Hur miljön påverkar en god nattsömn

Vilka förändringar kan du göra i ditt sovrum för att få en bättre nattsömn? Upptäck dem här!
Hur miljön påverkar en god nattsömn

Senaste uppdateringen: 11 december, 2020

Färgpsykologi förklarar hur estetik kan påverka vila och psyke. Det är faktiskt sant att du kan testa på dekorativa strategier för att anpassa ljus och mörker efter dina behov. Att låta fantasin och kreativiteten flöda i dessa fall kan faktiskt hjälpa till med att lösa sömnproblem. Med detta sagt är det viktigt att överväga påverkan från miljön på en god nattsömn för att skapa det perfekta utrymmet för att verkligen kunna vila.

I Sverige lider mellan 20 och 30 % av befolkningen av sömnbesvär. Upp till 10 % av befolkningen har en sömnstörning som kräver behandling. Det vanligaste problemet är med sömnlöshet. I dessa fall är det lämpligt att använda strategier för avkoppling och sömninduktion.

Dessutom påverkar psykologiska, beteendemässiga och till och med miljömässiga faktorer sömnen. Därför ska vi i den här artikeln prata om hur miljön påverkar cellerna som ansvarar för att inducera sömn. Dessutom guidar vi dig kring vilka förändringar du kan göra i ditt rum för att underlätta en god nattsömn.

Miljöpåverkan på en god nattsömn

En av de vanligaste sömnstörningarna är sömnlöshet. Detta förändrar kroppens homeostas och försvårar vilan. Stress, dåliga vanor och att titta på skärmar före sänggången är några av orsakerna.

En kvinna som har en god nattsömn

Färger som inducerar sömn

Tro det eller ej, färger påverkar den emotionella hjärnan. I sitt arbete Psychology of Color uppmärksammar psykologen Eva Heller färger som ger större harmoni och gynnar vila.

Bland dem finns rena färger, som vitt, vilket ger ljusstyrka och skapar en neutral och renande miljö. Dessutom har vi färger som påminner om dem vi kan hitta i naturen, som grön, brun, blå, lavendel eller grå. I kombination med neutrala färger, som vitt, skapar de en trevlig atmosfär.

Ljus, en god vän till vila

Näthinnan innehåller två typer av ljuskänsliga celler: tappar och stavar. Dessa celler har ansvaret för att berätta för hjärnan då en ny dagscykel börjar och att den måste hålla sig vaken och aktiv. Av den anledningen är det viktigt att begränsa exponeringen för ljusa färger före sänggåendet.

Intensivt blått ljus stimulerar fotoreceptorerna, vilket påverkar utsöndringen av melatonin negativt; hormonet som är ansvarigt för att inducera sömn. Motsatsen inträffar med svagt bärnstensfärgat ljus, vilket kan vara till stor hjälp då du planerar inredningsfärgerna i ditt sovrum.

En avkopplande och behaglig temperatur

När vi pratar om miljöpåverkan på en god nattsömn, hänvisar vi inte bara till färgerna omkring dig. Också temperaturen spelar en viktig roll i denna aktivitet. Rumstemperaturen måste vara lägre än kroppens temperatur. Enligt forskning tenderar kroppstemperaturen att sjunka ett par grader under natten.

Av denna anledning bör rumstemperaturen hållas omkring 20°C. Lägre temperaturer kan vara till fördel givet att sängkläderna är tillräckligt varma.

Österländsk mystik

Även om det inte finns någon vetenskaplig grund till det, så tror en del att fengshui kan minska stress på ett betydande sätt. Således är det möjligt att om du inreder ditt rum enligt denna teknik kan det vara fördelaktigt för dig när du vill uppnå en god nattsömn.

Fengshui prioriterar vikten av optimalt naturligt ljus och ett rymligt och ordnat rum. Samtidigt använder den material som skapar lugn, så som trä och metall. När det gäller färgsättningen anses det att ljusa färger är bäst.

En kvinna som vilar efter att ha lärt sig om miljöpåverkan på en god nattsömn

Tips för en god nattsömn

Nu när du känner till lite fakta angående miljöpåverkan på en god nattsömn undrar du förmodligen vad mer du kan göra.

Vi har ovan delat med oss av tips angående psykologin för färgsättning, belysning och temperatur. Om du följer dem är vi säkra på att din sömn kommer att förbättras. Praktiskt kan man sammanfatta tipsen på följande vis:

  • Använd färger inspirerade av naturen.
  • Applicera en varm typ av belysning på utrymmet. Undvik intensiva blå lampor och dra nytta av naturlig belysning så mycket du kan.
  • Du kan använda mörkläggningsgardiner för att förhindra att yttre ljus kommer in i ditt rum.
  • Sänk ljusstyrkan på din mobilskärm.
  • Undvik högljudd luftkonditionering under sommaren.
  • Undvik en alltför hög uppvärmning under vintern.
  • Kom ihåg att för att rummet ska kännas harmoniskt, tryggt och tillfredsställande måste du hålla det organiserat och rent.
  • Trä, vatten och metall är de tre naturliga komponenterna som enligt fengshui ger bra energi.

Kort sagt kan sömnstörningar ha olika orsaker, och vissa av dem kan påverkas av ditt agerande. Det är dock viktigt att komma ihåg att det finns olika åtgärder du kan vidta som kan gynna vila och en god nattsömn.

Detta kanske intresserar dig

Sömnbrist och ångest: En dålig kombination
Utforska Sinnet
Läs det Utforska Sinnet
Sömnbrist och ångest: En dålig kombination

Det finns en stark relation mellan sömnbrist och ångest enligt flera studier. Vi pratar inte bara om insomnia, utan även om att man inte kan sova b...