Hur man lever med en ångestfylld person

· 18 mars, 2016

Ångest är ett utmanande problem, inte bara för personerna som lider av det, utan även för personerna runt omkring. Det kan otvivelaktigt bli utmattande. Det kräver mycket energi, och alla är inte villiga att spendera sitt liv med någon som är så krävande, som så lätt blir arg och frustrerad och som reagerar destruktivt när saker inte går som planerat. En ångestfylld person kan nå en punkt när denne beskyller alla runt omkring sig för precis allt som inträffar.

Personer med ångest tenderar att vara väldigt impulsiva; de tänker inte innan de talar, de planerar inte särskilt långt in i framtiden och de har problem med nära relationer (inklusive kärleksförhållanden, vänskap eller familj).

Ögon och fjärilar

”Ångest tömmer inte morgondagen på dess sorger, utan tömmer bara dagen på dess styrka.”
–Charles Spurgeon–

Om du lever med någon vars ångest har överskridit normala nivåer ska du inte begå misstaget att gå din väg och lämna honom eller henne ensam med sina problem. En ångestfylld person har en obalans av något slag, och majoriteten av dennes reaktioner är inte rationella. Att sätta sig själv i hans eller hennes skor kommer underlätta situationen oerhört.

Hur gör man livet med en ångestfylld person enklare?

Nyckeln, som alltid i förhållanden, är att utveckla förståelse. Att uppmärksamma dessa tips kan hjälpa dig att leva med en ångestfylld person:

Kom ihåg personen bakom ångesten

Säkerligen har din partner, vän eller ditt barn en massa positiva drag som kan motverka negativiteten som kommer med ångesten.

Vi upplever alla perioder när vi känner oss nervösa eller pressade, för att senare bli lugna och älskande. Det är därför viktigt att se bortom det personen kan ha ångest för och uppskatta dennes positiva kvaliteter istället.

När vi blir ängsliga är vår hjärna inkapabel att vila eller ”koppla bort”. Vi är konstant medvetna om vad som försiggår omkring oss och kan inte sitta still. Detta är ett känslomässigt stadium som är mycket överväldigande. Om vi dessutom lägger till känslan av att befinna sig i en hotfull miljö så blir det hela ännu svårare. Varför inte ta en helg med din partner där ni åker ut på landet eller till stranden?

Hjälp honom eller henne att känna sig förstådd

Att säga ”Jag förstår att du är ängslig” är inte tillräckligt. När personen känner sig ängslig ska du hjälpa denne att tänka på det på ett rationellt sätt. Tillsammans kan ni komma fram till de bästa slutsatserna och lösa problemen.

Om personen utöver att vara överväldigad av situationen, sina nerver och sin ångest även får höra att denne ska ”lugna ner” sig kommer saker och ting inte lösa sig. Tjata inte på honom eller henne genom en uppmaning att ”glömma det”, ”slappna av” eller ”ta en tupplur”. Ju mer sådant du gör, desto sämre kommer han eller hon må.

Tala om det. Det finns inget mer befriande för personen än att tala om vad denne går igenom. Kanske kommer ångesten minska eller upphöra bara genom att tala om problemet. Om han eller hon ber att få tala med dig ska du ge ditt medgivande. Du kan vara oasen mitt i öknen som personen behöver. Kom ihåg att aktivt lyssnande kan vara väldigt hjälpsamt i dessa situationer.

Fira de små framstegen

Om du uppskattar att personen gör en ansträngning för att minska sina ångestnivåer och resultaten är små (men effektiva) ska du gratulera denne! Säg att personen gör bra ifrån sig, få honom eller henne att känna sig stödd och ge erkännande för engagemanget.

Var väldigt tålmodig, speciellt när förbättringarna kommer gradvis och långsamt. Kom ihåg att varje ändring till det bättre är välkommen, oavsett hur liten den är.