Håll din hjärna ung med 3 dagliga vanor

· 13 december, 2016

Känner du ibland att du inte kommer ihåg saker lika bra som förr? Kanske du känner dig mentalt tung när det kommer till att organisera din arbetsdag eller att hitta de resurser som du behöver för att möta ditt dagliga liv.

Om detta har hänt dig så har nog någon sagt till dig att ”det är normalt vid din ålder”, för att försöka få situationen att verka mindre allvarlig.

Men det är bra att komma ihåg att mental färdighet inte nödvändigtvis har att göra med din ålder. Hjärnan är kroppens processor. Den kommer att hålla sig intakt.

Vi kan alltid fortsätta samla på oss verktyg och råd för att bibehålla funktionerna hos hjärnan, precis som barn och tonåringar gör. På detta sätt kommer vi att få en ung, hälsosam hjärna med all dess potential.

Ljus

Det finns många inom politik och ledarskap som har fortsatt utveckla hjärnan för att hålla den ung och för att inte förlora några mentala färdigheter. Så varför lider vissa av oss mer av hjärnans åldrande än andra?

”Min hjärna är nyckeln som definierar mitt fria sinne.”
-Harry Houdini-

Olika vetenskapliga studier har visat att detta beror på processen när det kommer till hjärnans åldrande. Därför ska vi idag ta upp 3 dagliga vanor som kommer hjälpa dig att hålla din hjärna ung.

Läs

Att läsa får oss att visualisera och att skapa nya världar baserat på de sidor vi läser. Detta hjälper oss att stimulera och utveckla aktiva tankar.

I och med att neuronerna hela tiden är aktiva när vi läser så förhindrar vi att de dör. Vi får dem även att kommunicera bättre.

Därför rekommenderar jag att du börjar läsa mer frekvent. Du kommer att aktivera din kreativitet och träna din hjärna på ett kul sätt.

Träna din andning

Det finns många personer som har förlorat vissa cerebrala förmågor p.g.a. andningsstillestånd. Detta beror på att syretillförseln är en viktig nyckel för att hålla hjärncellerna hälsosamma.

Vanan av att veta hur man andas är den hälsosammaste som finns. Det innebär att man inte röker och att man gör andningsövningar för att ta hand om sin andning. Aktiviteter som för oss närmre moder jord: promenader, vandringar, att gå genom skogen. Utöva träningsformer där du lär dig andas ordentligt, såsom löpning eller simning.

Hand

Gå ur din komfortzon

Rutiner tenderar att vara dåligt för en hälsosam, ung hjärna. Om man hela tiden gör samma sak så kommer inte nätverket i hjärnan att utvecklas och hitta nya möjligheter. Sätt därför upp nya mål för dig själv. Gör en lista på allt du vill förändra med dig själv på ett positivt sätt.

Låt inte dina vardagliga problem stoppa dig, och vänta inte på att andra ska lösa dem. Genom att integrera denna intelligenta vana i ditt liv kommer du att kunna stimulera kopplingarna i din hjärna och bibehålla din essens. Din essens är det som gör att du kan hitta styrkan för att nå din fulla potential. Och därför njuta av ditt liv till fullo.

Börja med kluriga spel och aktiviteter, såsom korsord och sudoku. Kom ihåg att våra hjärnor ändras konstant under livet. Och kom ihåg att du alltid har möjligheten att ta till dig nya förmågor och hålla din hjärna ung, hälsosam och stark.

”Vilken man som helst kan, om han försöker, forma sin egen hjärna.”
-Santiago Ramon and Cajal-