon vill veta sin partners åsikt men frågar inte eftersom hon försöker göra det till en handling som kommer från honom. Han säger den inte eftersom han tror att hon är upprörd. Båda tror att de implementerar den lämpligaste reaktionen på vad som sker, men allt de gör är att öka spänningarna samtidigt som de skapar ett mycket större problem.

Relatera till ditt problem på ett annat sätt

Vi har redan sagt det: att göra mer av samma sak leder inte till nya resultat. Öppna andra dörrar, lär dig andra möjligheter och andra synsätt, var mer vaken, ta risker, bli mer bekant med känslorna du upplever.

Förändra ditt förhållande med problemet så kommer rätt handlingar dyka upp.

Rosa moln

Som Von Foerster skulle säga: ”Om du vill se, lär dig att agera.” Om du förväntar dig nya resultat, gör något annorlunda och se vad som händer. Bara du är dina upplevelsers motor, ditt ödes mästare och din själs kapten.

Vad ditt kroppsspråk säger