6 tips för att starta din dag på rätt sätt

· 18 april, 2017

Det finns stunder i livet när allt verkar flöda. När vi känner att livet är bra, och det är lätt att låta sig svepas iväg. Vi tänker inte på vad som sker med oss eftersom vi är nöjda med våra liv och känner oss bekväma i oss själva. I dessa tider är det lätt för dig att komma upp ur sängen och starta din dag.

Å andra sidan kan livet ibland ge oss dåliga tider. De mörkaste perioderna, som kräver extra ansträngning och till och med gör det svårt för oss att slutföra de minsta av handlingar.

Dessa stunder kan orsakas av en närståendes dödsfall, ett uppbrott, obehag på jobbet, ekonomisk press eller problem med våra barn.

Hjärtformad bubbla

Anledningen eller magnituden av vad som sker spelar ingen roll. Ingen har förmågan att bedöma hur allvarligt ett problem är för oss. Det finns tider när små vändningar i livet slår hårt mot oss, och vi måste lära oss att respektera dem.

Men hur en person konfronterar sina egna problem är viktigt. Och det bästa sättet för dig att hantera dem är att kliva upp ur sängen och starta din dag.

Tips för en framgångsrik dag

1. Ät en utsökt frukost. Frukost är den viktigaste måltiden på dagen, utan tvivel. Men om vi dessutom lagar något utsökt kommer frukosten bli en stor motivatör för att få upp oss ur sängen.

2. Läs en bok och lämna nyheterna till efteråt. Folk börjar vanligtvis dagen med att läsa tidningen, vilket ofta orsakar stress. Böcker tenderar å andra sidan att stimulera hjärnan och är bra för sinnet.

3. Meditera. Sätt dig på en dyna med benen i kors och händerna på knäna. Försök hålla ryggraden rak och sinnet tomt. Om detta är svårt för dig ska du koncentrera dig på din andning, på de små vibrationerna, på att få din näsa att ta in och släppa ut luft. Det krävs inte särskilt mycket tid. Med tio minuter om dagen kommer du märka skillnaden.

4. Träna. Det är bevisat att det är bättre att sova lite mindre och ta en promenad, springa eller utföra gymnastik i hemmet. Träning får kroppen att producera endorfiner – hormoner som stimulerar hjärnans njutningscentra. Vidare kan träning göra musklerna och sinnet avslappnade och få oss att sova bättre samt djupare.

5. Klä dig väl. Det viktiga må vara vad som är inom oss, men vårt yttre är en reflektion av det. Vi kommer inte må på samma sätt om vi är dåligt klädda och ovårdade som när vi är säkra i vårt utseende.

6. Tillit. Tro på din kapacitet att lösa problemen som uppstår under dagen. Se dig i spegeln, le mot dig själv, acceptera dina rädslor och bekräfta dina förmågor. Sakta men säkert kommer du känna dig säkrare och ta kontroll över din situation.

De flesta påbörjar sin dag utan full medvetenhet om sin kropp och sitt sinne, och skapar vanor som får dem att gå genom livet på autopilot. Därför är det viktigt att ta några extra ögonblick innan du påbörjar vardagsruset för att fokusera på dig själv och dina egna tankar.

Vi får heller inte glömma att vi väljer våra tankar och att de därefter sätter sin prägel på vårt beteende. Varje val vi gör slår fast hur vi mår fysiskt, mentalt och känslomässigt, så se till att starta din dag på rätt sätt med dessa tips.

Foto från Vibrant Image Studio.