10 sätt att värja sig mot giftiga personer

· 19 februari, 2016

Har du någonsin stannat upp och tänkt på vad någon annan sagt eller gjort, och frågat dig själv varför?

När folk sårar oss – sårar våra barn, föräldrar eller närstående; snackar skit om oss bakom vår rygg; eller bara agerar galet – kan de börja ockupera våra tankar i timmar, dagar eller till och med månader.

De är giftiga personer vars beteenden vi inte kan sluta tänka på, och vi minns alltför väl hur de såg ut och vad de sade. Detta händer ofta, till exempel hos par som avslutar sina förhållanden abrupt.

Giftiga personer och tankar

Stress och ångest

Detta resulterar i en cykel av giftiga tankar. De flesta av oss vet att detta sätt att tänka är skadligt, både emotionellt och fysiskt. Studier har faktiskt demonstrerat att ett sinne fullt med giftiga tankar är ett olyckligt och ohälsosamt sinne.

När vi kommer ihåg minnen av gräl, bitterhet och förlust tenderar vi att drabbas av stress, vilket kan få fysiska och psykologiska efterdyningar. Forskning antyder till och med att giftiga personer och tankar spelar en fundamental roll i sjukdomar som depression, cancer, hjärtsjukdom och autoimmuna sjukdomar.

Hur kan vi bli av med giftiga tankar och negativitet?

Vi arbetar väldigt hårt för att bli av med giftiga saker i våra liv, oavsett om det är genom att köpa ekologiska produkter, att kasta ut hushållskemikalier, äta grönt, städa miljövänligt, använda ekologisk kosmetika etc. Men vi lägger väldigt lite ansträngning på att tänka grönt.

Vad är den grönaste lösningen för giftiga tankar?

Hur kan vi sluta tänka på negativa och giftiga personer? Hur kan vi glömma deras attityder eller beteenden som får oss att må dåligt? Varför fortsätter dessa jobbiga minnen att komma tillbaka till oss?

Berg

Dessa tio små men kraftfulla idéer kommer hjälpa dig att bannlysa giftiga personer från ditt sinne och eliminera den giftiga cykeln som fortsätter att spinna. Prova dessa sätt att tänka och agera för att komma underfund med att du kan frigöra dig själv från giftiga personer en gång för alla:

1. Tala mindre om dem och låt tiden gå. Att inte föra dem på tal för ofta och att låta tiden gå fungerar som en utsuddning av deras närvaro i ditt huvud.

2. Vänta och se vad som händer härnäst. Vi känner ofta att vi måste svara och agera på svåra personer eller situationer på rätt sätt. Istället ska vi ge oss tillåtelse att vänta och se vad som händer härnäst.

3. Frigör dig själv från skuld. Att tänka på tidigare händelser och ge sig själv skuld är sällan produktivt. Meningsskiljaktigheter och missförstånd inträffar ibland genom en serie händelser; som en dominoeffekt. Generellt kan skulden aldrig läggas på en person.

4. Försök att få den andra personen att inte tänka så mycket på dig. Även fast du inte helt kan kontrollera vad den andra personen tänker så går det att komma en bit på vägen.

5. Ta hand om dina egna problem först. Det spelar ingen roll vad som hände; det största problemet du står inför är din egen vrede. Ilska skapar en explosion av känslor som hindrar oss från att svara på ett tillfredsställande och produktivt sätt.

Ur denna synvinkel är vrede ditt största problem. Ta hand om dig själv – meditera, träna, ta en lång promenad, vad som än krävs – innan du konfronterar den andra personen.

6. När du är arg smulas ditt sinne sönder. Du kan inte tänka klart, kreativt eller eftertänksamt kring det bästa sättet att hantera situationen på om du är arg. Om du vill tänka klart kan du inte vara arg över något. Var lugn.

Meditation

7. Tro inte på det du tänker. När oro, sorg, rädsla, ångest eller vrede tar över får vårt emotionella och fysiska tillstånd oss att tro att våra irrationella tankar är sanna, trots att de kanske inte är det. I detta fall har vi dåligt omdöme och måste vara försiktiga.

8. Du kan inte kontrollera tiden. När vi tänker på tidigare händelser som sårat oss funderar vi ibland över vad vi kunde ha gjort annorlunda för att ha undvikit grälet eller de oangenäma resultaten.

Vad som hände igår är lika mycket i det förflutna som något som hände för över tusen år sedan. Vi kan inte ändra på vad som hände under mayaindianernas period, och vi kan inte ändra på vad som hände förra veckan.

9. Det är inte nödvändigt att vara trogen vårt lidande; vi kan förlåta. Vi tenderar att vara väldigt lojala mot vårt lidande. För att frigöra oss själva från det är förlåtelse den bästa vägen. Förlåtelse är inte bara något vi ger den andra personen, utan något vi även ger till oss själva.

10. Ockupera ett annat mentalt utrymme. Meditation tillsammans med mäktiga bilder kan hjälpa oss att sluta tänka på ett giftigt sätt. Tänk dig till exempel det djupa blå havet, lugnt i ditt sinne; lämna inget utrymme för giftiga tankar.

Har de lämnat ditt sinne än?