7 psykologiska tekniker för att tappa vikt

· 2 december, 2017

Att tappa vikt är en stor svårighet för många människor. Vårt samhälle har fått oss att avguda det fysiska utseendet och har gjort det till ett personligt värde trots att det inte borde vara det. Man kan trots allt inte se huruvida en person är över- eller underlägsen någon annan bara baserat på utseendet.

Denna konstanta upptagenhet med att passa in i skönhetsstandarder och få andras acceptans är delvis ansvarigt för de många psykologiska åkommor som kretsar kring att ha en perfekt figur, såsom anorexi och bulimi.

Men som med allt finns det en annan sida av myntet. Att idealisera god fysik och bli besatt över sin vikt är inte bra, men det är heller inte bra att helt försumma sin kropp och inte ta hand om sig.

Känslor gömmer sig nästan alltid bakom fetma. I dessa fall använder personerna mat som ett plåster för att tillfälligt täcka över problem de inte vet hur de ska hantera. Därför är det nödvändigt att integrera kognitiva, emotionella och beteendemässiga tekniker för att hjälpa dem att tappa vikt.

Glöm mirakeldieter, för de visar sig nästan alltid vara bluffar. Allt de gör är att ta dina pengar och din motivation när du märker att de inte ger önskade resultat. De kan till och med vara farliga för din hälsa.

Det enda sättet att tappa vikt är att följa en skräddarsydd kost som skapats av en expert och komplettera den med en god mängd fysisk träning. Det är den enklaste men samtidigt mest komplicerade situationen. Vill du veta hur man gör? Psykologin kan hjälpa dig.

Glöm inte att träna

Att tappa vikt ur en psykologisk synvinkel

Psykologi är en disciplin som kan erbjuda dig många tekniker för självkontroll. Fetma är ofta en konsekvens av impulsivitet snarare än att tömma kylen eller att inte vara tillräckligt organiserad för att träna frekvent. Och när folk ser sig själva gå upp i vikt, är det vanligt att förlora moralen och överlämna sig till slump och impuls.

För att bryta cirkeln är det första steget att vara beredd att skrida till handling. Med andra ord att göra det klart för sig själv att man vill förändras och vara redo att lägga all energi på det. Det kommer inte vara lätt, men du kommer känna dig så uppfylld om du når ditt mål.

Använd mindre tallrikar

Ofta äter och äter vi tills tallriken är tom av den enkla anledningen att det finns mat kvar på den, trots att vi inte är hungriga längre. Det kan verka uppenbart, men om du vill tappa vikt ska du göra dig av med dina enorma tallrikar och köpa mindre modeller.

På så sätt kommer du bara kunna servera normala portioner till dig själv, och inte mer. Du kan alltid hämta mer mat, men att behöva gå till köket, servera dig själv och äta en andra tallrik mat kommer få dig att tänka på det mycket mer.

Handla när du inte är hungrig

Om du går och handlar när du är hungrig kommer du förmodligen köpa kaloririka livsmedel, såsom processade bakverk, choklad etc. Det är bättre att handla direkt efter att du ätit och fortfarande är mätt, så att hjärnan snarare än magen kan vägleda dig.

Om du kan undvika att ha såna här livsmedel hemma kommer det dessutom bli avsevärt lättare att motstå frestelsen.

Handla aldrig hungrig

Inga lågkaloridieter

Det må inte vara rekommenderat att äta kaloririka livsmedel, men det är heller inte bra att bara äta kalorisnål mat som lämnar dig hungrig. Om du inte är mätt efter en måltid kommer du förmodligen hetsäta kaloririka livsmedel senare. Därför ska du äta hälsosamt, men äta dig mätt.

Tolerans för känslor

Folk använder ofta mat för att täcka negativa känslor. Det tjänar som en negativ och positiv uppmuntran, så att du varje gång du mår dåligt går till kylskåpet eller skafferiet. På så sätt dämpas den negativa känslan, och du mår bättre.

Problemet är att du bara mår bättre i en stund, varpå du börjar känna dig skyldig. Därför måste du lära dig att hantera dina känslor och acceptera dem som en del av dig. Försök inte fly från dem genom att med skuld i blicken bannlysa dem till magen.

Ät sex måltider om dagen

Idén är att undvika att känna sig hungrig och sedan hetsäta för att kompensera för det. Precis som det inte är rekommenderat att följa lågkaloridieter är det inte heller rekommenderat att bara äta några gånger under dagen. Detta eftersom du då kan börja småäta mellan måltiderna.

Det är bättre att äta sex väletablerade måltider så att det inte finns några luckor när du känner dig hungrig och frestad.

Förbjud inga livsmedel

Allt som är förbjudet kommer bli saker du suktar efter, så förbjud inga livsmedel. Det betyder inte att det är fritt fram att äta vad som helst när som helst, men du bör tillåta dig själv att äta dem minst en gång i veckan. På så sätt kommer du få ut dem ur huvudet och göra dem mindre lockande.

Tänk på mat rationellt

Många av de mest tillfredsställande livsmedlen för smaklökarna är de minst nyttiga. En god strategi är att bibehålla en rationell intern dialog om maten du väljer att konsumera.

Tänk på mat rationellt

Om du till exempel vill äta en korvmacka kan du säga till dig själv att detta är onyttig mat gjort av lågkvalitativt kött blandat med socker, och det enda det kommer ge mig är tillfällig njutning. Vill du fortfarande äta den?

Utöver dessa strategier för att tappa vikt ska du inte glömma daglig träning, vätskebalans, att omge dig med högkvalitativa människor, tackla utmaningar med integritet och finna lösningar som fungerar. Om du kan integrera dessa tekniker i ditt dagliga liv kommer det som verkade extremt svårt bli till en undermedveten vana.