Att vända på dina tvivel för att eliminera negativitet

09 oktober, 2020
Negativa tankar är sällan användbara. Snarare fyller de dig med tvivel och bekymmer. Här förklarar psykologen Marcelo Ceberio en användbar teknik för att bli av med negativt tänkande.

Det finns fortfarande inget definitivt svar på varför vi människor visar en tendens till negativt och katastrofalt tänkande angående oss själva och de omkring oss. Om positivt tänkande är bättre för oss, varför kvarstår då negativa tankemönster? Idag ska vi prata om detta fenomen samt presentera en användbar teknik som kan förändra hur du tänker. Är du redo att vända på dina tvivel?

Tänk på alla dina styrkor, kom ihåg allt du tycker om hos dig själv. Alla dina färdigheter, förmågor och värdefulla attribut. Tänk nu på det faktum att du, i stället för att betona den sidan av dig själv, ofta fokuserar på dina svagheter, karaktärsfel och de färdigheter du saknar. De flesta av oss gör detta, vilket leder till en känsla av värdelöshet.

Den kognitiva skapelsen vi kallar tanke

En del av beteendet som utvecklas kring dessa känslor, vad kognitiva psykologer kallar ”kognitiv förvrängning”, relaterar till varandra trots några subtila skillnader. Det viktiga är graden av negativitet och devalvering som råder inom kognition, känslor och handlingar.

Många av dessa idéer smyger sig först på dig och sprider sig sedan som en löpeld. De kryper in i ditt sinne och tar över.

  • Till exempel gäller detta tankar associerade med hjälplöshet, som ”jag kommer inte att kunna göra det”, ”jag har inte förmågan” eller ”det här är inte något för mig, det är helt enkelt för mycket”.
  • Övertygelser om vad andra människor tänker, som om du kan läsa deras tankar. Till exempel ”den där personen stirrar på mig. Han gillar antagligen inte min klädsel” eller ”dessa människor pratar om mig”.
  • Det finns också människor som låter en liten negativ händelse eller kommentar ta bort allt det goda som redan har hänt i en situation.
  • Människor som tvångsmässigt grubblar på vad de kunde eller borde ha gjort åt något som redan hänt.
  • Tankar som förutsäger en negativ eller katastrofal framtid.
  • Människor som kontinuerligt jämför sig med andra och de som räknar bort de goda saker som händer dem, som om de endast vore frukten av livets godtyckliga natur.

I grund och botten leder många övertygelser till att man nedvärderar sig själv. De leder oss också ofta till att se brister och olyckliga aspekter hos oss själva och hos andra.

Saken är att denna katastrofala typ av kognition inte slutar där. Istället översätts det snabbt och oundvikligen till handling och de resulterande känslorna. Därifrån föds en sentimental och olycklig självuppfyllande profetia.

Men…

Att gå igenom livet besatt av vad andra tycker om en, och att föreställa sig att alla är emot en, är inte friskt. Det är inte konstigt att negativa idisslare är misstroende och ibland paranoida.

Ordet ”men” är ett av nyckelorden i deras ordförråd. Denna språkformel gäller de flesta saker de säger. ”Men, det är synd att …”, eller ”även om …”. Alla dessa avbrott avbryter en självbekräftelse. Det är en riktig fälla.

”Men” är ett styvt ord som bryter upp en positiv mening. Låt oss ta en titt på några exempel. ”Hon är en riktigt bra människa och brukar göra saker bra, men när hon blir arg är det hemskt”. Eller ”vi hade fantastiskt roligt under helgen, vi bråkade inte ens, men hon har en för stark personlighet och är ganska oförskämd.”

”Men” ta fullständigt bort alla positiva aspekter som anges i den första delen av meningen.

Negativa och katastrofala människor är vanligtvis för hårt pressade för att kunna se saker i ett positivt ljus. När de försöker säga något positivt slutar det vanligtvis med att de motsäger det i slutet av meningen. Denna beskrivning nedvärderar helt vad de börjat med att säga.

Det är viktigt att komma ihåg att detta ”men” också kan riktas mot dig själv. Till exempel ”jag är glad att jag gjorde läxorna snabbt, men jag gör dem alltid i sista minuten”. Eller ”Jag studerar så hårt, men det är synd att jag fortfarande inte kan tala språket flytande”.

Att bryta vanan med att använda ”men” på det här sättet är svårt eftersom det alltid styr dina tankar mot negativitet. Det är som en ostoppbar maskin som får allt att upprepa sig. Det fortsätter ett negativt momentum. Negativt tänkande har en stor inneboende tröghet, vilket gör att en helomvändning blir svår att utföra. Svår, men inte omöjlig.

Att vända på dina tvivel

Ett av de mest effektiva sätten att göra detta på är att göra det steg för steg och använda tekningen för att vända på dina tvivel. Det låter förmodligen enklare sagt än gjort, men det kan vara extremt användbart. Magin med det är att det inte kräver att du försöker krossa dina negativa tankar. Tvärtom kan du låta dem flöda, släppa dem och uttala dem högt. Skillnaden här är att när du väl har sagt dina negativa tankar använder du ordet ”men” för att styra idén på ett positivt sätt.

Denna mekanism liknar vad du redan har gjort, men den förvandlar din negativitet till positivitet. Här är några exempel som illustrerar vad vi pratar om:

  • ”Min bronkit var hemsk och jag kunde inte arbeta på flera dagar, MEN den lät mig vila. Det var en minisemester som jag förtjänade.”
  • ”Jag borde ha insett att hon var en dålig person. Jag föll för hennes bluff till slut och förlorade lite pengar, MEN det är bra att jag inte riskerade mer av mina pengar. Detta lär mig att vara mer försiktig i framtiden.”
  • ”Alla stirrar på mig för att jag har den här blommiga skjortan. De kommer nog att säga att jag ser löjligt ut, MEN det är fantastiskt att klä mig precis som jag vill. Jag är fri. Låt dem stirra, jag bryr mig inte. Jag måste fokusera på mig själv och oroa mig mindre för vad andra tycker.”

Vad kan jag lära mig av detta?

Tekniken med att vända sina tvivel innebär att du hittar någonting du kan lära dig i alla situationer. Det är som att fråga sig själv ”vad är det den här tanken försöker lära mig, vilket budskap försöker denna situation kommunicera?”. Eller ”vad kan jag lära mig av det här scenariot?”

Denna enkla teknik utlöser en slags förhandling mellan att undervärdera dig själv och att uppmuntra känslor av självvärde. Det är svårt att plötsligt ta bort en vana som du har haft under lång tid, så att vända på dina tvivel är ett steg du kan ta för att inse att inte allt är en katastrof. Med tekniken med att vända på dina tvivel ser du att saker och ting inte alltid är negativa. Istället handlar det om hur du uppfattar dem.

Nu är det din tur! Försök komma med tre positiva ”men” och se hur det påverkar dig!