6 tips för att sluta vakna upp trött på morgonen

· 21 september, 2018

Känner du att du hela tiden vaknar upp och är trött? Känner du att du egentligen skulle vilja sova några timmar till? Vaknar du upp och är trött även om du har gått och lagt dig i tid? Det är viktigt att sova tillräckligt många timmar för att inte vakna upp trött, men det kan även finnas andra viktiga aspekter att tänka på.

Det är inte alltid som man förstår hur viktig sömnen är. Om man inte får bra sömn så kan detta påverka minnet och göra en irriterad. Man kan dessutom drabbas av den där känslan där man känner att man inte kommer någonvart.

Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar att man sover minst 6 timmar per dygn. Det framhävs vidare att kost och fysisk träning påverkar sömnen. Sömn är inte en lyx, utan en nödvändighet eftersom den påverkar vår prestationsförmåga och våra känslor.

Råd för att sluta vakna upp trött.

6 tips för att sluta vakna upp trött

Man kan som tur är justera livsstilen så att man inte behöver vakna upp trött och utmattad. Av denna anledning kommer vi ge dig några råd som låter dig starta dagen full av energi. Tänk på följande råd, för de har betydelse för ditt välmående.

Inkludera hälsosamma livsmedel i kosten

Om du inte vill vakna upp trött och istället ha mer energi så rekommenderar vi att du inkluderar mat med mycket magnesium och järn, som nötter, fisk och grönsaker.

Frukosten är viktig. En skål med havregrynsgröt och en skiva rostat bröd kan återaktivera metabolismen och hjälpa kroppen att vakna.

Ät inte middag precis innan du går och lägger dig

Matsmältningen tar tid. Du bör därför försöka äta med 3-4 timmars mellanrum och undvika stora måltider under kvällen.

Vid första anblicken kanske det inte verkar vara viktigt, men det har faktiskt stor påverkan. Om du äter stora och tunga måltider innan du går och lägger dig kommer du inte kunna sova eftersom kroppen måste vara väldigt aktiv för att smälta maten.

Drick inte kaffe på eftermiddagen

Många av oss behöver kaffe för att ta oss igenom dagen, men sömnen kommer påverkas om man dricker koffein efter 14:00 på eftermiddagen. Koffein minskar sömnens kvalitet och du kommer därför vakna upp trött.

Om du är kaffeberoende så behöver du inte oroa dig, för vi vill inte beröva dig på din dagliga kaffetår på morgonen. Vi vill bara rekommendera att du inte dricker kaffe efter lunchtid så att din sömn inte påverkas.

Kaffe på träbord.

Använd inte elektroniska apparater

Elektroniska apparater stimulerar sinnet och håller oss vakna. Du bör tänka på att ljuset från dessa apparater kan påverka våra melatoninnivåer. Detta hormon kontrollerar sömncyklerna.

Vi rekommenderar därför att du inte använder elektroniska apparater innan du går och lägger dig. Detta inkluderar datorer och mobiltelefoner. Det är bättre att exempelvis läsa en bok.

Gör träningen till en daglig rutin

Det kanske låter kontraproduktivt, men träningen hjälper till att balansera dina hormoner, vilket förbättrar ditt insulinmotstånd och hjälper dig att somna.

Din kropp är menad att röra på sig. En stillasittande livsstil påverkar humöret och kommer i det långa loppet att göra dig utmattad.

Kvinna som joggar i parken.

Ordentlig dygnsrytm

Ett av de bästa sätten att bibehålla bra sömn är att ha en fast dygnsrytm. Tänk på att man genom att sätta upp rutiner låter kroppen veta när den bör vara aktiv och när den bör vila. Du kommer dessutom få bättre sömnkvalitet så länge du sover det antal timmar som behövs.

Du kanske redan använder dig av många av dessa tips, men om du inte gör det så har du nu fått sex enkla saker för att kunna vakna och känna dig utvilad. Dessa tips kommer inte bara förbättra din livskvalitet, utan även ge dig mer energi att bemöta dagen med.