De mentala fördelarna med avslappning

· 20 maj, 2017

Vissa dagar känner man bara att man fått nog och att allt man vill göra är att gå hem och läsa en god bok, ta ett bubbelbad eller ta en drink med vänner. Du gör detta med avslappning och bortkoppling som mål. När du är lugnare kommer du koppla bort dig från dina orosmoln och börja må bättre, eller hur?

I dagens samhälle, så fullt av förpliktelser och saker att göra, är det nödvändigt att ta sig lite tid för avslappning. Det är mycket fördelaktigt att koppla bort på sätten vi nämnde ovan, men tänk om du verkligen kunde slappna av oavsett var du är? Situationerna som nämns ovan är mer som distraktioner än en metod för avslappning.

”Ibland är det mest produktiva man kan göra att slappna av.”

-Mark Black-

Vad är avslappning?

Först måste vi klargöra vad vi sade i början… Att ta en promenad, att vara med närstående, att se på en film, att lösa ett korsord – inget av detta är avslappningsmetoder. Vad de generellt gör är att hjälpa oss koppla bort från våra problem och bekymmer.

Detta eftersom de hjälper oss fokusera vår uppmärksamhet på något annat och distraherar oss från det som producerar ångest, men de gör oss inte avslappnade. När vi ägnar oss åt dessa aktiviteter så förblir vi aktiva till en viss grad, medan målet för avslappning är att avaktivera oss själva fysiologiskt, eller med andra ord för kroppen att försättas i ett tillstånd av vila.

Som Herbert Benson sade så är avslappning ett fysiskt tillstånd av djup vila som producerar förändringar i ens emotionella och fysiologiska svar på stress, till skillnad från flykt- och kampresponsen. Det betyder att det minskar aktiveringen som produceras av tillstånd såsom stress och ångest. För att uppnå avslappning måste kroppslig aktivering kontrolleras.

Palm under himmel

Varför hjälper avslappning till med reglering av känslor?

Känslor är kroppens svar på förändringar i miljön så att den bättre kan anpassa sig till dem. Känslor visar sig genom tre system:

  • Fysiologiska: detta refererar till de kroppsliga förnimmelser som produceras av känslor, inklusive förändringar i hjärtrytmen, svettningar, tyngre andning etc.
  • Subjektiva: detta inkluderar tankar och allt som går genom sinnet när en känsla kommer till ytan.
  • Motoriska: detta inkluderar ansiktsuttryck och kroppsliga rörelser, eller med andra ord de beteenden som går hand i hand med känslorna.

Dessa system kompletterar varandra. Förändringar i ett kommer med andra ord producera förändringar i ett annat, vilket reglerar känslan. Deaktiveringen av det fysiologiska systemet skulle därför medföra deaktiveringen av både det motoriska och det subjektiva systemet.

”En del kan aldrig må bra om inte det hela mår bra.”

-Platon-

Generellt är en ökning av kroppens aktiveringsnivå användbart när det kommer till att konfrontera externa krav. Det hjälper oss att övervinna mycket krävande situationer. Men när denna nivå av aktivering sker under omständigheter där det inte finns några externa krav, eller när det sker i för hög styrka, under för lång tid eller alltför kontinuerligt, kan det ha skadliga effekter på hälsan.

I kontrast hjälper avslappning oss att hantera ångest. Det har även visat sig kunna behandla sömnlöshet, sexuell dysfunktion, kronisk smärta, tics etc. Det är en väldigt viktig resurs som hjälper oss att kontrollera daglig stress, förebygga sjukdomar och förbättra livskvaliteten. För att detta ska inträffa är det nödvändigt att se situationens krav, såväl som det kognitiva (tankar) och de beteendemässiga aspekter som producerar aktiveringen.

Att minska kroppslig aktivering har visat sig gagna det subjektiva systemet. Det ökar känslor av lugn, frid och välmående. Det kan hjälpa dig att rikta om din uppmärksamhet, få bättre självkontroll och identifiera de kroppsliga förnimmelser som associeras med olika känslor. Som ett resultat kommer du kunna reglera dina känslor bättre och se en minskning av symptomen på ångest.

Vad kan man göra för att göra avslappning mer effektivt?

Nu kanske du tänker att ”okej, du har övertygat mig om fördelarna med avslappning, men det är väldigt svårt för mig att slappna av, vad ska jag göra?” Först och främst ska du inte förlora hoppet! Har det funnits någon som kunnat springa tre mil utan att träna först? Givetvis inte, och samma sak gäller för avslappning.

Det är nödvändigt att öva, öva och öva varje dag. Detta är den mest avgörande faktorn för effektiviteten hos avslappning, men inte den enda. Det finns fler saker att ha i åtanke. Faktum är att det inte är möjligt att hålla sinnet helt tomt, så du måste koncentrera din uppmärksamhet på en konstant stimuli, såsom din andning.

Person i gräset

Det är även nödvändigt att låta dig själv svepas iväg utan att tänka för mycket på vad som sker. Det är väldigt viktigt, speciellt när du precis börjat träna dig själv att slappna av, att finna rätt tid och plats för att öva. Undvik distraktioner och störningar och sätt dig i en bekväm position.

Målet med avslappning är att använda den i ångestproducerande situationer. Om du till exempel märker att du känner dig nervös på jobbet, är idén att kunna avaktivera dig själv och sedan fortsätta med en annan aktivitet. Målet med avslappning är inte att somna, utan att vila och avaktivera så att du kan slutföra en annan syssla.

”Ditt lugna sinne är det ultimata vapnet mot utmaningar, så slappna av.”

-Bryan McGill-

För att lyckas med din avslappningsträning måste den ske progressivt. Påbörja träningen i en lugn och tyst miljö. När du blivit bra på det bör du börja använda avslappning i situationer som alltid gör dig nervös. Börja med sådana som bara orsakar lite ångest och öka sedan nivån.

Som du kan se är avslappning en förmåga som du kan anskaffa och förbättra. När du behärskar den kommer du kunna använda den i situationer som gör att du känner dig bedrövad eller ängslig. På så sätt kommer du ha en resurs som ger dig frid och hjälper dig att konfrontera obehagliga situationer som du annars skulle undvika. Så börja öva!

Foton av Ryan McGuire.

5 anledningar att acceptera smärta för att bli lycklig