Upptäck hemligheten till att bli lyckligare

· 16 juni, 2016

Du kan lära dig att vara lycklig

Att vara lycklig är ett ämne som berör oss eftersom vår medellivslängd har ökat och gett oss mer tid. Av denna anledning är det viktigt att lära sig hemligheten till att bli lyckligare.

Många studier har genomförts i ämnet, och vi vet i dagsläget att 50% av lyckan beror på faktorer såsom övertygelser och vanor, vilket betyder att lycka kan läras ut.

Sedan 2006 har Harvard University arrangerat en kurs i lycka, och den har blivit en favorit bland studenter.

”Lycka är ibland en välsignelse, men generellt sett är det en erövring.”

-Paulo Coelho-

Kurserna genomförs av Tal Ben-Shara från Israel – expert i positiv psykologi – och baseras på en serie undersökningar och fältstudier om karaktärsdragen som låter folk leva lyckligt.

Kvinna med öppna armar

Hemligheten till lycka

Den amerikanske psykologen och författaren Martin Seligman – den positiva psykologins fader – vidhåller att man för att bli lyckligare måste jobba på dessa tre dimensioner:

  • Ett tillfredsställande liv. Med andra ord att täcka våra grundläggande behov.
  • Ett bra liv. Att upptäcka vår potential och utveckla den så att vi kan bli uppfyllda.
  • Ett liv med mening. Att dedikera vår potential till att bidra till andras lycka.

Seligman genomförde en detaljerad studie om lycka och vad som gör personer lyckligare, och han kom fram till fem nyckelpunkter:

1. Positiva känslor

Detta reflekteras i mängden positiva ord vi säger och de positiva känslor vi känner under dagen. Ju större mängd positiva känslor, desto högre kommer vår nivå av välmående vara.

Din nivå av lycka beror på din tolkning av externa händelser, och inte händelserna själva. Du kan inte kontrollera vad som drabbar dig (förlust av jobb, dödsfall i din närhet, ett uppbrott), men du kan kontrollera vad du känner och hur du konfronterar dessa situationer.

Att ha kontroll över dina känslor är en nyckel för att bli lyckligare.

”99% av allt som folk oroar sig över är saker som aldrig har inträffat och aldrig kommer inträffa.”

-Emilio Duró-

2. Hängivelse

När vi utför ett jobb eller en uppgift vi verkligen känner oss hängivna till tappar vi greppet om tiden och njuter av den. Ju mer hängivna vi är till det vi gör, desto lyckligare kommer vi därför att bli.

3. Positiva relationer

Människor är sociala varelser, och därför utvecklar vi konstant nya relationer. Att ha hälsosamma och konstruktiva relationer är bra för vårt välmående.

4. Hjälpa andra

Att vara en del av ett större sammanhang är ett stort steg mot att bli lyckligare. Seligman vidhåller att du blir lyckligare av att hjälpa andra än att köpa saker.

5. Prestation

Att ha mål och uppnå dem, känna att vi har en väg att följa, känna att vi är beroende av oss själva och att förlita oss på våra styrkor och övertygelser – detta är en obestridlig del av lycka.

Cyklande kvinna

13 råd som hjälper dig att bli lyckligare

De kurser som anordnas av Tal Ben-Shahar vid Harvard University erbjuder 13 råd för att bli lyckligare. Här kommer de:

1. Träna. Under träning producerar hjärnan en typ av hormon vid namn endorfiner som tillhandahåller en känsla av lugn och nöjdhet. Du måste inte träna intensivt; det räcker att bara gå i rask takt i 20-30 minuter om dagen.

2. Ät frukost. Många personer äter inte frukost eftersom de inte har tid eller för att de inte vill bli feta, men att äta frukost kommer ge dig mer energi för att tänka och planera dina aktiviteter mer framgångsrikt.

3. Säg tack. Att tacka någon skapar empati mellan personer. Att säga tack visar att du uppmärksammar saker som folk tar för givet. Tänk på tio saker som gör dig lycklig i ditt liv och som du är tacksam för, och gör en lista av dem.

Tack

4. Var bestämd. Be om det du vill ha och säg vad du tycker, med gott uppförande och respekt. Att skicka ut våra tankar och känslor hjälper oss att bli lyckligare. Att genomlida allt folk säger till oss och själva vara tysta kommer göra oss bittra.

5. Spendera dina pengar på upplevelser, inte prylar. Studier har visat att 75% av alla personer känner sig lyckligare när de investerar sina pengar i resor och kurser än när de investerar dem i prylar.

6. Ät bra. Vi lever snabba liv där vi ibland skjuter vår kost åt sidan. Det är viktigt att inte hoppa över måltider och att vara medveten om vad du äter. Att veta hur man får i sig ordentligt med näring, vad man ska äta och hur olika livsmedel påverkar din kropp är fundamentalt för att kunna må bättre.

7. Konfrontera dina utmaningar. Etablera en veckovis plan över hur du ska uppnå dina mål, så att du kan hålla koll på vad du måste göra och undvika ångest.

8. Lyssna på musik. Musik väcker vår önskan att sjunga och dansa, och får oss att må bra.

9. Acceptera dina misstag. Nederlag är en del av livet; det är nödvändigt att lära sig från dem och gå vidare.

10. Omge dig själv med goda minnen. Ställ fram citat, souvenirer och fina foton av dina närstående överallt i hemmet: på kylskåpet, på ditt skrivbord etc. Omge dig själv med saker som får dig att tänka på vackra stunder.

11. Ta hand om ditt utseende. 40% av alla människor säger att de känner sig lyckligare när de ser bra ut. Ta en titt i spegeln och prova på vad du vill.

12. Var vänlig och le. Hälsa alltid på personer och var vänlig mot andra. Ett enkelt leende kan förändra någons humör och de flesta kommer värdera och behandla dig bättre.

13. Ha god hållning. Att gå upprätt med axlarna bakåt och blicken framåt hjälper dig att bibehålla ett gott humör.

”En gång misstänkte jag att det enda utan mysterium är lyckan, för den rättfärdigas av sig själv.”

-Jorge Luis Borges-