Skratt: meditation för hjärnan

· 19 juli, 2016

Vi har ofta talat om fördelarna med meditation och även fördelarna med skratt. En ny studie har funnit ett samband mellan skratt och meditation, och resultaten är mycket uppmuntrande. Denna studie, som genomfördes vid University of Loma Linda (Kalifornien) under ledning av Gurinder Singh, fann att skratt aktiverar hjärnvågor liknande de som uppträder under meditation. Man fann också att tillståndet för sann meditation kan förbättra minnet och minska effekterna av stress.

I studien ingick 31 personer vars hjärnvågor övervakades medan de tittade på komediprogram, andliga program och plågsamma videoklipp. Vid uppspelning av en humoristisk video noterade forskarna att volontärernas hjärnor producerade höga nivåer av gamma-vågor – samma effekt som uppstår under meditation.

Under de andliga klippen visade deltagarnas hjärnor högre nivåer av alfa-hjärnvågor, liknande dem som uppstår när en person är i vila. Den smärtsamma videon orsakade band av platta hjärnvågor, liknande dem som produceras när en person känner sig isolerad, inte svarar eller inte vill vara i en given situation.

I studien ingick även Professor Lee Berk vid Loma Linda University i Kalifornien, som sade: ”Vad vi har funnit i vår studie är att humor i samband med glada skratt upprätthåller gamma band-svängningar med stor amplitud. Gamma är den enda frekvensen som finns i alla delar av hjärnan.”

Han tillade: ”Vad detta betyder är att humor faktiskt involverar hela hjärnan; det är en totalupplevelse i hjärnan med gammavåglängdsfrekvens; och humor, liksom meditation, håller den uppe.”

Träning för hjärnan

Berk sade också att med skratt ”är det som om hjärnan får ett träningspass”. Denna effekt är viktig eftersom den ”tillåter dig att kunna tänka klarare och ha mer inkluderande tankar medan du är i ett tillstånd av subjektiva känslor”. Han tillade att ”detta är av stort värde för människor som behöver eller vill återvända, omorganisera eller ändra olika aspekter av sina liv och erfarenheter, så att de känner sig mer fokuserade eller centrerade”.

Som nämnts säger denna studie också att tillståndet för sann meditation kan förbättra minnet och minska effekterna av stress.

”Det är enkelt: ju mindre stress, desto bättre minne”, säger Dr. Berk. Humor minskar stresshormonerna, såsom kortisol, vilka är skadliga för minnet och minskar hippocampus nervceller. Humor sänker också blodtrycket, ökar blodflödet och förbättrar ens humör.

”Handlingen att skratta, eller bara njuta av lite humor, ökar frisättningen av endorfiner och dopamin i hjärnan, vilket ger en känsla av glädje och belöning”, säger Berk. ”Dessa positiva och nyttiga neurokemiska förändringar gör i sin tur att immunsystemet fungerar bättre. Det finns även förändringar i hjärnaktiviteten mot gammavåglängdsfrekvenser, vilket också kan förstärka vårt minne.”

Bland de slutsatser som härrör från denna studie i relation till minnet, betonas vikten av det för äldre människor. Kognitiva komponenter (inlärningsförmåga och förmågan att minnas) försämras när vi åldras, något som gör det svårt för oss att förbättra vår livskvalitet, med hänvisning till kropp, själ och ande.

Men trots att äldre människor har åldersrelaterade brister i minnet, är de stämningshöjande behandlingarna som rekommenderas av forskarna mycket fördelaktiga.