Hur man hanterar explosivt raseri

· 8 juli, 2016

Att bli arg ibland är bara bra. Raseri är en känsla som låter oss frigöra oss själva från frustrationer vi bär på. Det är en känsla som visar sig när vi ställs inför svårigheter.

Raseri är något som kommer och går och som kan visa sig på olika sätt. Det involverar inte nödvändigtvis skrikande; det kan vara en mycket mer kontrollerad reaktion som hjälper oss att återetablera gränser.

”Om man inte tillåts uttrycka sitt raseri eller ens erkänna det på insidan, är man helt enkelt berövad på både styrka och kontroll.”

-Carolyn Heilbrun-

Explosivt raseri

Är du någon som vet hur man uttrycker sitt raseri? Eller håller du det inom dig tills du inte klarar av det längre och inte har något annat val än att explodera?

Det förstnämnda är det hälsosammare alternativet, men om du inte är kapabel till det ska vi idag ge dig några tips för hur du kan agera när du håller på att explodera.

Att tappa kontrollen

En av konsekvenserna av att inte släppa ut ditt raseri i små doser är att vreden ansamlas. Allt vi undertrycker, allt vi inte säger på grund av rädsla för hur någon kan reagera, allt som stör oss och vi inte uttrycker – det sparar vi, men vi eliminerar det inte.

Att ignorera saker som stör oss får dem inte att försvinna. Om till exempel en specifik attityd från en vän stör oss, vår familjesituation är spänd och vi har problem på jobbet på grund av stress, kommer detta komma ut förr eller senare. Det är då vi exploderar och tappar kontrollen över oss själva. Om du är en av dessa personer kommer du säkerligen överraska personer omkring dig med dessa reaktioner. Du kanske till och med överraskar dig själv.

Under dessa kontrollförluster kanske du inte ens kommer ihåg vad du sagt eller gjort. Allt exploderar bara ut ur dig utan kontroll. Detta gör dig totalt oförutsägbar. Du kan explodera vid vilken sekund som helst utan att förutse när det kommer hända. Du är som en tickande bomb som kan explodera vilken sekund som helst.

Om mitt raseri håller på att explodera, vad kan jag göra?

Det är svårt att slå fast när vi kommer explodera, men om vi känner oss själva kommer vi börja inse att det finns tecken på att vi håller på att tappa kontrollen, även om det kanske redan är för sent.

Det bästa vi kan göra är att försöka uttrycka våra känslor när vi känner dem, eller åtminstone inte låta den tickande bomben börja ansamlas eftersom den förr eller senare kommer explodera.

Ångest

Därför bör vi komma ihåg följande råd:

  • Fråga dig själv huruvida vreden är värt det? Finns det en anledning bakom den?
  • Lär dig att tala, lär dig att fråga, lär dig att skilja ut och manifestera sakerna som stör dig.
  • Skapa lite avstånd och få lite luft.
  • Börja hitta lösningar på sakerna som stör dig.

Tänk på lösningar, men tänk aldrig att lösningen är att ignorera och se vad som händer.

När du befinner dig i svåra situationer ska du dessutom lära dig att skapa lite avstånd. Av vana ställer folk frågor till oss eller ber oss att lugna ner oss. Detta kommer bara göra oss ännu argare och förblinda oss med vrede.

Börja lära dig från dessa stunder. På så sätt kommer du må bättre med dig själv och undvika att tappa kontrollen, vilket kan hända vid väldigt olämpliga tillfällen.