9 avslappningsspel för att uppfostra emotionellt starka barn

7 oktober, 2017 i Psykologi 206 Delat
Flicka

Vi lever i en tid då tablets används för att hålla barnen upptagna, och det har därför blivit viktigt att lära våra små att använda sig av avslappningstekniker. Vi kan göra detta genom spel, så att de utvecklar resurser och livsfärdigheter, som de också kommer att ha kul med. På detta sätt kan vi uppfostra emotionellt starka barn.

Vi lever i ett samhälle som uppmanar oss till att jäkta och söka direkt tillfredsställelse. Det är därför av stor vikt att vi har resurser till hands som främjar en större känsla av självkontroll.

Därför kommer vi i denna artikel att prata om några spel som kan fungera som avslappningstekniker för de yngsta i familjen. Låt oss titta på vilka de är.

Blåsa ut ljuset!

Detta spel innebär att man andas djupt. Med andra ord drar man in luft genom näsan, fyller upp magen och blåser ut luften sakta, samtidigt som man försöker släcka ljuset. När instruktionerna har förståtts sitter man med barnet på en stol några meter från ljuset. Ljuset tänds och sätts på ett bord.

Barnet kan inte resa sig upp eller luta sig framåt. Det förväntas därför att han inte kommer att kunna blåsa ut ljuset. Så du föser honom framåt en halvmeter, och lite till, ända tills han kan blåsa ut ljuset. På detta sätt kommer du att leka med barnet under minst 5 minuter där han lär sig tekniken att andas djupt in och ut.

Strand

Ballongspelet

Ballongtekniken är ett fantastiskt spel som hjälper oss att främja avslappning genom korrekt andning. Vad behöver du? Ett öppet utrymme och färgade ballonger. Vad behöver du göra? Blås upp en ballong så att den exploderar och blås sedan upp en till, och låt luften sippra ur den sakta.

Be sedan barnen att sluta ögonen och låtsas att de är ballonger. Be dem att fylla sig själva med luft och andas in djupt. Be dem sedan att sakta släppa ut luften, som om de vore som den andra ballongen.

Därefter ber du barnen att berätta om situationer där de kände sig som ballonger; de gånger då de inte kunde tolerera något. Be dem sedan att berätta för dig hur de löste situationen. Erbjud också alternativ om de behöver hjälp med att bli medvetna om dessa situationer.

Ballonger

Progressiv avslappning

Vi skulle kunna berätta om denna teknik för dig, men det finns en video på YouTube baserad på Koeppens ursprungliga text rörande avslappning, som förklarar stegen med en fantastisk bakgrundsmusik av Salvador Candel.

Fröspelet

Med avslappnande bakgrundsmusik och dimmat ljus kan vi symbolisera hur ett träd växer. Vi börjar på knäna, på golvet, med våra huvuden nedåt. Armarna skall vara sträckta framåt som om du höll på att lyfta upp en kattunge.

Vi är ett frö som, med musikens takt, börjar gro och som till slut blir ett träd med vackra grenar. Dessa kommer att vara våra armar som sträcker sig uppåt. Detta är en jättebra övning att utföra på kvällen, precis innan de går och lägger sig.

Meditation

Historien med sköldpaddan

Historien med sköldpaddan, av Schneider, är toppen för att främja färdigheter inom självkontroll. Den berättar historien om en liten sköldpadda som blev arg över allt och lätt tappade humöret.

En dag, efter att ha känt sig ensam och isolerad, hittar han en vis sköldpadda som lär honom ett trick för att kontrollera sig själv när han blir arg. Denne sade till honom att gå in i sitt skal och räkna tills han lugnade ner sig, att pausa sina tankar och slappna av.

Denna historia är toppen för barn mellan 3 och 7 år. För att främja användandet av denna färdighet kan vi ge dem ett litet märke med en sköldpadda på varje gång de lyckas med denna övning i en spänd situation.

Den lugna burken

Med ”Lugna burken” menar vi en flaska som man fyller med vatten, lite flytande silikon för att ge innehållet lite densitet, och något flashigt, exempelvis glitter. Vi kan göra detta med barnen eller som ett hantverksprojekt. Det är bra för dem att de tänker igenom situationen under dessa spända tillfällen, och även under de tillfällen som vi kallar ”zen”.

Det är bra för dem att ta ett steg tillbaka och observera sin miljö. Vi kommer därefter förklara för dem att glittret är deras känslor. De blir alldeles uppskakade och sedan lugnar de ner sig. Det är ett bra sätt att uppmuntra till eftertanke.

Att titta på glittret kommer att hjälpa dem att koncentrera sig och slappna av. Kolla gärna på hur man gör detta hemma på YouTube! Och glöm inte att stänga flaskan med riktigt starkt lim så att den inte öppnas och sprider ut sitt innehåll.

Spelet med bollen

Detta spel är en annan resurs som man kan använda för att ha kul och andas djupt. Det går ut på att barnen håller bollen i luften så länge som de bara kan. Kul eller hur? Detta spel är alltid en favorit, och det är bra för att de ska kunna slappna av.

Pojke

Att krama papper, krama bollar och att klottra

Att klottra, krama papper eller krama bollar är ett annat fantastiskt spel som kan hjälpa barn att kanalisera sina negativa känslor. Du kommer även samtidigt att främja utvecklingen av deras finmotorik eftersom dessa spel hjälper dem att stärka musklerna i deras händer.

Att rita mandalas

Att rita mandalas kommer inte bara att främja avslappning och reflektion, utan även koncentrationsförmågan och deras kreativa förmågor. Du kan hitta olika lämpliga alternativ på internet och bibliotek, som barnen kommer att älska.

Mandala

Vi hoppas att dessa spel och resurser kommer hjälpa dig att uppfostra dina små. Låt oss inte glömma att det är enklare att uppfostra emotionellt starka barn än att reparera brutna vuxna. Naturen ger oss i uppgift att uppfostra barnen och detta är vårt största ansvar.

MER FÖR DIG