7 fördelar med att ta promenader, enligt vetenskapen

· 23 september, 2017

Den argentinske poeten Miguel Cantilo sade ”Jag vet att jag genom att täcka över mina ögon kan komma väldigt långt bort utan att behöva gå”. Tyvärr är det så att de personer som följer denna lärdom inte kommer att kunna dra nytta av alla vetenskapliga och psykologiska fördelar med att ta promenader.

Efter detta lilla inslag av humor kommer vi nu att komma till de viktiga delarna. Det finns många fördelar med att ta promenader utöver att bara njuta av denna aktivitet. Det har gjorts flera studier rörande ämnet och domen är enig: att ta promenader har stora fysiska och psykologiska fördelar.

Vetenskapliga och psykologiska fördelar med att ta promenader

Den första vetenskapliga och psykologiska fördelen med att ta promenader är att det är en väldig behaglig aktivitet. En kort promenad kan få dig att må bättre eftersom det är en aerobisk träning på låg intensitet som kan ge dig ett ögonblick av frid mitt under dagens alla spänningar.

Gång

Andra fördelar med att ta en lång promenad inkluderar att njuta av naturen och förbättra fysiken, vilket går hand i hand med att förbättra vårt mentala tillstånd. En studie från University of Tennessee slog fast att kvinnor som tog promenader varje dag hade mindre kroppsfett än kvinnor som var mer stillasittande. Detta förbättrade deras livskvalitet och minskade även risken för blodproppar.

De andra fördelarna inkluderar…

Hjälper dig att sova bättre

Att gå hjälper kroppen att utsöndra serotonin. Detta är en neurotransmittor som kommer från aminosyran tryptofan, som ökar produktionen av melatonin. Melatonin reglerar dygnsrytmen, vilket gör den idealisk för att somna snabbare och få en bättre sömnkvalitet.

Serotonin kontrollerar även stress. Det är ingen dålig idé att ta en promenad när du känner dig rastlös eller har ångest. Faktum är att en studie vid Sao Paulos universitet visade att man genom att gå och utföra andra typer av aerobisk aktivitet kan förbättra sömnkvaliteten om man lider av insomnia.

Får dig på bättre humör

Vill du bli lyckligare och ha ett bättre humör under dagen? Enligt California State University, kommer man genom att gå inte bara att utsöndra serotonin, utan även endorfiner. Kombinationen av dessa två är en idealisk blandning för att du ska kunna känna dig mycket bättre eftersom de är kända som lyckans kemikalier.

”Jag har lärt mig två sätt att knyta mina skor. Det ena sättet är bara bra för att ligga ner. Det andra är bra för att gå.”
-Robert Heinlein-

Kvinna

Ökar den förväntade livslängden

Den medicinska fakulteten vid University of Michigan hävdar att personer mellan 50 och 60 års ålder reducerar risken för att dö under de närmaste 8 åren med 35% bara genom att gå. Jag vet inte vad du tycker, men detta gör i alla fall mig lugnare!

Reducerar och motverkar kognitiv nedgång

Enligt en studie vid University of San Francisco, kommer du att kunna motverka att dina mentala förmågor minskas med åren om du tar promenader. Det gjordes en studie med 5000 deltagare som var 65+, där de fick gå 3 km per dag och därmed lyckades reducera minnesförlusten med 17%.

Motverkar utvecklingen av Alzheimers

Alzheimers är en fruktad sjukdom som tyvärr även påverkar unga människor ibland. Tyvärr så kan dess framfart inte stoppas med de medicinska medel som vi för närvarande förfogar över, men man har kunnat identifiera vissa förebyggande metoder. Bland de skyddande variablerna hittar vi träning. I en studie vid University of Virginia upptäcktes det att 70-åringar som går minst en halv km per dag reducerar risken för att drabbas av denna sjukdom med 50%.

Hjälper dig att bibehålla en hälsosam vikt

Oavsett om vi tycker om det eller inte så lever vi i en värld där det fysiska utseendet är viktigt. Många personer upplever att de genom att träna och ha en bra figur känner sig mer självsäkra både gällande sig själva och sina förmågor. Inte för att vara andra till lags, utan för att se bättre ut och även känna sig bättre.

Eftersom det är en aerobisk övning kommer din figur att förbättras genom att du tar promenader. Och eftersom det är en måttligt intensiv övning reduceras även dess påverkan på kroppen och risken för skador. Det är därför en perfekt övning för personer med vissa typer av åkommor som exempelvis ledsmärtor.

Denna fysiska aktivitet hjälper dig vidare att bränna fett. Faktum är att the Journal of the American Dietetic Association hävdar att kvinnor som går mer än 5 timmar per vecka sänker sina nivåer av kroppsfett.

Par visar fördelar med att ta promenader

Reducerar stress

Vi har redan nämnt att man utsöndrar serotonin och endorfiner när man tar promenader, eller lyckans kemikalier som vi kallar dem. Logiskt sett är detta ett fantastiskt sätt att reducera stress på. Enligt the Journal of Physiological Anthropology reducerar det nivåerna av kortisol, som är ett hormon associerat med stress och ångest.

”När jag anlände till landet, kunde jag inte gå; som jag alltid har sagt hade jag det stora nöjet att lära mig hur man går på denna mark som jag aldrig har känt.”
-Alicia Moreau de Justo-

Vetenskapen har bekräftat många av de stora vetenskapliga och psykologiska fördelarna med att ta promenader. Det kräver lite viljekraft att börja gå när du är obekväm och ligger under en filt på soffan hemma, speciellt under vintermånaderna. Men detta förser oss även med många fördelar i utbyte. Om du saknar motivation kan du ta med dig ett husdjur eller en vän att prata med. Glöm inte bort att du kan uppnå mycket med lite.