3 sätt att stretcha ”själens muskel” – psoas

· 12 juli, 2018

Psoas, en av höftböjarmusklerna och även känd som ”själens muskel”, är den djupaste muskeln i muskelsystemet. Den spelar störst roll för att balansera din kropp. Den hjälper även till med höftrörlighet, rörelseförmåga och korrekt funktion hos organen i bukregionen.

Denna muskel, som sammanbinder ryggraden och benen, hjälper dig att gå upprätt. Den gör det möjligt för dig att lyfta benen och gå. En frisk psoas kommer även hjälpa dig med god hållning och gör plats för alla inre strukturer i kroppen.

Österländska kulturer har gett den namnet ”själens muskel” på grund av dess förhållande till det centrala nervsystemet. Eftersom den är sammankopplad med diafragman spelar den en roll i andningen.

Vi vet att hastigheten hos andningen är kopplad till dina känslor. Det är därför psoas är en muskel som är involverad i att skicka syre till hjärnan.

Psoas, eller ”själens muskel”, ses som en talesperson för känslorna. Tänk på känslor som känns som ”fjärilar” eller ”knutar” i magen.

Mediterande kvinna

Spänningar i psoas påverkar din emotionella hälsa

Stress kan orsaka spänningar i psoas, som antingen kommer bli mindre eller hårdare. Båda dessa saker leder till övre och lägre ryggsmärta, matsmältningsproblem, smärtsam menstruation och mer.

Å andra sidan kommer du få mer vitalitet desto starkare och mer flexibel som ”själens muskel” är. Detta eftersom energi kommer kunna flöda fritt genom benen, musklerna, lederna och organen…

Psoas position i kroppen

Övningar för att göra själens muskel avslappnad

Om du vill stärka psoas och göra den mer flexibel finns det vissa övningar och stretchövningar du kan göra. Som du kan se på bilderna börjar musklerna vid T12-kotan och sträcker sig fem kotor nedåt, för att avslutningsvis sammankoppla med lårbenet.

Aktiviteter såsom yoga fokuserar på denna muskel eftersom det hjälper dig att släppa på onödiga spänningar. Det låter dig även flöda genom frigörande kroppsrörelser som hjälper dig att återkoppla till dig själv.

Låt oss nu ta en titt på övningar som kommer hjälpa dig att stretcha och stärka själens muskel. Men innan vi börjar prata om dem ska du komma ihåg att man ska hålla dem i några sekunder och upprepa med båda benen. Det är en bra idé att göra dem varje dag, speciellt på morgonen.

1. Utfall

  • Stå med benen i axelbredd.
  • Håll ryggen rak – det hjälper dig att hålla magmusklerna spända.
  • Ta ett steg framåt med din högra fot.
  • Låt det vänstra knät sjunka mot golvet och låt foten glida bakåt så att hela vänsterbenet är utsträckt.
  • Vila händerna på höger knä och håll denna position i några sekunder.
  • Ställ dig långsamt upp, gå tillbaka till utgångspositionen och gör samma övning med ditt andra ben.

Variant: gör samma övning men med en pall, låda eller annan stabil plattform i knähöjd. Vila högerknäet på den och lägg all vikt framåt. På så sätt kan du säkerställa att du stretchar vänster ben hela vägen, varpå du upprepar med höger ben.

Det klassiska utfallet

2. Ryggradsstretch

  • Ligg på rygg på en matta.
  • Lägg armarna vinkelrätt mot kroppen så att du bildar ett kors. Låt handflatorna ligga mot golvet.
  • Lägg höger knä ovanpå det vänstra, vrid på höfterna och vila mot golvet. Ditt högra ben ska vara i en rät vinkel.
  • Ditt vänstra ben ska vara böjt.
  • Håll denna position i några sekunder innan du byter ben.
Stretcha ryggraden

3. Knä till bröst-stretch

  • Ligg på rygg på en matta.
  • För upp höger knä mot bröstet och håll fast det med båda händer. Använd lite tryck för att föra det närmre.
  • Lyft inte vänster ben från golvet.
  • Håll denna position i några sekunder och upprepa sedan med andra benet.
Knäet mot bröstet

Gör en daglig vana av dessa enkla övningar för att förbättra din fysiska och psykologiska balans. Att ta sig lite tid varje dag för att fylla sig med psykologiskt syre är inte något man kan ”skjuta upp till senare”. För i slutänden är ditt välmående aldrig något du ska skjuta upp. Ditt liv händer på det.

Huvudbild från Claudia Tremblay

 

ORIGINALARTIKEL