Börja träna neurobics – ett träningspass för hjärnan

16 maj, 2020
Neurobics är en form av mental träning som hjälper dig att bibehålla hjärnans smidighet och flexibilitet. Den bryter de automatiska och vanemässiga mentala låsningarna och väcker de områden i hjärnan som är vilande, vilket förbättrar din hjärnkapacitet.
 

En kult av fysisk estetik råder i västvärlden. Således är många människor besatta över att hålla sig i form och att skulptera sina kroppar. Men få människor tänker på att träna sina hjärnor. Vänta, va? Betyder det att det finns ett sätt att hålla din hjärna i form? Ja, det finns det! Fortsätt läsa och lär dig mer om hur du kan träna neurobics, en form av kognitiv träning för hjärnan.

Även om det är bra att ta hand om sin kropp och sitt allmänna utseende, glöm inte att din hjärna fungerar som en muskel och också kräver träning. Den är inte bara ett organ i mängden utan ett ovärderligt operativt system. Således bör du prova neurobics, ett bra sätt att hålla sig i form.

Du kan justera de föreslagna övningarna så att de passar dina specifika behov. På detta sätt kan du förbättra dina mentala förmågor beroende på din ålder. Det finns övningar för både barn och vuxna i alla åldrar.

Varje man kan, om han så önskar, skulptera sin egen hjärna.”

-Santiago Ramón y Cajal-

En hjärna som tränar

Vad exakt är neurobics?

Det är en mental träning av neuronerna som består av en uppsättning övningar, problem och mentala pussel som kan förbättra den mentala prestandan. Lawrence Katz och Manning Rubin, neurobiologer vid Duke University i Durham, North Carolina, kom på konceptet.

 

Dessa författare skapade neurobics som ett träningsprogram för hjärnan vilken man måste stimulera genom förändrade rutiner och genom en serie övningar som hjälper en att upprätthålla en långsiktig optimal mental hälsa.

Enligt Katz och Rubin (1999) skiljer sig neurobics mycket från andra typer av övningar för hjärnan, vilka i allmänhet innefattar logiska övningar, pussel och isolerade sessioner.

Istället kräver neurobics att du använder alla dina sinnen för att förbättra och generera olika naturliga kontaktvägar som hjärnan använder. På det här sättet skapar du nya kopplingar mellan olika typer av information. Att medvetet skapa nya associerande mönster är en central del av denna typ av hjärnträning.

En kvinna som utövar Sudoku

Du kan träna neurobics med olika metoder

Neurobics är träning som involverar hjärnhalvorna, kroppsrörelser och alla sinnen; särskilt ögonen används för att stimulera myelin samt för att underlätta inlärningen.

Detta program har följande mål: att förbättra ditt fysiska tillstånd, att upprätthålla kvaliteten på dina rörelser, att stärka din psykologiska och kognitiva förmåga och att hjälpa din hjärna att kommunicera med kroppen för att eliminera stress och spänningar däri.

 

Det finns många olika övningar du kan träna. Ju kreativare du blir, desto större förmågor kommer du få. Här är några idéer:

  • Lös sudokupussel, ta tid på dig när du gör dem för att hålla reda på dina framsteg.
  • Lär dig nya ord och integrera dem i dina samtal.
  • Vänd armbandsuret upp och ner.
  • Utläs tiden på en klocka genom att titta på den i en spegel.
  • Gå baklänges genom din bostad (gör det försiktigt).
  • Borsta tänderna eller kamma håret med din icke-dominerande hand.
  • Titta på bilder upp och ner och fokusera på detaljerna i dem.
  • Använd din mobiltelefon med din icke-dominerande hand.
  • Klä på dig med stängda ögon.
  • Ta en annan väg till jobbet, ditt hem eller till skolan.

Kort sagt, alla övningar som bryter mot din rutin och dina automatiska beteenden kommer att stimulera din hjärna och göra att den fungerar bättre.

Vilka är fördelarna med att träna neurobics?

Under en lång tid har forskare trott att hjärnan kan skapa neurala förbindelser endast under barndomen. Men Katz menar att hjärnan fördelar och bearbetar alla nödvändiga sensoriska intryck och skapar nya strukturer och kopplingar i alla åldrar. Genom att träna neurobics kan du:

  • Skapa nya kopplingar (synapser) i hjärnan genom att experimentera med nya aktiviteter i det dagliga livet.
  • Stimulera produktion och regenerering av nervnätverk genom hjärnans sensoriska centra.
  • Sätta igång produktionen av neurotrofin eller specifika molekyler som gynnar neuronernas överlevnadsgrad.
  • Att träna din hjärna är viktigt eftersom det hjälper dig att använda hela hjärnan och kroppen samt förbättrar din koncentrationsförmåga, ditt balanssinne, ditt tänkande, ditt minne, din kreativitet, din hörsel, din uppmärksamhetsförmåga samt din uppfattningsförmåga.
 

Därför ”är det en strategi som förbättrar inlärningsförmågan och attityder samt hjälper till att förebygga och avhjälpa brister med motorik, beteende, tanke- och verbala uttryck, skrift och hyperaktivitet” (Orellana, 2010).

Tack vare de övningar som inbegrips med neurobics är det möjligt att utveckla nya strukturer och nervkopplingar. Med hjälp av neurobiologiska tekniker kan du ocskå förhindra uppkomsten av olika neurodegenerativa störningar, såsom Alzheimers sjukdom, depression och Parkinsons.

Aguirre Vargas, I. (2012). Gimnasia cerebral para niños de 4 a 5 años como instrumento de estimulación de las capacidades (Bachelor’s thesis, Universidad del Azuay).

Díaz Bravo, L. E., & Chapoñan Guivar, K. (2017). Propuesta de estrategias basada en Gimnasia Cerebral para potenciar procesos de atención en estudiantes del nivel inicial, Chiclayo 2014.

Novoa López, MH (2018). Diseño y aplicación de un programa para el desarrollo de la creatividad y la influencia en la calidad de los resultados académicos 2018.

Orellana, R. (2010). Gestión de la calidad en aprendizajes significativos. 2da. Edición. Lima, Perú: Gráfica Ángeles S.A.C.