5 intressanta sätt att förbättra sitt minne

· 29 november, 2016

Minnet är väldigt intressant. Mekanismerna som utlöser minnen eller får oss att komma ihåg samt lära oss saker är oförutsägbara och kan ibland inte förklaras. Glömskhet kan skapa problem för oss, och vissa anstränger sig mycket för att överlista detta och förbättra sitt minne.

Har du någonsin satt ett alarm för att påminna dig om att göra något eller satt upp lappar för att inte glömma det? Det finns många mekanismer vi använder för att komma ihåg och memorera, även om de kan verka orelaterade till vad vi vill komma ihåg.

Märkligt nog kan dessa små åtgärder vara väldigt användbara för att stimulera och förbättra sitt minne.

Ta en kort tupplur

Forskare hävdar att en snabb tupplur kan vara ett effektivt sätt att stimulera minnet. I en studie uppvisade deltagare som tog en tupplur på 45-60 minuter innan en minnesövning stora förbättringar i sina prestationer.

Kvinna tar en tupplur

Många studier visar att sömn spelar en viktig roll för minnet. Under sömnen konsolideras våra minnen medan hjärnan ”rensas”. Forskare har även upptäckt att sömn direkt efter att ha lärt sig något påverkar minnet.

Röra ögonen från sida till sida

Att röra dina ögon från sida till sida när du vill komma ihåg något kommer hjälpa till att stimulera minnet. Även om anledningarna inte är helt förstådda säger forskare att horisontella ögonrörelser hjälper till att aktivera och sammanlänka hjärnans två halvor.

I en studie fann forskare att deltagarna som rörde sina ögon från sida till sida i 30 sekunder varje morgon utförde sina tester i snitt 10% bättre. De fann även att dessa bilaterala ögonrörelser minskade falska minnen i minnesövningar med 15%.

Knyta näven

Att knyta näven kan hjälpa dig att få bättre kontroll över ditt minne. En studie fann att personer som knyter näven på sin dominanta sida innan de lär sig något och sedan knyter den andra när de försöker minnas, kan vara mer effektiva i sin memorering.

Även om anledningarna bakom inte är helt förstådda säger forskare att man genom att knyta näven aktiverar områden i hjärnan som involverar minne.

Tugga tuggummi

Tugga tuggummi

Att tugga tuggummi är ett litet trick som kan ge ditt minne en viktig skjuts. I en studie fann forskare att deltagare som tuggade tuggummi under ett minnes- och uppmärksamhetstest fick nästan 25% högre poäng än personer som inte gjorde det.

Även om anledningarna bakom detta fenomen är oklara så spekulerar vissa forskare kring att tuggning av tuggummi kan öka syrenivåerna i hippocampus – ett område i hjärnan som associeras med minne och uppmärksamhet.

En annan studie fann dessutom att tuggning av tuggummi strax innan ett test hjälpte deltagarna att komma ihåg 25-50% mer än personerna som inte tuggade tuggummi.

Även om forskare inte kan förklara de exakta anledningarna bakom detta så föreslås det att tuggummi ökar blodtillförseln till hjärnan, vilket ökar den mentala prestationsförmågan.

Lyssna på musik

Par med hörlurar

Forskning visar att vissa typer av musik är mycket användbara för förbättra sitt minne. Informationen du lärde dig medan du lyssnade på musik kan du ofta minnas genom att tänka på sången eller ”spela upp den” i ditt huvud.

Professorn och forskaren Antonio Matas Terron från Malagas universitet föreslår att lyssnande på musik ökar prestationsförmågan i skolan, även om metoden är beroende av takten, stilen och musikvolymen. Enligt Matas Terron förändrar den musikaliska rytmen tidsuppfattningen.

Vidare är det viktigt att inte använda musik med texter eftersom det kan vara kontraproduktivt för uppmärksamheten. Vidare bör den bara användas i perioder om 20 minuter eftersom uppmärksamheten sänks efter denna tidsperiod.