7 riktlinjer till att hantera oönskad ensamhet

· 12 augusti, 2018

Ensamhet i sig själv är vare sig bra eller dåligt. Det beror på hur du tar dig igenom den och accepterar den. Vi är alla – och vill ibland vara det – ensamma. Vi behöver det och det är bra för oss. Det finns dock tider när ensamhet uppstår ur ledsamhet eller övergivande. Att drabbas av oönskad ensamhet över en längre tid kan vara väldigt tufft eftersom vi är sociala varelser.

Det är därför som vi idag ger dig sju riktlinjer till att hantera det på ett intelligent sätt och använda det för att växa som person. Häng med!

Oönskad ensamhet

Det finns flera former av ”negativ” ensamhet. En person kan känna sig hjälplös, ensam och endast ha små förhoppningar om att situationen kommer förändras. För dessa personer kan ensamhet kännas som en fällande dom: en oönskad situation, en bestraffning som är klart orättvis.

Oönskad ensamhet är en av de mest negativa upplevelserna för en persons hälsa, både fysiskt och psykiskt. Konceptet ensamhet är inte samma sak som isolering. Beroende är ännu mer olikt ensamhet. Vi skulle kunna säga att de är tre olika sidor av ensamhet, och var och en av dem har sina för- och nackdelar.

Vilka är de vanligaste formerna av ensamhet?

Först och främst kan det innebära att ha avstånd från folkmassor, vardagsstressen och livets oljud… Denna typ av ensamhet är nödvändig för oss för att ”ge oss själva bränsle”, be, skriva eller koncentrera oss.

Vi behöver denna typ av ensamhet. Om vi hanterar den intelligent kan den ge oss stora fördelar. Många gånger väljer vi dock inte ensamheten – istället är den något som tvingas på oss. Om den är påtvingad kan vi känna oss så ensamma att vi bland massor av människor känner oss isolerade.

Man hanterar ensamhet

Tragisk, psykisk ensamhet

Psykisk ensamhet är kanske den värsta typen av ensamhet. Den kan leda till en patologi och till och med sluta i självmord. Ensamhet kan även komma från att du känner att du inte har några djupa relationer. Kanske har du inte några sanna vänner eller en familj du litar på.

Vissa personer kan också vara särskilt mottagliga för ensamhet. Det finns studier som visar att det är alltmer vanligt förekommande när vi närmar oss 40-årsåldern. Det når sin kulmen när barnen lämnar hemmet och vi går i pension. När barnen lämnar hemmet kan ”tomt fågelbo-syndrom” förekomma. Det behöver inte vara dåligt dock, vi kan dra nytta av det.

Det finns en annan typ av ensamhet som vanligtvis inträffar i hög ålder, när vi förlorar självständighet och får svårt att röra oss. Om vi vet hur vi kan acceptera detta och få det att fungera, kan det stärka oss.

Kvinna i havet tänker på ensamhet

7 riktlinjer för att hantera oönskad ensamhet

Organisera livet annorlunda

Organisera ditt liv enligt ditt nuvarande tillstånd (singel, änka, pensionerad, utan barn, etc.). Gör dig av med stressfyllda rutiner du brukade ha som hemmafru/-man eller anställd om det inte längre är du. Det är hög tid att uppdatera dina rutiner.

Ta fram tidsplaner

Stå fast vid specifika tider för att gå till sängs och för att stiga upp. Försök att inte låta ditt liv bli till en ”anarki”. En tidsplan kan ge dig en känsla av säkerhet. Även dagar då du inte behöver stiga upp tidigt ska du inte stanna i sängen. Du kommer bara att känna dig mer nedstämd om din kropp inte följer en tidsplan.

Ät alltid vid samma tid

Om möjligt, ät alltid vid samma tidpunkt. Ät middag varje kväll, även om den är liten. Fall inte i fällan att äta endast när du är hungrig eller äta utan kontroll. Du kommer märka det på din psykiska hälsa och ditt sinnestillstånd. Oordning genererar ytterligare oordning, och det kan leda till ängslighet.

Man tänker på ensamhet

Testa att själv sätta tempot

Låt dig inte svepas iväg av hur du känner dig tillfälligt. ”Jag är uttråkad, jag känner inte för att ta en dusch och klä på mig… Jag tänker bara ligga på soffan hela dagen och vänta på ett samtal eller ett besök som aldrig kommer”. Titta på din att-göra-lista och gör något med din dag!

Ägna dig åt belönande aktiviteter

Har du en trädgård? Gå ut dit och bli smutsig. Om du har en trädgård, ta hand om den; det finns alltid något att göra. Om inte, skaffa inomhusväxter och ta hand om dem. Du kan även städa huset, organisera, diska… Att göra något som distraherar dig och håller dig aktiv är bra och hälsosamt.

Slå inte ihjäl tid

Vi behöver hitta saker som kan fylla vårt schema, men det ska vara något som har betydelse för oss, som vi uppskattar och som hjälper oss att växa. Det handlar om att hitta något som attraherar dig och som fångar ditt intresse.

Lägg i en ny växel

Gör en förändring. Ändra dina vanor, tillför lite risk till dit liv, gå på bio även om du inte har någon med dig, gå ut och ät middag en dag, res.

Relationen vi har till ensamhet beror på oss. Att leva ensam betyder inte nödvändigtvis att man känner sig ensam. Om du går igenom situationer såsom denna hoppas vi att dessa riktlinjer kan hjälpa dig, om än bara lite!