Hur du för en humördagbok

· 24 augusti, 2018

Jag spenderade mycket tid på att undersöka hur man kan föra en humördagbok. Men det spelade ingen roll hur mycket jag letade, jag kunde inte hitta något. Det fanns många teorier, men jag visste inte var jag skulle börja. Det fanns inga exempel någonstans. Så jag bestämde mig för att ta mitt anteckningsblock och börja ta tag i mina känslor på mitt sätt. Upplevelsen var så positiv att jag idag ska dela den med er.

Du kan föra en humördagbok genom att skriva ned dina känslor just precis som du känner dem. Detta kan dock bli något oorganiserat och lite kaotiskt, vilket inte är hjälpsamt. Personligen så är jag en visuell person som gillar visuella hjälpmedel. Detta hjälper mig att använda så många ord som behövs, men inte mer – man ska hålla det kort och koncist, inte gå som katten kring het gröt.

Du kan skriva varje dag om du känner att du behöver det. Eller så skriver du bara när du känner att du behöver det. Det som är viktigt att komma ihåg är att din humördagbok inte bara är till för negativa känslor, såsom ilska, frustration och ångest.

Den är även till för positiva känslor, som lycka, eufori och glädje. Detta kommer hjälpa dig att lära känna dig själv på djupet. Det kommer att ge dig en rivstart på den vackra processen mot att uppnå emotionell intelligens.

Stegen för att göra en humördagbok

Det första steget för skapa en humördagbok är att skaffa en anteckningsbok just för det syftet. På så sätt kommer du inte ha dina anteckningar spridda överallt. När de är samlade på ett ställe kan du enkelt se tillbaka på dina anteckningar när du behöver det, och analysera dem från olika perspektiv.

Föra en humördagbok i höstvädret

När du väl har en anteckningsbok är det dags att komma igång. När du skriver ska du vara lugn, ensam och inte ha bråttom. På så sätt är det lättare att få kontakt med dina känslor och lyssna på vad de vill säga dig.

Ett av sätten du kan föra din humördagbok på är följande: gör fyra kolumner med fyra titlar. Titlarna kan vara situation, känsla, respons och förslagHär är ett exempel nedan:

Situation Känsla Respons Förslag
Prata inför publik Rädsla                        Ångest Flykt Hitta styrkan i mig själv

Stärka mitt självförtroende

Detta är ett exempel på hur en person kan reagera i en särskild situation. I detta fall är situationen att prata inför publik. Personen förklarar steg för steg hur han känner, vilka känslor han har, hur han reagerar och vilket förslag han har på hur han kan lösa situationen. Som du kan se så är detta ett enkelt, tydligt och koncist sätt att uttrycka dina känslor i ord.

Att föra en humördagbok är bra för dig

Att regelbundet skriva i din humördagbok kan hjälpa dig att förstå dig själv bättre. Du kommer bli bättre på att identifiera olika problemområden i ditt liv och vilken känsla som är mest återkommande. Är det rädsla eller kanske osäkerhet? Att vara medveten om det kan hjälpa dig att komma på förslag som du sedan kan använda, och inte bara låta dem stå skrivna.

Tjej sitter på golvet i djupa tankar

Om du är en person som har många tvångsmässiga tankemönsterdå kan en humördagbok hjälpa dig att stoppa dem. Du kommer märka när du analyserar och reflekterar över händelser att det kommer få dig att må mycket bättre. Du blir överväldigad av den härliga känslan av hälsa och välmående. Du kan även skriva ned de positiva känslor du har. Det kommer hjälpa dig att fokusera på de bra sakerna som händer i ditt liv. Här är ett exempel på det:

Situation Känsla Respons Förslag
Blev befordrad på jobbet Lycka Avslappnad Dela nyheten med andra

Nu har du alla verktyg och visuella exempel som du behöver för att kunna föra en humördagbok. Din dagbok kan hjälpa dig att hantera dina känslor på ett bättre sätt. Det finns såklart inget perfekt sätt att göra det på, så experimentera själv. Du kan lägga till fler kolumner om du känner att du behöver det eller ta bort en om den känns onödig. Det är din humördagbok; gör den på ett sådant sätt så att du får mest nytta utav den.

Ha så kul i ditt skrivande!