Efter många stormar har jag äntligen lyckats finna frid

· 26 mars, 2017

Jag har äntligen lyckats finna frid, men det krävde att jag genomgick många stormar för att finna den. För ibland räcker det inte med att vända blad eller påbörja en ny bok. Sann vishet involverar återtolkning av vad som redan skrivits, och även att förstå att när du har inre frid så utgör motgång bara en liten del av scenen.

Alla genomgår vi kaotiska stunder, komplicerade dagar och väldigt svåra existentiella kriser. Även om sinnet kräver frid och tystnad så är hjärnan involverad i en annan typ av samtal. Den neurokemiska aktiveringen som utlöses av stress och ångest stör denna subtila balans. Den hindrar oss från att finna harmonin vi behöver för att övervinna miljömässig press.

”Inför orättvisor och motgångar i livet… lugn.”

-Mahatma Gandhi-

Det är viktigt att klargöra att när vi talar om lugn så menar vi inte att överlämna oss. Att välja en lugn och fridfull attityd mot livets svårigheter är inte samma sak som att ge upp. Tvärtom är det att finna inre harmoni, där tankar, önskningar och förmågor hamnar i linje med vishet.

Att finna frid är en konst vi bjuder in dig att lära dig mer om med oss.

Svajande blommor

Att finna frid i en värld full av oupphörligt oljud

Att finna frid i en värld full av oupphörligt oväsen kan inte göras över en natt, speciellt inte om du låter det genomsyra dig. Vi lever i en kaotisk värld där vi mottar krav från alla våra omgivningar. Vi måste vara goda medborgare, produktiva anställda, bra barn, utmärkta föräldrar och exceptionella vänner.

Frasen ”vi måste vara”, som samhället tvingar på oss, kan få våra sanna jag att försvinna. Jules Evans, chef för Centre for the History of Emotions vid University of London, förklarar genom sina essäer om ångest och depression att vi i denna snabba värld ofta begränsar oss själva till att improvisera och förlora kontrollen över våra känslor. Vi förlorar vår känsla av inre balans och rör oss bort från rötterna som ger oss näring.

Inre frid och balans är väldigt dyrbara. Vi talar inte om spiritualitet, utan om hälsa och välmående. Personer som inte har inre frid sitter fast på en ö av oupphörligt oljud, där de är inkapabla att ta rätt beslut. Ett rastlöst sinne kan bli till ens värsta fiende och sluta med hjälplöshet, brist på kontroll och till och med depression.

Vi måste ta kontroll.

Barfota kvinna

Ett lugnt liv kan vara ett lyckligt liv

Hitta lugn med samurajernas filosofi

En bok som är lika intressant som den är berikande är Training the Samurai Mind: A Bushido Sourcebook av historikern Thomas Cleary. I den illustrerar han teknikerna som användes av alla krigare för att lugna sinnet och bättre förstå sina motståndare.

”Morgondagens strid vinns under dagens träning.”

-Talesätt från samurajerna-

Givetvis bekämpar vi inte fysiska strider i våra dagliga liv. Vi har inte fiender att döda, men det finns antagonister att konfrontera, kontrollera och till och med övervinna. Dessa fiender är givetvis rädsla, stress, oro och närvaron av eller attityden hos vissa människor.

Nedan ska vi förklara några strategier från buddhismen som kan hjälpa dig finna inre frid.

Samuraj och löv

Hur man finner frid i en hektisk värld

Det är viktigt att förstå att vår bästa bundsförvant i att finna frid och balans är sinnet. Men ibland går våra tankar över gränsen och blir kontraproduktiva. Vi måste vända oss och sätta oss över våra bekymmer, aldrig under dem – annars kommer de hålla oss fångna.

För att göra det ska du ha följande i åtanke:

  • Var lojal mot dig själv. Du har en uppsättning värderingar som ger dig identitet. Försvara dem.
  • Dina känslor gör dig inte svag. Tvärtom är de ett vapen som kommer hjälpa dig att finna uppmuntran och ge liv åt din essens, dina dygder och din motståndskraftiga själ, som redan har klarat av det förflutnas strider.
  • Acceptera motgångar. Precis som att samurajerna accepterar att de förr eller senare kommer behöva ge sina liv, i enlighet med vad som krävs av bushido, måste du acceptera att motgångar existerar. Det betyder inte att man ska bli besatt av dödlighet, utan snarare att acceptera den utan rädsla. Du måste kunna acceptera allt som livet har att erbjuda när du minst anar det.
  • Du kan träna dig själv att bli lugn. Du måste arbeta med din inre frid varje dag, och för det finns det inget bättre än att hitta en timme eller två om dagen som spenderas i tystnad och balans. Meditera om du vill eller ta en promenad om du känner för det, men vad du än gör ska du ta dig tid för dig själv för att förbättra din hälsa.
  • Jobba på din känsla för kontroll varje dag. Du bör kunna koncentrera dig på vad du kan kontrollera. Du kan och bör ta dina egna beslut, sätta gränser och, framförallt, vara bestämd om vad du vill och inte vill.

Alla dessa idéer kommer ge dig de psykologiska strategier som behövs för att komma framåt på det dagliga slagfältet med mer mod. För frid är inte något som hittas; det är något som uppnås.

Vad gör vissa personer mer motståndskraftiga än andra?