Att återgå till det normala efter en traumatisk situation

Glöm det gamla ordspråket ”tiden läker alla sår”. Många gånger gör den dem bara större och svårare att hantera. Så vad ska du göra efter en smärtsam upplevelse?
Att återgå till det normala efter en traumatisk situation

Senaste uppdateringen: 27 januari, 2021

Är det möjligt att återgå till det normala efter en traumatisk situation? Svaret, som kan verka skrämmande, är nej. Först och främst för att ditt trauma kommer att finnas med dig för evigt om du inte har tillräckliga hanteringsmekanismer för att hantera det. Och inte bara hantera traumat i sig utan dessutom medföljande stress, ångest och depression.

Å andra sidan, även om du övervinner de negativa effekterna av en traumatisk händelse, kommer du aldrig att vara densamma som du var tidigare. Du är en annan person, och detta är det nya normala. Det betyder dock inte att saker är värre än tidigare eller att det på något sätt försämrar din livskvalitet.

Upplevelsen skapar en ny version av dig själv med nya resurser för att hantera lidande. Du kommer att vara mer säker på dig själv och bättre på att skapa din egen lycka och ditt eget hopp. Det är också en bra idé att glömma bort den klassiska föreställningen om att upplevda motgångar på något sätt gör dig ”starkare”.

Läkning, att övervinna en komplex och potentiellt dramatisk händelse handlar inte om styrka. Det handlar om förmågor, resurser och strategier för att vara flexibel, motståndskraftig och kunna acceptera och leva med smärtan.

Det här är inte lätt. Men om du kommer igenom det når du ett nytt normaltillstånd. Den posttraumatiska fasen i ditt liv är lika värdefull och lysande som vad som kom före den.

En ledsen kvinna i sammanträde i soffan

Nycklar för att återgå till det normala efter en traumatisk situation

De flesta människor har fortfarande inte någon god förståelse av vad ett posttraumatiskt stressyndrom (PTSD efter engelskans posttraumatic stress disorder) egentligen innebär. Många antar till exempel att det bara drabbar soldater, människor som har upplevt väpnad konflikt eller som varit offer för en terroristattack. Verkligheten är att det, tyvärr, är ett vanligt förekommande tillstånd som miljontals människor över hela världen är tvungna leva med.

Kanske har någon väldigt nära dig hanterat sin PTSD i tystnad. Övergrepp som barn, våld i hemmet, mobbning i skolan eller på jobbet, överlevnad efter en bilolycka eller även en allvarlig sjukdom lämnar sina spår i hjärnan. Dessa märken kan sitta i för evigt.

Varför är det så svårt att återhämta sig från trauma?

Alla upplever situationer på olika sätt. Till exempel kan en person drabbas av trauma från ett husdjurs död. Samtidigt skulle en annan person förmodligen inte alls må lika dåligt och skulle inhandla ett nytt husdjur några dagar senare.

Vissa människor klarar också eftereffekterna av att bli rånade eller misshandlade ganska bra. Andra utvecklar dock en förlamande rädsla efter att ha blivit överfallna. Med andra ord, de flesta kan gå tillbaka till det normala efter en traumatisk händelse, men vissa gör det tidigare eftersom deras emotionella och psykologiska upplevelse inte var lika intensiv.

Med detta sagt är traumat ibland särskilt allvarligt (barnövergrepp, till exempel). I dessa fall är påverkan alltid allvarlig. Peter Levine, forskare vid Rotman Research Institute och professor i psykologi vid University of Toronto har studerat dessa fall.

I sin bok Trauma and Memory förklarar han att dessa upplevelser ger ögonblicksbilder av traumat. Med andra ord bilder och levande förnimmelser som präglas av emotionellt minne på ett mycket intensivt sätt.

Det spelar ingen roll hur många dagar, veckor, månader eller år som går. Dessa minnen infiltrerar allt och kväver din potential, din lycka och din förmåga att fatta beslut och bygga friska anknytningar.

En sorgsen kille i sängen

Hur man återgår till det normala efter en traumatisk situation

Som vi nämnde ovan, oavsett hur hårt du jobbar för att komma tillbaka till det normala efter en traumatisk händelse, är du en förändrad person. Men du kan läka. Vissa skalor kan mäta effekterna av trauma, som den som utvecklats av Tedeschi och Calhoun år 1996.

Detta verktyg har hjälpt psykologer att upptäcka att kvinnor i regel är bättre på att övervinna trauma. De gör det genom att utveckla en ny uppskattning av livet och en ny, positiv syn.

För att komma till den punkten måste du ändå gå igenom följande steg:

  • Efter den traumatiska upplevelsen behöver du tid. Det är inte möjligt att omedelbart gå tillbaka till hur saker och ting var.
  • Du måste möta verkligheten. Berätta själv vad som hände i detalj. Vet vad du tycker och känner om upplevelsen. Ta kontakt med smärtan.
  • Du kan inte övervinna ditt trauma på egen hand. Du behöver hjälp och support.
  • Gå i terapi. Det finns flera tillvägagångssätt och strategier som är effektiva för att behandla trauma.
  • När du försöker komma tillbaka till det ”normala” efter en traumatisk händelse, försök att inte skapa nya rutiner. Din hjärna behöver vanor för att känna sig trygg.
  • Prova nya projekt. Känslan av att lämna saker bakom dig och ta dig an nya utmaningar ger dig en känsla av kontroll. Det ger också dig optimism och ger dig en ny syn på livet.

Sammanfattningsvis är det inte lätt för någon att övervinna en traumatisk situation. Detta gäller till en sådan grad att många människor blir lidande av PTSD. Det är viktigt att behandla smärtan så att du kan gå vidare med ditt liv. Du måste bryta kedjorna som håller dig som gisslan från att vara lycklig.

Det kanske intresserar dig ...

Neuroplasticitet och posttraumatisk stress: Kan hjärnan reparera trauman?
Utforska SinnetRead it in Utforska Sinnet
Neuroplasticitet och posttraumatisk stress: Kan hjärnan reparera trauman?

Trauman ligger bakom många emotionella och psykiska problem. I dagens artikel ska vi tala om kopplingen mellan neuroplasticitet och posttraumatisk stress.



  • Tedeschi, R. G., & Calhoun, L. G. (1996). The posttraumatic growth inventory: Measuring the positive legacy of trauma. Journal of Traumatic Stress9(3), 455–471. https://doi.org/10.1002/jts.2490090305
  • Yehuda, R. (2002, January 10). Post-traumatic stress disorder. New England Journal of Medicine. https://doi.org/10.1056/NEJMra0129
  • Levine, P (2015) Trauma And Memory. North Atlantic Books