8 sätt att släppa ut ditt inre barn & bli gladare

· 6 juli, 2016

Barndom är en fas i livet vi ofta kommer ihåg med stor affektion. När du var barn hade du en oändlig källa av entusiasm; alla objekt kunde bli till en leksak och alla aktiviteter till ett äventyr.

Med tiden blev du vuxen, stress och ansvar tog över ditt liv och du glömmer ofta att öronmärka lite av din tid för att koppla samman med ditt inre barn.

Det är viktigt att räcka ut en hand åt ditt inre barn. Vissa studier visar att man genom dedikation av tid till aktiviteter som tillhör barndomen, som inte involverar ansvar eller tävling men som uppmuntrar brist på gränser, uppnår högre glädjenivåer och sänkt stress.

Låt oss lära oss att återigen se på våra liv som en stor lekpark.

Idag bjuder vi på åtta olika sätt att släppa ut ditt inre barn, som du vet att du bär på.

Färglägga

Kanske känner du redan till fenomenet med mandala-målarböcker; om inte ska du gå och fråga i närmsta bokhandel och bli förbluffad.

Det handlar inte bara om en passerande trend, för när vi färglägger hamnar vi i ett stadium av koncentration och bortkoppling från problemen i våra dagliga liv, vilket hjälper oss att minska stress.

Att färglägga

Leka utomhus

Barn, speciellt de i öppna miljöer, springer, hoppar och klättrar över allt de kan hitta. Som vuxna tenderar vi dock att vara mycket mer passiva när vi går ut: vi äter utomhus, kanske till och med tar en promenad, och i vissa fall utövar vi sporter.

Även om alla dessa aktiviteter är fördelaktiga, är nyckeln att prova på mindre strukturerade aktiviteter som bryter rutinen och sätter din kropp i mindre familjära situationer, för att öva färdigheter såsom balans.

Det är därför det är bra att klättra i träd, svinga sig, hoppa hopprep etc. eftersom dessa är fysiska aktiviteter som inte är särskilt vanemässiga.

Att leka utomhus tar oss bort från det stillasittande liv som många av oss har. Dessa aktiviteter och lekar minskar inte bara vår stress och väcker glömda områden i hjärnan, utan släpper även ut endorfiner, fyller oss med spänning och låter oss få kontakt med vår äventyrliga sida.

Dagdrömma

Dagdrömmande är som att ta en stund för oss själva utan att göra något, där vi låter våra sinnen vandra fritt.

Detta kan vara i vilken situation som helst: när man ligger i parken, tar ett bad eller bara sitter i soffan och tittar ut genom fönstret.

Dagdrömmande ger oss inte bara en paus, utan är även en god mekanism för att stärka vår kreativitet, för ofta när vi låter våra sinnen vandra kommer våra tankar bli organiserade och göra kopplingar som låter oss se verkligheten och problemen på ett annat sätt.

Skapa

På tal om kreativitet så är alla kreativa aktiviteter en perfekt stimulant för positivt humör. Man har visat att personer som har en kreativ hobby är mindre stressade medan de utövar den.

Barn färglägger, klipper pappersfigurer, gör makaronhalsband, lägger pussel… Det viktiga här är att ge vår kreativitet fria tyglar och så även vår önskan att skapa något, även om det inte kommer vara till någon materiell fördel och även om vi inte tror att det kommer göra oss något gott.

Gillar du att laga mat, sticka, rita, bygga modeller? Vad du än kan tänka dig; det viktiga är att du arbetar med händer med aktiviteter som hjälper dig ta livet på mindre allvar, åtminstone för en liten stund.

Krama

Barn har mycket färre spärrar när det kommer till fysisk kontakt. Dessvärre bygger vi upp fler fysiska barriärer mellan oss själva och andra i takt med att vi blir äldre.

Men att lyssna på ditt inre barn och krama, hålla händer och visa affektion till våra närstående genom kontakt, är en källa för glädje.

Att kramas stärker tillgivna band, hjälper till att skapa en intim atmosfär, och när det finns dåliga vibbar mellan personer är det ett bra sätt att lätta upp stämningen.

Barn sida vid sida

Ta en tupplur

Eller sova bra, rent generellt. Ibland offrar vi sömntimmar så att vi kan slutföra alla aktiviteter vi har uppradade, men att sova bra och låta våra kroppar och sinnen vila är fundamentalt för vår hälsa, både fysiskt och psykiskt.

När vi sover så återhämtar vi oss, och detta är det enda sättet att uppnå ett optimalt energitillstånd för att hantera de utmaningar vi ställs inför varje dag. Ibland kan en tupplur räcka långt för att förnya våra energier för resten av dagen.

Så tänk inte att du ödslar tid när du sover. Du investerar faktiskt i dig själv.

Var inte rädd för att begå misstag

Under tidens gång lär vi oss allt, och det är vanligt för oss att begå misstag om och om igen; det är en del av lärandet!

Av någon anledning tenderar vi vuxna att se misstag som misslyckanden, och inte som en del av livets väg. Som ett resultat blir vi ofta paralyserade av rädslan för att begå misstag, vilket skapar avstånd till våra drömmar och önskningar. Att begå misstag är inte misslyckanden; det är ett tecken på att vi har försökt och ett bra sätt att fortsätta lära sig.

Kort sagt ska du vid alla tillfällen bryta dig loss från förutfattade meningar, leka, hoppa, tappa balansen och göra aktiviteter utan några praktiska eller ekonomiska mål. Du kommer se att du återfår en del av det hopp och den entusiasm som du säkerligen kommer ihåg som en skatt från barndomen.

Ditt inre barn väntar på att du ska ge det en hand för att hjälpa det att komma ut så att ni ska kunna ha roligt tillsammans.

(Inspirerad av denna artikel)