Tio energidränerande attityder du måste undvika

2 november, 2019
Det är lätt att hålla sig fast vid vissa attityder som i slutändan är skadliga för ditt välbefinnande. I den här artikeln identifierar vi dem och tillhandahåller några strategier för att undvika eller begränsa deras effekter.

Vissa attityder eller tankesätt tömmer dig fysiskt och mentalt. Ibland antar du vissa energidränerande attityder utan att ens inse det, och du slösar din energi på bekymmer och negativa tankar som får dig att må dåligt.

Människor är ju energiska varelser. Energi är den motor som driver motivation och hjälper dig att dra full nytta av alla de möjligheter du har i ditt liv.

Energi är det som driver dig att göra det du vill göra och lyckas. Enligt Världshälsoorganisationen ”är energi nödvändigt för att tillgodose våra mest grundläggande behov”.

Känner du dig mentalt utmattad, omotiverad och orolig? Känner du att du inte har energi att göra det du behöver eller vill göra?

Du kanske har antagit några energidränerande attityder. Nedan upptäcker du tio av dem.

Deprimerad kvinna i soffa

1. Att leva i det förflutna är en av många energidränerande attityder

Att leva i det förflutna betyder att du ständigt återupplever saker som redan har hänt. Du längtar efter att gå tillbaka i tiden, att saker ska bli som förr.

Tyvärr kan du inte ändra det förflutna. Det finns inget sätt att förändra vad som redan har hänt.

Å andra sidan är nuet och framtiden i dina händer. Att vara fast i det förflutna istället för att fokusera på här och nu är mentalt utmattande.

Skulle det inte vara hälsosammare att spendera din energi på något du kan påverka? Du har makt att förändra nuet. Lägg dina resurser och din energi på nuet istället för att leva i det förflutna.

”Om nuet försöker döma det förflutna, kommer det att förlora framtiden.”

-Winston Churchill-

2. Skuld

I sin bok How to Say No Without Feeling Guilty: And Say Yes to More Time, More Joy, and What Matters Most to You, hävdar Patti Breitman att skuld kräver mycket energi.

Så att acceptera det förflutna och släppa all skuld du bär på, kommer att tillåta dig att leva i nuet och planera för framtiden.

3. Att inte vara bestämd

Varför är det så svårt att säga nej? Så många är vana att ge, att göra saker bara för att behaga andra. De är rädda för att säga ”nej” eftersom de inte vill verka själviska eller motsträviga.

Om du alltid säger ja, har du tid för alla utom dig själv. Du kommer att glömma dig själv för att behaga alla andra. Om du inte vet hur man säger ”nej” så kommer du snabbt att tömma din mentala och emotionella energi.

När du är upptagen med att göra saker för alla andra, åsidosätter du dina egna behov och önskningar.

”Folk tror att fokus betyder att säga ja till den sak du måste fokusera på. Men det är inte alls vad det betyder. Det betyder att du säger nej till de hundra andra bra idéer som finns. Du måste välja noggrant. Jag är faktiskt lika stolt över de saker vi inte har gjort som de saker jag har gjort. Innovation är att säga ’nej’ till 1 000 saker.”

-Steve Jobs-

4. Att inte kunna be om hjälp

Det finns alltid personer som föredrar att dö på kuppen och försöka lösa ett problem ensamma istället för att be om hjälp. Vissa människor föredrar till och med att misslyckas än att låta någon annan engagera sig i projektet.

En intelligent reglering av dina resurser innebär att du vet hur du delegerar, hur du ber om hjälp och hur du får råd rörande problem som är för stora för att ta itu med på egen hand.

Detta gäller särskilt i den moderna världen. Vi lever inte längre i en underhållsekonomi. Istället är alla specialiserade på en viss tjänst och lämnar allt annat till alla andra.

5. Det är väldigt energidränerande att oroa sig för mycket

Mycket av det vi oroar oss för har att göra med saker som kan hända i framtiden. Detta ställer frågan: är det vettigt att vara orolig för något som inte har hänt än?

Människor som är vana att oroa sig spenderar en stor del av sina känslomässiga och mentala resurser för att hantera dessa ”tänk om…”. Att oroa sig för allt som kan hända är en energidränerande attityd.

Att tänka på saker som ännu inte har hänt tar mycket tid.

”Det finns två typer av bekymmer – de du kan ​​och de du inte kan göra något åt. Ödsla inte tid på de senare.”

-Duke Ellington-

6. Klagande

Psykologen Joan Garriga skrev att ”klagande sänker människors vitalitet”. Att ständigt klaga på de saker som händer i ditt liv är en annan energidränerande attityd.

Den nedåtgående spiralen av att klaga är fullständigt improduktiv. Det paralyserar och hindrar dig från att göra bra saker av din tid.

Att klaga kan ibland användas som ett sätt att lätta på trycket eller som ett sätt att fly från det du upplever. Det låter dig på sätt och vis ventilera. Men när du håller dig fast vid det slösar du mycket av din energi.

7. Skjuta upp saker

Ibland skjuter du upp planer eller ansvar eftersom du inte vill göra dem. Att lämna saker till morgondagen är som att ladda upp ett stormmoln.

Så småningom kommer alla de saker du skjuter upp att regna ner på dig och orsaka negativa situationer i ditt liv.

”Vad du än kan göra, eller drömma att du kan, ska du påbörja. Djärvhet har genialitet, kraft och magi i sig.”

-Goethe-

8. Energidränerande attityder: att alltid se den negativa sidan av saker

Om du alltid ser glaset som halvtomt och alltid tänker att dåliga saker kommer att hända eller att saker inte går bra, kommer du att utveckla en dålig attityd.

Detta blir en självuppfyllande profetia. Sociologen Robert K. Merton skriver:

”Den självuppfyllande profetian är i början en falsk definition av situationen och framkallar ett nytt beteende som gör att den ursprungligen falska föreställningen går i uppfyllelse. Den självuppfyllande profetians specifika giltighet försvarar ett felaktigt agerande”.

Följaktligen, enligt Merton, om du tror att något kommer att gå dåligt så kommer det förmodligen att göra det.

Kvinna med energidränerande attityder

9. Att försöka kontrollera allt är något av det mest energidränerande som finns

Att försöka kontrollera allt omkring dig kan vara utmattande. Det kräver en enorm mängd ansträngning som i huvudsak är förgäves eftersom det i slutet av dagen är väldigt lite som faktiskt är under din kontroll.

Att anta denna energidränerande attityd orsakar frustration och ångest eftersom du faktiskt aldrig kommer att ha kontroll över allt.

Att ständigt försöka hålla allt exakt som du vill att det ska vara är omöjligt. När allt kommer omkring lever du inte i en bubbla. Människorna och sakerna omkring dig påverkar ditt liv.

10. Energidränerande attityder: att inte tillåta sig stanna upp och vila

Detta är den sista energidränerande attityden. Att sitta i soffan, ta en avkopplande dusch, titta på en film med din partner, läsa eller ringa en nära vän…

Det finns så många sätt att stanna upp och koppla bort, och att göra det är avgörande för din hälsa och ditt välbefinnande. Maslow inkluderar i sin hierarki av mänskliga behov vila som en avgörande del av ekvationen.

Avslutningsvis, kom ihåg att ett liv som levs i oro och rädsla leder till mycket lidande. Istället bör du skratta, gråta, älska och känna.

Om du spenderar mycket av din tid med att oroa dig över vad som kunde ha varit eller klaga över saker du inte kan förändra så kommer du att glömma nuet. Du kommer inte att kunna njuta av varje känsla av här och nu.

”Älskar du livet? Ödsla då inte tid, för det är vad livet består av.”

-Benjamin Franklin-

Se till att undvika dessa energidränerande attityder om du vill leva ett bättre liv.

  • Wilson, K. G., & Soriano, M. C. L. (2014). Terapia de aceptación y compromiso (ACT). Ediciones Pirámide.
  • Branden, N., & Senestrari De Salvi, M. (1990). El respeto hacia uno mismo: cómo vencer el temor a la desaprobación de los demás, el sentimiento de culpa, la inseguridad.