Måla livet med färger som du tycker om

· 1 november, 2017

Måla livet med färger som du tycker om – det måste inte vara på det sätt som andra målar det. Din egen attityd kommer alltid att vara din bästa pensel, som ger dig olika skuggor när du behöver dem som mest. Du kan välja att måla dagen med leenden så att du inte blir täckt av bitterhet.

Ibland ger livet oss gråa dagar. Tillfällen av absolut mörker. Även om du tror att du har allt under kontroll och anser att du är fantastisk på att hantera motgångar så kan det alltid hända något som påminner en om hur sårbar man kan vara.

Jag vill inte ha kyssar i svart och vitt, jag vill ha ett liv fullt av färg. Jag är trött på grått, på personer med stormar i sina hjärtan. Allt jag vill är att vara som en fjäril och återfödas med ljusa, glada färger.

I sina böcker ger den franske neurologen, psykologen och etologen Boris Cyrulnik oss ett användbart och intressant perspektiv på sårbarhet och lycka – den där glädjande känslan man får efter att man upplevt ett spektrum av ljusa och mörka färger.

Ingen är förberedd för lidandet. Att ha en lycklig barndom kommer inte garantera att du kommer vara immun mot emotionell smärta i framtiden. En traumatisk barndom kommer inte heller vara avgörande för din mognad eller din framtid, vilket är vad Cyrulnik förklarar i sin bok Ugly Ducklings and Resilience.

Livet kan många gånger kännas väldigt mörkt. Det är något som vi alla känner till och har upplevt. Men istället för att låta oss svepas med av dessa händelser, dessa trauman, så måste vi sluta vara offer för våra omständigheter och arbeta igenom dessa personliga verkligheter varje dag. Vi är alla värda kärlek och lycka. Vi bör alla måla livet med färger som vi tycker om.

Fjäril och blad

Livets skuggor och hur man konfronterar dem

Det är inte alltid vi inser att vi har en tendens att måla livet med färger på ett speciellt sätt. Vi bemöter motgångar och tolkar och skapar en verklighet genom att använda våra attityder och speciella psykologiska egenskaper.

Men det är här problemet ligger. Folk säger ofta att våra gener för oss närmare eller längre bort från depression, ett subjektivt perspektiv där du bara ser gråa dagar när solen egentligen skiner starkt.

Dina gener ger dig anlag för något, men detta är inte avgörande. Det som spelar roll är ens viljestyrka och attityd. Dr. Rafaela Santos, författaren till Get Up and Fight, berättar för oss att motståndskraft är en kombination av genetiska, sociala och psykologiska faktorer. Det finns dock inget kraftfullare än att medvetet och konstant träna sig själv till att möta motgångar på ett positivt sätt.

Slutna händer

Detta uppmuntrar oss till att reflektera över faktumet att barn kan ärva ett anlag för ångest och depression från sina föräldrar. Detta händer eftersom de delar en psykologisk egenskap: en överaktiv hjärnkrets.

Våra egenskaper bestäms inte av strukturerna i sig själva, utan av metaboliska funktioner som kan modifieras. Med rätt attityd, psykologiska strategier och medveten träning som vi nämnde ovan, kan vi måla livet med färger på det sätt som vi vill.

Det är dags för motståndskraft, dags att måla livet med färger

Motståndskraft är som en fjäder som skjuter iväg livet, och den konst som ger oss en känsla av att vi har kontroll över våra problem. Istället för att vara evigt hjälplösa p.g.a. en orättvis barndom, traumatisk förlust eller ett oförglömligt misstag, har vi möjligheten att välja nya färger och forma våra horisonter.

Experter inom personlig utveckling säger att man för att uppnå sin potential måste utveckla självkontroll. Vi vet exempelvis att ordet ”motstånd” kommer från fysiken och att detta definierar den typ av material som kan återfå sin ursprungliga form efter att ha blivit omformade. Detta fungerar dock inte på samma sätt inom psykologin.

När något ”omformar oss” får vi aldrig tillbaka vår ursprungliga form. Vi kommer aldrig att vara likadana igen. Men att vara en annorlunda person betyder inte att man är svagare eller mer sårad. Här bör det appliceras en strategi av självkontroll.

Motståndskraft är inte förmågan att komma ut oskadd, utan konsten att dominera sina tankar och omvandla dem till nya känslor. Det är utmaningen att bibehålla sin självkänsla, sitt oberoende och modet att måla livet med färger som man vill färga sin framtid med.

Tre utsagor att säga varje dag

Dr. Edit Grotberg är känd för att ha skapat ett test för motståndskraft som fokuserar på förmågan att ”självläka” genom att använda tre utsagor som man kan säga till sig själv varje dag:

  • Jag har förmågan att bemöta svåra utmaningar. Jag har värderingar, riktlinjer, självkänsla och personer som älskar mig.
  • Jag är en person som tror på hoppet och jag tror på mig själv.
  • Jag kan lösa problem, kommunicera, försvara mig själv, ha bra relationer och kämpa för min lycka.

Det är värt att omsätta dessa enkla tankestrategier i praktiken. Det kräver inte mycket möda, men du kan uppnå mycket.