Att dricka vatten så att hjärnan kan prestera på topp

· 5 januari, 2017

Två liter vatten om dagen håller kroppen vätskebalanserad. Du har säkerligen hört detta flera gånger, men vad det inte specificerar är att vatten även är bra för hjärnan.

Enligt flera studier finns det en koppling mellan uttorkning och koncentrationsbrist samt dåligt minne. Vatten är vitalt för att kroppen ska fungera, vilka vi alla vet, men även för sinnets utveckling. Så sanningen är att du kan förbättra hjärnans förmågor genom att dricka vatten varje dag. Något som är lika enkelt som det är oersättligt!

Uttorkning och mental hälsa

Att dricka vatten dagligen låter dig vätskebalansera organen, cellerna och musklerna… och även hjärnan. Nyligen publicerade studier indikerar att människor som inte konsumerar tillräckligt med vatten löper ökad risk för att bli sjuka, speciellt i högre åldrar.

Kvinna med huvudvärk

Med det sagt så blir vi inte ”smartare” av vatten, men det hjälper oss att nå vår maximala mentala prestationsförmåga. Vatten fungerar alltså som en väktare för hjärnan, och därmed för oss.

Vi får inte glömma denna maxim: ”Ju större uttorkning, desto mindre vakenhet och koncentration: mer dåsighet, trötthet och utmattning.”

Ett glas vatten i öknen

För att förstå hur denna vätska är vital för vår kropp och hjärna kan vi analysera fallet med en person som gått vilse i Sahara. När hans vatten är slut börjar hallucinationer och hägringar snart dyka upp. Det är sant att det finns andra faktorer som influerar honom, såsom höga temperaturer, solen och förtvivlan, men brist på vatten påverkar den motoriska koordinationen, uppmärksamheten och korttidsminnet.

Enligt läkare har en person lägre nivåer av elektrolyter när denne drabbas av uttorkning. Detta leder till en ändring i hjärnaktiviteten och i andra system som är involverade i kognitiva processer (förmågan att bearbeta information). Förlust av vätska i kroppen resulterar i ökad produktion av ”stresshormoner” och en sänkning i minnes- och uppfattningsfunktionerna.

En hydrerad hjärna är en ”vaken” hjärna

Torr mun, huvudvärk eller svårigheter att uttrycka oss korrekt är bara några av symptomen som ”varnar” oss om vätskebrist. Generell sjukdomskänsla, yrsel och desorientering är varningstecken på allvarligare fall.

Vi bör inte vänta med att dricka vatten tills vi är törstiga, för då befinner vi oss i det inledande stadiet av uttorkning. Om detta sker ofta börjar vår hjärna försvagas. Dåligt vätskeintag har sina konsekvenser i alla åldrar, men framförallt för barn och äldre, som är mer sårbara.

Genom att dricka vatten försvinner tecknen på mental trötthet (som är så vanliga idag). Du behöver inte anstränga dig för att få samma resultat (du kan till exempel undvika övertid på kontoret). Genom att dricka vatten och andra vätskor dagligen kan vi förbättra våra dagliga aktiviteter. Detta gäller framförallt de som är relaterade till planering och visuospatial bearbetning.

Glas fylls med vatten

För att säkerställa god vätskebalans finns det fler faktorer att ha i åtanke utöver att dricka två liter om dagen. Om färgen på din urin är mörk och den kommer i små mängder kanske du lider av vätskebrist. Vidare bör du undvika alkoholhaltiga drycker, läsk och kaffe (samtliga orsakar uttorkning).

När det är varmt eller när du tränar så är det nödvändigt att öka vätskeintaget och inkludera naturliga juicer. Om du lätt glömmer bort att dricka så kan du alltid ha med dig en vattenflaska. Du kan till och med sätta alarm för olika tidpunkter på dagen. Oavsett om det är vinter eller sommar råder vi dig att dricka vatten för din kropps och ditt sinnes skull!

5 steg för att träna din hjärna

På senaste tiden har jag stannat upp för att tänka på hur jag kan förbättra mina intellektuella förmågor och bli flexiblare såväl som snabbare när det kommer till resonerande. Ibland ställer jag mig själv den stora frågan: använder jag min… Läs mer»