Hur man rensar sinnet

· 13 september, 2016

Efter att ha läst många artiklar om meditation har du beslutat att sätta på dig bekväma kläder, sitta i lotusställningen, sluta dina ögon och vänta på att ditt sinne ska bli rensat. Men det verkar som att det aldrig händer. När vi rensar sinnet ägnar vi oss åt en av de svåraste aktiviteterna som finns.

Att lära sig hur man rensar sinnet är vanligtvis väldigt svårt, speciellt i början eller när du känner dig väldigt stressad. I denna artikel ska vi berätta hur du kan fixa det.

Sinnet har inte en på/av-knapp

Sinnet är inte en enhet som kan kopplas ur eller slås av (turligt nog). Processen är lite mer komplicerad än att bara dra ur en kontakt från uttaget eller trycka på en knapp. Så hur gör man när man rensar sinnet helt och hållet?

Frågan vi bör ställa oss är huruvida hjärnan måste vara inaktiv för att kunna meditera. Lärare kommer säkerligen säga att så är fallet, men det verkar som att detta inte är ett nödvändigt villkor för att nå den önskade ”upplystheten”.

Virrvarr av tankar

Varför? För att det är lite komplicerat att få dina tankar att försvinna på magiskt manér. Kom ihåg att vi inte bara kan stänga av våra sinnen när vi vill…

Kanske är allt du behöver göra att sluta dina ögon och uppmärksamma vad som händer i din kropp. Du kan till exempel lägga fokus vid luften som kommer in i dina lungor när du andas, eller din ryggrad som ropar efter en bättre ställning (eftersom vi är vana vid att böja den hela dagen). Varför inte dra nytta av stunden och lyssna på lite avslappnande musik, ljudet av kvittrande fåglar eller havets brus?

Idéer hoppar fram i våra sinnen utan att vi bett om det, och de lämnar det på samma sätt. Ju mer vi försöker blockera dem, desto intensivare kommer de försöka göra sina röster hörda. Därför bör du inte försöka kämpa mot dem, utan snarare bli vänner med och vänta på dem att gå av sig själva.

Försök inte göra sinnet helt tomt

Många personer (inklusive jag själv) försöker få sina sinnen att bli helt tomma när de mediterar. Men låt mig säga att detta inte exakt är vad du bör försöka göra. Försök att sikta på fridfullhet och förmågan att lägga märke till vad som sker omkring och inom dig.

Om ditt sinne distraheras av en tanke ska du istället för att vara ledsen över att du inte uppnått ”mental renlighet” vara glad! Detta betyder att du är medveten om dina omgivningar och att du är medveten om att det finns tankar som cirkulerar i ditt huvud som du måste lösa eller jobba på.

Meditation för med sig mental klarhet

Meditation är inte en ansträngning eller kamp, utan snarare ett sätt att observera dig själv och finna frid på det bästa sättet du kan tänka dig.

Är det möjligt att finna lugn i dina tankars hektiska virrvarr? Kanske, men allt beror på dig. Experimentera med detta nya sätt att meditera och analysera huruvida det är fördelaktigt för dig eller inte. Det kommer finnas positiva aspekter och mindre positiva, men meditation kommer säkerligen hjälpa till att lugna ned dig lite och knuffa bort de saker som hindrar dig från att sova på natten.

Mellan alla tankar som dyker upp i ditt sinne finns det även tomma utrymmen. Ibland är de för långa och ibland är de inte det, men de är fortfarande tomma! Dessa fall av mental klarhet och återlösande tystnad kommer få dig att njuta av upplevelsen.

Och med övning kommer dessa stunder bli mer frekventa och varaktigare. Meningen är att du inte ska tvinga detta att ske, utan bara låta det bli en konsekvens av din konstanta meditation. Dedikera dig bara åt att njuta av åkturen. Det kommer vara en vacker väg du reser på, och det kommer vara värt att vänta på det som krävs för att nå dina mål.

Meditation vid havet

En vandrare gör sin väg genom att vandra

När du uppnått ditt mål kommer du inse att det viktigaste, som alltid, var resan, och du kan applicera detta på alla situationer i ditt dagliga liv!

Fördelarna med meditation är inte bara närvarande när du sitter där med benen korsade, ögonen stängda, sägande ”oooom” och lyssnandes på mantran. Att meditera kan gagna dig under alla stunder av dagen, även när du arbetar, sitter på tåget eller lagar middag.

Alla dina handlingar kan vara meditation, för ditt sinne behöver inte vara tomt för att du ska kunna göra det bra! Det viktiga är, som du säkert förstår nu, att vara uppmärksam på vad som sker i varje stund. Processen med att uppnå utrymme mellan dina tankar kommer snabbare än du tror, så oroa dig inte.

”Buddha frågades en gång: ‘Vad utövar du och dina lärjungar?’ Han svarade: ‘Vi sitter, vi vandrar och vi äter.’ ‘Men alla sitter, vandrar och äter väl?’ frågade mannen. ‘Ja,’ sade Buddha, ‘men när vi sitter, vet vi att vi sitter. När vi vandrar, vet vi att vi vandrar. När vi äter, vet vi att vi äter.'”