4 yogaställningar för att sova bättre

· 6 oktober, 2018

Personer med insomnia kan använda sig av yogatekniker för att sova bättre och må bättre överlag. De somnar snabbare, känner sig mer utvilade och somnar lättare om ifall de skulle vakna upp mitt i natten.

Om du vill börja med yoga för att sova bättre så bör du samtidigt lyssna på din kropp. Du bör inte anstränga kroppen alltför mycket eller utföra övningar som gör ont.

Det rekommenderas att patienter med sömnsvårigheter utövar yoga under en timme per dag. Yoga kan förhindra att man utvecklar hypertoni. Det har även visat sig att yoga hjälper till att minska stress.

Fortsätt läsa för att få reda på mer om vilka yoga-övningar du kan använda dig av för att motverka insomnia.

4 yogaställningar för att sova bättre

Yoga kanske inte löser våra sömnproblem direkt, men om man ägnar sig åt övningarna varje dag innan sängdags kommer man märka av att man sover bättre. Du kommer känna dig mer avslappnad och det kommer reducera stress i ditt liv. Du kommer kunna tänka klarare, vilket gör det lättare för dig att somna.

Virasana

Det kanske inte verkar så vid första anblick, men detta är en av de bästa ställningarna för att slappna av. Vi rekommenderar att du sitter i denna ställning några minuter innan du går och lägger dig. Sätt dig ner på golvet som på bilden nedan.

Kvinna som utövar yoga.

Tänk på att sitta med ragg rygg. Axlarna och huvudet bör vara i linje med höfterna. Om det gör ont vid knäna kan du lägga en kudde mellan dina fötter och rumpan.

Virasana är ett ställning som förbättrar ens välmående och gör att man känner sig fulländad. Den gör att du känner dig stabil både fysiskt och emotionellt eftersom den stimulerar tryckpunkter på fötterna som gör att man slappnar av.

Savasana

Den här ställningen gör att man känner sig mer centrerad. Man ”återansluter” till andningen och släpper den dagliga stressen. Vi rekommenderar att du ägnar dig åt övningen innan du går och lägger dig. Den kommer hjälpa dig att sova bättre.

Lägg dig ner på rygg. Armarna bör vara vid sidorna. Höj sedan handflatorna och slut ögonen. Ta några andetag och andas in och ut sakta. Du kommer märka hur avslappnad du blir efter att ha utfört övningen under några sekunder.

Jathara Parivartanasana

Om du har problem med magen under natten rekommenderar vi en ställning som heter jathara parivartanasana. Denna övning lindrar svullna magar och sura uppstötningar. Den förbättrar dessutom cirkulationen och lindrar spänningar i nacke och rygg.

Lägg dig på rygg på golvet. Sträck ut armarna. Böj knäna och för dem sedan mot bröstet. För dem sedan åt höger samtidigt som din vänstra axel rör vid golvet. Vänd sedan huvudet mot vänster. Pressa mot dina knän med högerhanden.

Håll denna ställning och räkna till 6 samtidigt som du andas in och ut medan du räknar. Upprepa sedan sekvensen genom att föra knäna åt vänster.

Kvinna som tränar.

Viparita Karani

Arbetsdagen är slut och du har gått runt under hela dagen. Fötterna och vristerna känns trötta och svullna. Prova då denna övning, som hjälper dig att reglera blodflödet.

Placera en yogamatta på golvet bredvid väggen. Lägg dig ner på rygg och höj upp benen mot väggen. Sträck ut armarna åt sidorna och andas djupt. Du kan utföra denna övning så länge som du känner att du behöver.

Yoga anses vara en av de bästa övningarna för insomnia, eftersom det får både kroppen och sinnet att slappna av. Om du utför dessa övningar regelbundet kommer du kunna reducera stress och spänningar i ditt liv.