Att upprepa mantran kan lugna sinnet och ge dig frid

· 17 september, 2018

Önskar du ibland att du kunde tysta tankarna som frustrerar eller distraherar dig? Har du hört talas om kraften hos att upprepa mantran för att lugna sinnet? Har du experimenterat för att se vad som händer om du vokaliserar dessa ljud, ord och fraser?

Tro det eller ej, men alla mantran som upprepas eller sjungs med eftertryck och respekt är kapabla att lugna sinnet.

”Mantra” är ett ord från sanskrit som betyder ”verktyg eller instrument för sinnet”. De utgörs av ord, fraser eller korta ljud som upprepas. Vi kan använda dem som en form av avslappning eller meditation. De kan vara ljud lika enkla som det klassiska ”Om” eller ord och längre fraser.

Mantran fungerar som en spirituell formel. Att upprepa mantran kontinuerligt ger dem förmågan att förvandla medvetandet och aktivera våra energicentrum. Detta låter oss nå djupa tillstånd av koncentration.

Att upprepa mantran kan lugna sinnet, men hur?

Olika studier har undersökt fördelarna med mantran. Brain and Behavior Magazine fann till exempel att tyst upprepning av ord för en själv lugnar delen av sinnet som konstant tänker på olika saker.

Meditation vid vatten

Även om det är känt att meditation kan förändra hjärnan, försöker forskare fortfarande tyda vad som sker när vi upprepar ett enkelt ord, fras eller ljud. Denna studie använde funktionell magnetresonanstomografi för att observera mönster av cerebralt blodflöde när folk som inte mediterat tidigare provade att upprepa mantran i tystnad.

Bilderna visade en generell minskning av aktiviteten (eller brist på aktivitet) i hjärnan under testet, speciellt i standardnätverket. Detta nätverk ansvarar för vår självreflektion och självkontroll. Med andra ord kan det simpla upprepandet av ljud lugna våra inre tankar.

Standardnätverket i hjärnan ansvarar för tankarna vi har när vi är ensamma och ingen stör oss. I dessa stunder är sinnet upptaget, även om det känns som om vi inte gör något. Standardnätverket får sinnet att driva, tänka på det förflutna, undra om framtiden och föreställa sig vad andra tycker om oss, till exempel.

På så sätt kan vi stöta bort detta nätverk av vandrande tankar genom att upprepa mantran. Detta kan förklara deras lugnande effekt.

Gör ett test med mantrat ”Om”

Stavelsen Om anses vara modern av alla grundstavelser för mantran. Man tror att denna form av mantra innehåller kreativ kraft och urtidsenergi, likt fröet från ett träd.

Utöva Om vid början och slutet av ett yogapass eller under andnings-, avslappnings- eller meditationsövningar för att slappna av i sinnet. Du kan till och med lägga till fler mantran för att se vad som händer.

  • Sitt i en bekväm position. Du kan till exempel använda en meditationsposition (inklusive på en stol).
  • Andas in djupt genom näsborrarna.
  • Slut ögonen.
  • Börja uttala stavelsen Om.

Om har följande ljud: A + O + M

  • A: öppna munnen. Börja göra ljudet långt bak i munnen och rikta luftflödet till en punkt mellan ögonbrynen. Fortsätt att yttra ljudet medan du andas ut. Var inte rädd för att göra ljud. Du bör känna vibrationerna i munnen och halsen.
  • O: ljudet och andningen bör fortsätta och resonera samt spridas genom hela bröstet och kroppen.
  • M: placera tungan mot gommen när du kommer till slutet av din utandning. När du är klar bör det finnas ett något nasalt ljud.
Symbol på sanskrit

Som vi sade tidigare kan mantran hjälpa oss att återfå kontrollen över vårt sinne genom att göra sig av med tankar, oro och rastlöshet.