Kan din kropp återhämta sig när du slutat röka?

· 12 februari, 2017

Alla vet att rökning är dåligt för hälsan. Rökning dödar, men trots det kan eller vill inte tusentals personer sluta. Det flesta har som ursäkt att de negativa bieffekterna när man slutat röka väger tyngre än fördelarna.

I denna artikel kommer jag försöka förklara fördelarna och bieffekterna som kommer när du slutar röka, och som motbevisar myterna man jämt hör. Så om du överväger att sluta röka kan du lära dig om fördelarna och problemen du kommer stöta på.

Fördelarna med att sluta röka

När du slutat röka kommer många förändringar ske i din kropp, och din hälsa kommer börja förbättras inom bara några minuter. Dessa fördelar ökar för varje år som du är rökfri:

  • Minuter efter att du slutat kommer ditt blodtryck och din puls sjunka, vilket ökar blodflödet och förbättrar cirkulationen.
  • Uppskattningsvis åtta timmar efter att du slutat röka minskar nivån av kolmonoxid i blodet samtidigt som syrenivån återgår till det normala.
  • Under de 24-48 första rökfria timmarna kommer ditt lukt- och smaksinne återgå till det normala. Dålig andedräkt som orsakas av rökning försvinner, och så även de gula fläckarna på fingrarna.
  • Efter 2-3 veckor förbättras cirkulationen och det blir lättare att gå eftersom lungfunktionen förbättras med runt 5%. Fysiska abstinensbesvär börjar försvinna och det kan gå timmar utan att du tänker på att röka.
När du slutat röka

  • Efter 1-9 månader kommer symptom såsom hostning, täppt näsa, trötthet och svårigheter att andas försvinna. Även förkylningar och astmaattacker kommer inträffa mindre ofta.
  • Ett år efter att du slutat röka halveras risken för kranskärlssjukdom jämfört med någon som fortfarande röker.
  • Efter fem år halveras risken för att drabbas av cancer i munnen, halsen, matstrupen, livmoderhalsen och blåsan. Efter tio år är risken att dö i lungcancer nästan hälften av den hos rökare.
  • Huden förbättras dessutom eftersom åldrandeprocessen saktas ned, och återhämtningen efter operationer blir kortare tack vare förbättringen i blodcirkulationen och syresättningen av vävnader.

Ovanpå alla dessa fördelar finns det även ekonomiska fördelar. Du sparar pengar på att inte behöva köpa cigaretter och läkemedel och slipper andra sekundära utgifter som är kopplade till hälsan.

Negativa bieffekter av att sluta röka

Precis som med alla droger finns det dock givetvis sekundära effekter och abstinensproblem när man slutar, både fysiska och psykologiska, som gör processen obehaglig. Låt oss utforska dem.

En ökning av ångest är ett av symptomen som orsakar mest oro. Rökare tenderar att säga att rökning gör dem avslappnade, men detta är i själva verket inte sant eftersom den huvudsakliga substansen i cigaretter är nikotin – en stimulant.

Så varför är rökning avslappnande? Eftersom rökning involverar samma djupa andning som används i avslappningstekniker. Så om du inte vill känna dig ängslig ska du börja använda avslappningstekniker efter att du slutat.

Kvinna med abstinensbesvär

En annan bieffekt är rädslan för viktuppgång. Att sluta röka betyder inte nödvändigtvis att du kommer gå upp i vikt. Personer tenderar att gå upp i vikt av tre anledningar: eftersom de känner ångest, vilket kan lösas genom andningstekniker; eftersom de tenderar att röka efter varje måltid, vilket gör att de äter mer då denna vana saknas efter måltiden; eller för att ämnesomsättningen saktas ned vid abstinensen för det stimulerande ämnet nikotin.

En enkel kost som etablerar ett tydligt slut på måltiderna och begränsar kvantiteten mat som konsumeras kommer förebygga både att du går upp i vikt och att du förblir hungrig.

Den tredje bieffekten är relaterad till förändringar i humöret. Humörsvängningar och irritabilitet är väldigt vanliga när man håller på att sluta. Dessa symptom är temporära och visar sig endast under de första tre månaderna.

Avslappningstekniker och träning kan hjälpa dig att bli av med stress. Kommunikation och problemlösningsstrategier är också centrala för att undvika gräl när du känner dig irriterad.

Den fjärde effekten involverar en serie fysiska symptom. Dessa inkluderar förstoppning, illamående, hosta och huvudvärk. Dessa symptom är temporära och visar sig framförallt under den första månaden. De inträffar eftersom kroppen rensar sig själv på gifterna som rökningen introducerade.

Hosta och illamående tenderar att inträffa på morgonen och är en del av rensningen av andningssystemet. Förstoppning och huvudvärk inträffar på grund av att matsmältningsfunktionen minskar när ämnesomsättningen saktar ned och blodflödet samt nivåerna av syre i hjärnan ökar.

Om du tänker på saken så väger fördelarna med att sluta röka avsevärt mer än de negativa bieffekterna. De senare är temporära och till och med möjliga att undvika med en bra diet samt psykologiska tekniker såsom djupandning, problemlösning och sociala färdighetstekniker. Så vänta inte längre; din hälsa är i riskzonen!

7 lärdomar att lära dig innan 30-årsåldern