Låga serotoninnivåer – sju tecken att hålla utkik efter

· 22 november, 2017

Att inte ha för låga serotoninnivåer i hjärnan hjälper oss att vara positiva, glada, lugna och säkra. Låga nivåer av denna neurotransmittor kan leda till negativa eller oroade känslor såväl som irritabilitet. En serotoninbrist kan göra dig pessimistisk, ledsen, misstroende eller till och med få dig att drabbas av panikattacker.

Det kan leda till depression, ångest och andra hälsoproblem. Idag vill vi därför diskutera olika tecken på låga serotoninnivåer.

Serotonin agerar som en neurotransmittor, vilket är en typ av kemikalie som hjälper till att överföra signaler från ett område av hjärnan till ett annat. Denna neurotransmittor är en kraftfull hjärnkemikalie, och dess närvaro eller frånvaro har stort inflytande på vårt humör.

Att slå fast huruvida neuronerna släpper ut eller tar emot tillräckligt är det första nyckelsteget för att övervinna problem som är kopplade till impulskontroll och humör.

Med korrekta serotoninnivåer kan hjärnan fungera som den ska.

Denna neurotransmittor har många funktioner i hjärnan och kroppen. I hjärnan reglerar den humör, socialt beteende, libido, sömn, minne och inlärning.

Vad gör serotonin?

Som en neurotransmittor hjälper serotonin till att förmedla budskap från ett område av hjärnan till ett annat. På grund av den breda distribution av celler som har serotoninreceptorer, tror man att serotoninnivåerna influerar olika psykologiska funktioner, såväl som reglerar fysiologiska processer.

Det betyder att majoriteten av de 40 miljoner cellerna i hjärnan influeras direkt eller indirekt av låga serotoninnivåer. Det inkluderar hjärnceller som är kopplade till humör, åtrå, sexuell funktion, aptit, sömn, minne, inlärning, temperaturreglering och vissa sociala beteenden.

När det kommer till kroppsfunktioner kan denna neurotransmittor även påverka det kardiovaskulära systemet, musklerna och olika element av det endokrina systemet, bland annat.

Serotonin påverkar hela kroppen

Kopplingen mellan låga serotoninnivåer och depression

Det finns många forskare som tror att en obalans i serotoninet kan influera humöret till en sådan grad att det kan orsaka depression. Möjliga problem inkluderar:

  • Låg serotoninproduktion i hjärncellerna.
  • Brist på receptorer som kan motta serotoninet som produceras.
  • Oförmåga hos serotoninet att ta sig till receptorerna.
  • Brist på tryptofan – en essentiell aminosyra för att syntetisera serotonin.

Forskare tror att alla dessa biokemiska misslyckanden kan orsaka depression, tvångssyndrom, ångest, panikattacker eller till och med överdriven ilska. Det finns dock fortfarande mycket forskning att utföra angående kopplingen mellan serotonin och depression.

Släpper mina neuroner ut tillräckligt med serotonin?

Att kunna identifiera en serotoninbrist kan hjälpa till att mäta och ta till åtgärder för att höja serotoninnivåerna. Så även om depression och den medföljande glädjelösheten är de mest välkända tecknen på låga serotoninnivåer, är de inte de enda. Att känna igen andra tecken och symptom kan hjälpa oss att förebygga depression, ångest och värre saker.

Symptom på serotoninbrist inkluderar frekvent ilska, ovanlig känslighet för smärta, sug efter kolhydrater och hetsätning, förstoppning och matsmältningsproblem. Andra tecken är: att känna sig ofrisk på grund av brist på solljus, överdrivet beroende på andra, att känna sig överväldigad, sömnlöshet, migrän, låg självkänsla och dålig kognitiv funktion.

Vi ska nu analysera några av de viktigaste tecknen som indikerar låga serotoninnivåer. Dessa tecken är viktiga eftersom de är de enklaste att upptäcka i ett tidigt skede.

Sug efter sötsaker och livsmedel med mycket kolhydrater

Det är välkänt att kolhydrater – speciellt söta och stärkelserika livsmedel, såsom bakverk, choklad, fruktigt godis, pommes frites, hamburgare och snacks – direkt påverkar serotoninnivåerna. Det är därför personer med låga serotoninnivåer ofta har sug efter kolhydratrika livsmedel och äter tvångsmässigt.

Dessa livsmedel höjer temporärt serotoninnivåerna och får dig att må bättre. Men kort efter konsumtionen kommer de sjunka drastiskt. Denna dramatiska minskning leder till dåsighet, hotfullhet, ångest och depression.

Sömnlöshet

Mängden tillgängligt serotonin påverkar även direkt melatoninproduktionen. När serotoninnivåerna är låga påverkas även produktionen av melatonin. Denna dominoeffekt förändrar dygnsrytmen.

När detta sker är det extremt svårt för en person att följa den naturliga sömncykeln. Mer specifikt påverkas förmågan att somna och hålla sig vaken negativt. Glöm dock inte att sömnlöshet kan ha andra orsaker utöver serotoninbrist.

Serotonin måste finnas tillgängligt för att konverteras till melatonin, hormonet som ansvarar för att hantera vår biologiska klocka.

Ångest

Genom observationen av hjärnbilder har forskare visat att personer som ofta är ängsliga släpper ut en mindre mängd av denna kemiska substans i områden av hjärnan som ansvarar för impulser och känslomässig kontroll.

Ångestens skugga

Det är värt att nämna att otillräcklig utsöndring av denna viktiga neurotransmittor generellt inte är orsaken till att man utvecklar ångestsyndrom, även om vissa personer är genetiskt predisponerade att ha låga serotoninnivåer.

I själva verket finns det tre andra neurotransmittorer – gamma-aminosmörsyra, dopamin och epinefrin – som också spelar en roll i ångestsyndrom.

Låg serotonin associeras med generaliserat ångestsyndrom, panikångest och tvångssyndrom.

Kognitiv försämring

Serotonin är en kritisk kemikalie för normal kognitiv funktion. Forskning har visat att tillräckliga nivåer av denna neurotransmittor förbättra den kognitiva förmågan och kan hjälpa till att kompensera för begränsad kognitiv funktion.

Även om man tror att serotonin spelar en roll i alla tankeaktiviteter, har den mest påverkan på minnet. Personer med låga serotoninnivåer löper högre risk att drabbas av minneskonsolidering.

Matsmältningsproblem

Serotonin är en viktig kemikalie i överföringen av signaler mellan hjärnan och matsmältningssystemet. Det är värt att påpeka att även om denna neurotransmittor nästan alltid associeras med hjärnfunktionen, humöret och det mentala välmåendet, produceras 95% av allt serotonin i buken.

Serotoninet som används i hjärnan måste dock produceras i hjärnan, eftersom serotonin som produceras i magen inte färdas dit.

Forskningen om serotonin i buken är dock relativt ny, men vi vet att det spelar en viktig roll för aptiten och matsmältningen. Anledningen till att det finns så mycket serotonin i buken är faktiskt något av ett mysterium.

Vidare har forskare upptäckt en koppling mellan irritabel tarm och otillräckliga nivåer av serotonin. Man har visat att matsmältningsfunktionen hos personer med irritabel tarm ofta återgår till det normala när underskottet korrigeras.

Trötthet eller utmattning

Serotoninnivåerna spelar en viktig roll i energiproduktionen. Vissa personer som upplever kronisk trötthet har otillräckliga mängder av denna kemiska substans. När serotoninnivåerna fylls på kan personer som upplevt trötthet ofta märka av en påtaglig förändring i energinivåerna.

Att känna sig trött eller utmattad kan vara ett resultat av många olika tillstånd, men uteslut inte möjligheten att det kan vara serotoninrelaterat. På lång sikt kan kronisk trötthet öka risken för en minskning av serotoninnivåerna.

Lider du av trötthet?

Förändringar i libidon

Bland de många egenskaperna hos serotonin hittar vi även att den har en effekt på libidon (sexlusten).

Låga nivåer av denna kemiska substans är direkt kopplade till en högre önskan att ha sex, men även med en minskad förmåga att emotionellt sammankoppla med den andra personen. Detta är inte ett bra recept för ett tillfredsställande förhållande.

Vidare kan fluktuationer i serotoninet påverkar attityden, för att inte glömma de fysiska förmågorna som är kopplade till sexuell aktivitet.

Vad du bör göra om du lider av låga serotoninnivåer

Om det är möjligt ska du försöka öka dina serotoninnivåer på ett naturligt sätt, utan läkemedel. Här kommer några sätt att öka dina nivåer:

  • Sätt dig i rörelse med aktiviteter du gillar. Utför träning för att ha roligt, inte för att lida.
  • Ät proteinrika livsmedel som innehåller tryptofan.
  • Ät kolhydratrika livsmedel, såsom grönsaker, torkad frukt, bönor och fullkorn (hjärnan behöver socker för att bearbeta tryptofan). Du behöver inte särskilt mycket kolhydrater, så att äta ovan nämnda livsmedel kommer räcka.
  • Undvik livsmedel som är rika på mättat fett och enkla sockerarter.
  • Ät livsmedel som är rika på omega 3, för optimal hjärnfunktion.
  • Begränsa din koffeinkonsumtion.
  • Få tillräckligt med sömn.
  • Ät livsmedel som är rika i vitamin B6 (denna vitamin är viktig för utvecklingen och funktionen hos serotoninet i hjärnan).
  • Spendera tid utomhus och få gott om solljus.
  • Utöva meditation och medveten närvaro.

Som vi sett i denna artikel är serotonin en neurotransmittor som spelar en viktig roll för din hälsa. Brist på serotoninutsöndring kan allvarligt påverka väldigt viktiga processer, såsom känslomässig reglering och sömn.