7 avslappningsövningar för att bli av med ångest

· 4 november, 2017

Vi har sagt det många gånger, ångest i sig självt är inte dåligt eller ohälsosamt. Faktum är att detta låter oss relatera till vår omgivning med en lämplig nivå av aktivering. När ångesten blir alltför stor så kan den dock påverka vårt dagliga liv, och det är precis då som man måste använda sig av avslappningsövningar för att bli av med ångest. Även om vi tror att det inte kan hända oss så kan det hända när som helst i våra liv.

Det är därför väldigt viktigt att utveckla personliga resurser och strategier som kommer låta oss återta kontrollen över våra känslor och tankar. För som vi alla vet så kan självförbättringsförmågor låta oss utvecklas på ett lämpligt vis.

Det bör noteras att inte varje avslappningsteknik fungerar likadant för alla. Oavsett vilken övning det handlar om så bör vi vara konsekventa med dess utövning för att kunna gå framåt.

Bli av med ångest

Detta är en fråga som kanske vissa av er läsare har tänkt på. Bör jag också göra det om jag inte har ångestproblem? När är det dags att slappna av? Vi bör först och främst poängtera att alla kan dra nytta av de lärdomar som dessa övningar lär oss. Det är nödvändigt att vi väljer ett tillfälle under dagen när vi inte kommer att bli avbrutna. Om du exempelvis väljer kvällen så försök att inte somna under tiden. Målet är att lära sig tekniken! Låt oss titta på några av övningarna…

Lär dig att andas

Vi vet såklart alla hur man andas och därför lever vi. Men vi gör det inte korrekt för att vi ska kunna slappna av. Det finns många olika sätt att andas, men den typ av andning som i princip alla av oss utför är social och ytlig.

Vår vanliga rytm är snabb, oral och ytlig. Vi andas in genom våra munnar med lite eller ingen användning av diafragman, oavsett om vi trycker ihop magen när vi drar in luft eller för att vi lyfter upp axlarna.

Vi drar därför bara in små mängder syre, vilket resulterar i mindre vitalitet och uthållighet. Det är därför som andningen är på toppen av vår lista, för en bra andning är utan tvekan grunden till att kunna slappna av.

Som en första regel bör vi poängtera att vår naturliga andning alltid bör ske genom näsan. På det sättet kommer vi att filtrera den luft som går in och ut eftersom näsan filtrerar orenheter. Och även om det finns olika typer av andningar så är den mest fysiologiskt lämpliga den fullständiga. Vi kommer här att visa dig en video för att du ska kunna lära dig utföra den på ett djupt sätt.

Jacobsons progressiva avslappning

Precis som Jacobson själv brukade säga, ”att ta bort uppbyggda spänningar är grundläggande för denna metod”. Givet att mental spänning aktiverar musklerna för att undvika överbelastning, bör vi förstå när musklerna blir spända och vad vid kan göra för att få dem att slappna av.

Det är därför viktigt att vi är medvetna om de muskelgrupper som vi kan få att slappna av. Denna teknik kräver träning för att man ska kunna utföra den bra. Vi kan dock ändå dra nytta av de resurser som vi hittar online för att omsätta den i praktiken. Här är en video som du kan testa.

Silva-metoden eller avslappning med visualisering

Det finns vissa personer som drar mer nytta av en avslappningsteknik som skapar en visualisering av avslappnande bilder. Här har vi Silva-metoden och vi kan hitta många övningar med den på Youtube.

Schultz autogena träning

Denna typ av avslappning är menad att skapa behagliga känslor och tankar som låter oss slappna av. Den är baserad på idén att vi alla har förmågan att förändra våra liv genom att förändra vår mentala attityd. Här är en 10-minuters övning som du kan prova tekniken med.

Mindfulness

När vi pratar om mindfulness förstår vi detta som en meditationsteknik och ett sinnestillstånd. Ett som skapar en process som ger dig en full medvetenhet rörande din omgivning och det som händer runt omkring dig.

Här följer en kort video som hjälper oss att börja med metoden för att förbättra vårt välmående. På denna sida kommer du även att hitta en kurs rörande ”Mindfulness för vardagslivet” som låter dig utveckla ett tillstånd av mindfulness.

Gång eller träning

Att gå eller utföra någon form av fysisk aktivitet hjälper oss att kanalisera aktiveringsnivåerna i kroppen. Med andra ord hjälper det oss att minska den oro som vi upplever. Vi reserverar även en bit av våra själar för oss själva, vilket är något vi ofta glömmer bort att göra. Detta producerar utan tvekan enorma problem för oss vid varje nivå av vår existens.

Att lyssna på avslappnande musik

Att lyssna på musik är också ett fantastiskt sätt att komma i kontakt med vårt inre lugn. Känner du till ordspråket ”Musik lugnar besten”? Musiken hjälper verkligen med att reducera vårt sinnes rytm.

Om du tror att du inte har tid till att praktisera dagliga avslappningsmetoder så är det verkligen dags att du börjar. Ju mer du praktiserar detta, desto mer kommer du att kunna röra dig framåt. Kom ihåg att 21 dagar är tillräckligt för att skapa en vana som kommer att förbättra ditt liv.